Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op mn werk installeren..  (gelezen 8904 keer)

Offline Korah

  • Lid
Ubuntu op mn werk installeren..
« Gepost op: 2009/06/27, 11:21:48 »
Ik heb Ubuntu - via dual boot - op de computer van mn werk geinstalleerd. Is gelukt, alleen heb ik niet goed opgelet met de groote van de partities. Heb Ubuntu er dus weer afgehaald zodat ik hem met de juiste groote kan installeren. Omdat G-parted niet zo lekker werkt op een windows computer heb ik voor het verwijderen van Ubuntu een windows progr gebruikt. Na de partities van Ubuntu verwijderd te hebben zag ik tot mn 'schrik' dat bij het opstarten van windows de computer stopte bij een grub fout, en dus ook niet in windows terrecht kwam.

Volstaat nu een nieuwe dual boot installatie om alles weer oke te krijgen? Kortom dat hij tijdens de installatie mn xp ook weer ziet? Want mn baas zal er wel niet blij mee zijn, dat dat straks niet het geval is en ik maandag niet aan het werk kan  :|

Vraag 2, via de terminal server client moet ik een verbinding maken met onze hoofdvestiging omdat we daar op de server werken. Nu is het geval dat het beeld wat ik dan te zien krijg niet volledig scherm vullend is. Dat kun je verranderen, maar omdat ik met twee beeldschermen werk vult hij vervolgens twee beeldschermen. En dat is nou net weer niet de bedoeling. De andere opties die ik gezien en geprobeerd heb (met de beeldscherm resoluties) resulteerden niet in een schermvullend optie.
Is dit wel op een of andere manier mogelijk?
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/27, 11:43:21 »
Je zult de opstartlader van Windows moeten herstellen met de Windows-cd, via de recoverymodus. Die start je met de toets R in het hoofdmenu van de cd. Vervolgens kom je in een commandline, waarin je "fixmbr" typt.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/27, 11:51:35 »
Als je weer aan het installeren gaat straks, je zou ook de WUBI install kunnen doen, zeg maar Ubuntu onder "dat andere OS" zetten. Simpelweg de Ubuntu CD laden als je XP draait. Dat heb ik nu al een paar keer gedaan en werkt heel goed. Je krijgt dan ook "gewoon" een dual-boot menu, maar je hoeft niks aan de bestaande partities te doen. Ideaal voor een werk computer.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/27, 12:03:48 »
Een wubi- installatie zou ik beslist niet doen.

Er zijn telkens weer problemen mee (kijk een keer hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/wubi-problemen/ )

Ook volgens de Ubuntu-site is de wubi- versie eigenlijk maar bedoeld om te testen.

Dus voor een serieuze installatie:  niet doen !
Netjes een dual boot aanmaken volgens  http://sites.google.com/site/computertip/installeren
of volgens  http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty  en je bent op de veilige kant.

Korah: voor de opstartprocedure kun je uitleg vinden op  http://sites.google.com/site/computertip/grub

Vriendelijke groet,

track

« Laatst bewerkt op: 2009/06/27, 12:06:26 door track »

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/27, 12:29:21 »
Mee eens dat het de minder ideale toestand is, maar "beslist niet doen" vind ik te sterk uitgedrukt: ik heb er nog nooit problemen mee gehad ... Proberen zeker waard.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/27, 13:05:01 »
Je gaat niet "Proberen" of "Experimenteren" op een productie machine.

Een dualboot is veel safer.
Probleem van de poster is dat hij/zij nog wat onervaren is.

@Korah

Voor je verder gaat eerst die computer netjes in orde maken, andere vragen en zaken komen later wel.

Als je dit soort dingen doet in de toekomst zorg er dan voor dat je wat meer gereedschap bij de hand hebt.
In jouw geval:
* Windows cd.
* Ubuntu cd
* Supergrub cd
* G-parted cd

Dit is toch wel de minimale ballast aan CDtjes die je in je handen moet hebben wil je een eigenwijze computer de baas blijven.

Wat je nu het beste kan doen is met de G-parted cd die partities waar Ubuntu nu opstaat vernietigd.
Dus alle data eraf en de partitie "Unallocated " laat, niet formateren of andere dingen ermee doen.

Daarna maak je de windows partitie nog iets kleiner zodat dit naar wens is.

Reboot de pc en nu weer met de Ubuntu cd erin.

Tijdens de install zal Ubuntu zelf de vrije ruimte herkennen en voorstellen zich hier te nestelen.
Dus laat hem automagisch op die vrije ruimte installeren.

Let goed op dat hij dus werkelijk op die vrije ruimte gaat installeren he ?

Daarna zal Grub weer netjes werken omdat die opnieuw geinstalleerd word.
En zal alles weer netjes opstarten.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Korah

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/27, 13:22:46 »
@ cumulus, ik kan dus niet gelijk een clean dualboot doen, maar moet dus eerst via de windows cd de mbr fixen?

@ gandyman, ik had/heb de partities al verwijderd + de ruimte die vrijkwam toegekend aan de D:
heb dit met een windows prgr gedaan omdat Gparted niet lekker werkt op een windows computer.
Vandaar dat ik mn optie 'kan ik nu zomaar een nieuwe dualboot doen waarmee alles weer te zien is'?
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/27, 13:28:00 »
Als je vanop een usb-stick kan booten, kan je ubuntu daarop installeren. Dan heb je je volledige pc met persoonlijke bestanden en configuratie van mail en browser steeds bij de hand. Aan je werk-pc moet je dan alleen de boot-volgorde veranderen.

Succes

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/27, 15:45:56 »
Een systeembeheerder zal altijd kunnen zien dat je aan je systeem aan het rommelen bent geweest. Wellicht is er iets van beveiliging geinstalleerd. Daarom kom je niet verder. Mijn tip, ga met de billen bloot. Mijn ervaring is (als systeembeheerder) dat dat beter gewaardeerd word. :|

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/27, 16:01:05 »
Vraag 2, via de terminal server client moet ik een verbinding maken met onze hoofdvestiging omdat we daar op de server werken. Nu is het geval dat het beeld wat ik dan te zien krijg niet volledig scherm vullend is. Dat kun je verranderen, maar omdat ik met twee beeldschermen werk vult hij vervolgens twee beeldschermen. En dat is nou net weer niet de bedoeling. De andere opties die ik gezien en geprobeerd heb (met de beeldscherm resoluties) resulteerden niet in een schermvullend optie.
Is dit wel op een of andere manier mogelijk?


>>Toepassingen>>Terminal Server Client>>Tabblad Scherm>>
Waarschijnlijk staat er volledig scherm aangevinkt. Dit moet gewijzigd worden naar: "Gebruik opgegeven schermgrootte" De schermgrootte hangt van je eigen scherm af. Aanbevolen 800x600 of 1024x720

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/28, 01:50:21 »
@ cumulus, ik kan dus niet gelijk een clean dualboot doen, maar moet dus eerst via de windows cd de mbr fixen?

Nee dit hoeft niet!
Je kan in principe direct een clean install doen voor een dualboot, wel rekening houden met het vinkje zetten dat die partities geformateerd worden.
En kijk uit dat je niet de windows partitie formateerd.

Citaat
@ gandyman, ik had/heb de partities al verwijderd + de ruimte die vrijkwam toegekend aan de D:
heb dit met een windows prgr gedaan omdat Gparted niet lekker werkt op een windows computer.
Vandaar dat ik mn optie 'kan ik nu zomaar een nieuwe dualboot doen waarmee alles weer te zien is'?

Er bestaan geen windows computers !
Een computer is een computer dit heeft nix te maken met windows.

Vraag me echter af waarom Gparted niet goed zou werken op die computer waar jij nu op bezig bent?
En dan heb ik het over de Gparted die je download en direct op cd brand waarna je ervan boot.

Je zou eventueel nog zijn broertje kunnen proberen "Parted Magic"
http://www.partedmagic.com/index.html

Een systeembeheerder zal altijd kunnen zien dat je aan je systeem aan het rommelen bent geweest. Wellicht is er iets van beveiliging geinstalleerd. Daarom kom je niet verder. Mijn tip, ga met de billen bloot. Mijn ervaring is (als systeembeheerder) dat dat beter gewaardeerd word. :|

Indien de rechten er zijn om te kunnen booten met een Live cd en dan kan je de partities gewoon kleiner maken.
Zodra je er Linux op installeerd zal een systeembeheerder dit nooit in de gaten hebben.
2 redenen
1. Windows ziet geen Linux partities, dus de systeembeheerder ook niet.
2. De meeste systeembeheerders hebben totaal geen verstand van Linux dus snappen al helemaal niet wat er aan de hand is.

Heel misschien zal bij een wakkere systeembeheerder een lampje gaan branden als hij ziet dat de HD kleiner is geworden.

Maja geen klachten ?
Dan zal hij nix doen.  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Korah

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/28, 15:26:29 »
Een systeembeheerder zal altijd kunnen zien dat je aan je systeem aan het rommelen bent geweest. Wellicht is er iets van beveiliging geinstalleerd. Daarom kom je niet verder. Mijn tip, ga met de billen bloot. Mijn ervaring is (als systeembeheerder) dat dat beter gewaardeerd word. :|
Onze systeembeheerder, die eens in de 2 maand langskomt is juist voorstander van Ubuntu  =D
Maar op een of andere manier heeft hij binnen het bedrijf nog niet kunnen doorvoeren dat alle computers voorzien worden van..
Hij heeft/had er ook helemaal geen problemen mee dat ik een dualboot deed, stimuleerde het juist :)
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Korah

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/28, 15:36:37 »
@ Gandyman, dus hij ziet bij installatie van dualboot ook gelijk de xp (zoals normaliter het geval is)?
Maar waarom moet ik zoals je zegt; 'wel rekening houden met het vinkje zetten dat die partities geformateerd worden'?
Die optie is me nog nooit opgevallen bij dualboot.

Gparted heeft namelijk problemen met de kleurenkaart ofzo (melding geeft hij op mijn thuiscomputer), waarna het gehele systeem niet meer wil opstarten. En ik zeer lang moet prutsen voor de computer weer kan opstarten.
Kortom ik durf al helemaal geen Gparted te gebruiken op mn werk. Vandaar de keuze voor dat andere prgr.
Ik heb het idee (kan fout zijn) dat Gparted niet zo goed overweg kan met windows.
Wat is het verschil met dat broertje dan?



hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/28, 16:26:16 »
Maar waarom moet ik zoals je zegt; 'wel rekening houden met het vinkje zetten dat die partities geformateerd worden'?
Die optie is me nog nooit opgevallen bij dualboot.

Je krijgt bij het handmatig partitioneren de partities voor je te zien, met de mogelijkheid ze aan te koppelen en al dan  niet te formatteren.

Je dient dus de windows partitie aan te koppelen (indien je met Ubuntu ook de windows partitie wil kunnen benaderen) maar uiteraard NIET te formatteren.

Offline Korah

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/28, 16:36:35 »
uhm, maar je kunt toch ook de eerste mogelijkheid kiezen, dat Ubuntu zelf kiest hoe hij de partities indeeld?
Of werkt dat in dit geval (probleem op mn werk) anders?
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/28, 20:34:07 »
Je moet eerst Windows op de pc hebben, anders krijg je Windows niet te zien (kan wel, maar dan moet je Grub gaan herstellen). Als je Windows hebt geïnstalleerd (gewenste grootte van partitie daarvoor hebt gebruikt) dan installeer je Ubuntu. Als je de live cd gebruikt, kan je idd. Ubuntu alles laten doen. Je krijgt dan niet altijd precies wat je wil. Je kan op gegeven moment kiezen om reeds bestaande partities aan te koppelen (vinkje) zo kan je ze zien in Ubuntu. Je kan ook kiezen om partities die niet goed waren geïnstalleerd uit te vegen en te herinstalleren (ook weer vinkje zetten). Uiteraard moet je geen vinkje zetten bij formatteren van de win partitie!!! Je moet wel aangeven dat je die wil aankoppelen (tenminste, als je je Windows spullen wil bereiken vanuit Ubuntu).

Dat is wat Roel bedoelde.

Je kan uiteraard een nieuwe dualboot installatie doen. Dan nog moet je bovenstaande uitvoeren.

Als Gparted niet wil werken moet je bij opstarten voor VESA kiezen. Dan heeft ie over het algemeen geen problemen met je videokaart. Er is heel weinig waar Gparted problemen mee heeft. Windows zeker niet.

Offline Korah

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/29, 10:12:06 »
Probleem 1 is opgelost  ^-^
Bij het doen van de dualboot zag hij meteen xp. Ik hoefde verder niet te koppelen ofzo.
Ubuntu zag keek en..
Thanks allen!

@Dooitze de Jong, ik heb hem onder 'scherm' op 1024x768 gezet, maar dan is hij veel en veel te klein. Bij 1152 x 864 is hij groter maar is de onderkant van de terminal server niet meer te zien. Zelfde geldt voor 1280x960 en voor de 1400x1050.
De optie 'gebruik volledig scherm' is goed, maar dan gebruikt hij beide schermen, wat dus niet de bedoeling is.
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/29, 15:39:56 »
Probeer eens:
1280x1024

Offline Korah

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/29, 16:46:51 »
Ik kan alleen maar kiezen tussen

640 x 480
800 x 600
1024 x 768
1152 x 864
1280 x 960
1400 x 1050
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Willemtk

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/30, 20:46:05 »
Ik kan alleen maar kiezen tussen

640 x 480
800 x 600
1024 x 768
1152 x 864
1280 x 960
1400 x 1050

Heb je al een melding gekregen dat er hardware stuurprogramma's ontbreken voor het scherm?

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/30, 21:55:39 »
Een systeembeheerder zal altijd kunnen zien dat je aan je systeem aan het rommelen bent geweest. Wellicht is er iets van beveiliging geinstalleerd. Daarom kom je niet verder. Mijn tip, ga met de billen bloot. Mijn ervaring is (als systeembeheerder) dat dat beter gewaardeerd word. :|
Onze systeembeheerder, die eens in de 2 maand langskomt is juist voorstander van Ubuntu  =D
Maar op een of andere manier heeft hij binnen het bedrijf nog niet kunnen doorvoeren dat alle computers voorzien worden van..
Hij heeft/had er ook helemaal geen problemen mee dat ik een dualboot deed, stimuleerde het juist :)

Heel erg off-topic maar ik moet het kwijt, sorry.

Een systeembeheerder die het goed vind dat gebruikers met "zijn" systeem knoeien????
Ik zou je opknopen (bij wijze van spreken....) Dan heb je toch geen controle meer over je systeem, kun je geen uptime garanderen etc etc...
Sterker nog, ik heb een bedrijfje erbij (s'avonds, als hobby) en daar zit ook zo'n wijsneus die zat te prutsen. In een productie omgeving! Met als gevolg dat ik nu alles dichtgetimmerd heb  en zijn baas hem met ontslag gedreigd heeft als hij nog 1 keer zoiets flikt.
In mijn ogen is dit echt ongelofelijk......

Sorry, ik moest het even kwijt, dit is voor mij echt een ongelofelijk verhaal. Ik heb dit nog nooit eerder gehoord in de 15 jaar dat ik in de ICT zit.
Terug on topic dan maar (zei hij, nog steeds in volle verbazing)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/30, 22:00:42 door Willempiesnor »
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/30, 22:07:51 »
Ik draai ook ubuntu op mijn werk pc hoor! (oke oke, ik ben linux systeem beheerder :P)

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/01, 10:36:07 »
Ik kan alleen maar kiezen tussen

640 x 480
800 x 600
1024 x 768
1152 x 864
1280 x 960
1400 x 1050

Je kan het toch ook handmatig invoeren?
Stuur eens een screenshotje

Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/01, 11:41:58 »
Ik kan alleen maar kiezen tussen

640 x 480
800 x 600
1024 x 768
1152 x 864
1280 x 960
1400 x 1050

Ga eerst kijken of de automagische detectie wel de juiste monitor gekozen heeft,
zonee stel dan de juiste monitor in.

Mocht je daarna nog niet voor de juiste instelling kunnen kiezen eg (1280x1024) kan je dit forceren door deze handmatig in de xorg te zetten.

Onthoud altijd dat Linux bestaat uit tekst files die je handmatig kan bewerken.
Het grote voordeel van Linux zodat je het precies naar je hand kan zetten en kan laten doen wat jij wil.

Las ook dat de systeem beheerder achter Linux stond bij jullie dus zou bij hem toch even ten raden gaan mocht je er zelf niet uit komen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Korah

  • Lid
Re: Ubuntu op mn werk installeren..
« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/01, 19:59:40 »
@willempiesnor, omdat we via de Terminal werken en niet op ons eigen computertje maakt het niet veel uit wat voor systeem erop staat.
Ben dus blij met mn Ubuntu  ^-^

@Dooitze de Jong, handmatig invoeren?
(screenshot volgt)

@Gandyman, Als ik in Ubuntu zit laat hij mij twee beeldschermen zien op het juiste formaat. Alleen als je de Terminal server start vertikt hij het om het juiste formaat te laten zien.
Het gaat dus puur over de Terminal server.
Ben ook bij de systeembeheerder in beraad gegaan, hoop nog meer te horen.

Extra info,
Stuurprogramma's heeft hij niet gedetecteerd.
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04