Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Clutter toolkit  (gelezen 1311 keer)

Offline charclo

  • Lid
Clutter toolkit
« Gepost op: 2008/12/26, 22:33:10 »
Heeft iemand al ervaring met clutter toolkit? Voor de mensen die clutter toolkit niet zouden kennen, dit is de omschrijving die te vinden is op de website.

Clutter is an open source software library for creating fast, visually rich and animated graphical user interfaces.

Clutter uses OpenGL (and optionally OpenGL ES for use on Mobile and embedded platforms) for rendering but with an API which hides the underlying GL complexity from the developer. The Clutter API is intended to be easy to use, efficient and flexible.
http://www.clutter-project.org/

Momenteel help ik een beetje mee aan Entertainer ( http://www.entertainer-project.com) en heb ik al enkele testprogrammaatjes gemaakt om beter te leren programmeren in python en clutter.

Indien mensen in deze programmaatjes geïnteresseerd zijn zal ik deze hier ook eens posten.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Re: Clutter toolkit
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/28, 09:43:14 »
Clutter is blijkbaar geschreven in C, met GObject. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van GObject, onder het motto "waarom het wiel opnieuw uitvinden?" (GObject geeft object-georiënteerd programmeren aan C, iets waarvoor C++ ontwikkeld was).

Ook ben ik geen voorstander van Python, omdat het zeer moeilijk te packagen is als je niet op een Unix-systeem werkt. (en daarmee bedoel ik: wel een Unix-systeem, maar geen traditioneel. En daarmee bedoel ik: Mac OS X -- bijgevolg: praktisch geen Python-progs voor OS X)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline charclo

  • Lid
Re: Clutter toolkit
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/30, 14:24:59 »
Clutter is blijkbaar geschreven in C, met GObject. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van GObject, onder het motto "waarom het wiel opnieuw uitvinden?" (GObject geeft object-georiënteerd programmeren aan C, iets waarvoor C++ ontwikkeld was).

gobject doet meer dan object-georiënteerd programmeren aan C geven. Trouwens, Mac OS X doet exact hetzelfde, maar dan met Objective-C.

Ook ben ik geen voorstander van Python, omdat het zeer moeilijk te packagen is als je niet op een Unix-systeem werkt. (en daarmee bedoel ik: wel een Unix-systeem, maar geen traditioneel. En daarmee bedoel ik: Mac OS X -- bijgevolg: praktisch geen Python-progs voor OS X)

Dit vind ik ook niet zo'n goed argument, je kan toch niet zeggen dat een programmeertaal niet goed is omdat het moeilijk is een package voor een ander platform te maken. Python zelf is juist heel portable. En zolang de delen die snel moeten zijn in C geschreven zijn is een python programma heel snel. bv. clutter toolkit en gstreamer zijn in C geschreven en de interface van je programma dan in python. Daarom wordt python ook wel eens de lijm van een programma genoemd.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP