Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op harde schijf opstarten  (gelezen 3959 keer)

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Gepost op: 2007/09/06, 10:36:00 »
Hallo mensen,

Ik kom er even niet uit... Ik heb een PC (dual PIII) met 2 SCSI harde schijven en 1 IDE. Ik startte normaal windows op via de eerste SCSI schijf. Dit wou, na een verse installatie op een totaal geformatteerde harde schijf, ook niet helemaal goed gaan. Hij wou nooit in een keer doorstarten - 'no operating system found' - terwijl hij toch echt alle harde schijven voor een besturingssysteem checkt volgens de bios. Ook door tijdens booten op F8 te drukken (voor een keuze van cd, harde schijf, netwerk, etc.) en een harde schijf te kiezen. Daarom had ik altijd de windows cd (XP) in de cd speler, want als je dan niet binnen zoveel seconden op een toets drukt zorgt dat er ook voor dat hij van de eerste harde schijf opstart. Daarna starte hij wel op met XP. Niet ideaal allemaal, maar het is m'n servertje dus ik start hem niet zo vaak opnieuw op en dus vond ik het niet zo erg. Vroeger werkte het opstarten wel normaal trouwens...

Nu ik om verschillende redenen klaar ben met XP en er ubuntu op wou zetten, werkte het opstarten weer niet. Ik heb tijdens de installatie gekozen om ubuntu op de eerste de beste schijf (de SCSI schijf, HDA0 ofzo, in ieder geval de eerste welke ook in de BIOS als opstarten staat) te zetten en heb de installatie het zelf allemaal laten formatteren (swap en normale partitie). Ook ubuntu start dus niet automatisch op. Dus ik de CD van ubuntu er weer in en opnieuw opstarten. Vanuit het menu aangegeven dat hij via de harde schijf op moet starten. Maar helaas zegt die ook dan 'no operating system found'. Dit systeem werkte dus wel met XP.

Weet iemand mogelijke redenen waarom hij zoieso niet normaal via de harde schijf op wil starten? En wat ik kan proberen om dit op te lossen? Ik had eigenlijk gedacht dat linux juist de oplossing zou geven hiervoor... Kan dit een rootkit zijn ofzo?

Sorry voor het lange verhaal....

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/06, 12:21:35 »
Kan uw BIOS überhaupt opstarten van die SCSI schijven?

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/06, 12:26:37 »
Ja, hij deed het vroeger wel gewoon. Het is een workstation en die is origineel met 1 scsi schijf geleverd, welke er nog steeds in zit. Maar op een gegeven moment wou hij er in eens niet meer van opstarten...

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/06, 12:30:19 »
Kan je dan niet ergens aangeven in het BIOS (of BIOS van de SCSI controller) wat de volgorde is van de harde schijven?

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/06, 13:21:58 »
Jep dat kan, en dat heb ik ook gedaan. Je kan instellen wat voor volgorde je wilt in de harde schijven. Dit heb ik als volgt: 1. SCSI QUANTUM 9.1UW 2. SCSI QUANTUM 9.1UW 3. IDE 40GB. Vervolgens kan je bij de bootorder Harddisk instellen. Deze staat als tweede, na de CDROM. Dit zou dus gewoon goed moeten staan.
Als je dus op F8 drukt krijg je na de BIOS POST ook nog de keuze om een device te kiezen waar je vanaf wilt booten. Als je hier dan de harde schijf kiest werkt het ook niet. Maar als je dus een bootable XP cd erin gooit en dan niet ingaat op 'Press any key to enter setup....' dan start hij wel van de harde schijf op, in ieder geval met XP. Maar dat doet hij bij ubuntu dus niet meer...

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/06, 13:30:20 »
Is die schijf misschien defect ?

Groet

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/06, 13:32:10 »
Nou niet dat ik weet. Hij deed het wel met XP, alleen het opstarten werkte niet lekker. Maar met xp cdtje wel dus. En dat heeft wel een jaar zo gedraait zonder fouten o.i.d. Ook een diskscan gaat prima.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/06, 15:53:18 »
Als je Ubuntu erop zet, weet je zeker dat je de MBR (master boot record) hebt weggeschreven naar die eerste SCSI schijf?

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/06, 16:14:08 »
Zeker weet ik het niet, maar ik heb de standaard installatie gedaan dus ik vermoed dat ie dat wel gedaan heeft.
Is er een manier om te checken of je MBR goed is? Als dat kan dan lijkt me dit zoieso wel handig voor de 'diagnose'.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/06, 16:27:38 »
Ik zou:
- proberen opstarten met een live CD
- daar een console openen
- tokkel: fdisk -l (dit is kleine L), je zou dan zoiets moeten zien:
   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1         999       31952    ...  ...
Het "*" teken onder boot is belangrijk. Staat dat daar?

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/06, 16:35:51 »
Nou ik zit nu op m'n werk en het is voor thuis, dus ik zal het proberen als ik thuis ben en dan laat ik t gelijk weten. Betekent dat sterretje bij boot dat het de actieve primaire partitie is of dat daar de MBR op staat?

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/06, 20:36:47 »
Oke, daar was ik weer. Je gelooft het nooit, maar m'n draadloze muis deed 't ook niet meer. Nou hebben we hier last van muizen - ik woon op een boerderij - en die hadden dus de kabel van m'n muisontvanger doormidden gevroten... nouja kabel helemaal doormidden geknipt en weer in elkaar gedraait/getaped, ik kan weer muizen!

Ik heb je suggestie geprobeert en het ziet er als volgt uit:

Disk /dev/hdd: 40.0 GB, 40020664320 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 4865 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdd1               1        4865    39078081    7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sda: 9105 MB, 9105018880 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1106 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        1057     8490321   83  Linux
/dev/sda2            1058        1106      393592+   5  Extended
/dev/sda5            1058        1106      393561   82  Linux swap / Solaris

Disk /dev/sdb: 9105 MB, 9105018880 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1106 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               2        1106     8875912+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sdb5               2        1106     8875881    7  HPFS/NTFS


Dit lijkt er dus goed uit te zien?

In ieder geval allemaal al bedankt voor de moeite!

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/07, 09:41:07 »
Yep, dat zou moeten kloppen. Ik denk dat we het nu eens aan google zullen moeten vragen. Uit jouw eerste post begrijp ik dat het ooit gewerkt heeft, maar na een herinstallatie van XP het ineens niet meer werkte. Dus moet het volgens mij ergens een instelling zijn.

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/07, 10:44:33 »
Ja precies, alle hardware werkt verder prima dus ik heb zoiets van daar kan het niet aan liggen. Dus ik denk ook aan een instelling. Maar als je de hele harde schijf formatteert blijft er weinig anders over dan de BIOS en alle instellingen daar ben ik langs gegaan en alle mogelijk goede cominaties heb ik al geprobeerd. De scsi controller geflashed met de recentste bios, net zoals de bios van het moederbord. Dus blijft er eigenlijk weinig over...
Ik zal in het weekend eens proberen om maar 1 schijf in het systeem aan te sluiten en dan kijken of hij het wel doet. En anders de 2e scsi eens met ID 0 aansluiten, om uit te sluiten dat er wellicht - ondanks een format - toch nog iets verkeerds op de schijf staat??? (weet niet of dat ook mogelijk is...).

Ik zal m'n bevindingen wel hier posten. Ik heb ook nog een vraag op het HP forum geplaatst, als daar iets zinnigs uit komt dan zal ik dat hier ook melden. Dit lijkt namelijk steeds minder op een probleem qua installatie van een besturingssysteem met MBR zaken etc...

EIo

  • Gast
Ubuntu op harde schijf opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/24, 11:45:39 »
Nou hij doet het weer. Ik moet nog even kijken waar het precies aan ligt, maar ik heb m'n SCSI kaart in het eerste PCI slot gedaan, en heb alleen de SCSI schijf met ID 0 erin laten hangen. Nu start hij wel op. Qua hardware heb ik nu alles draaiend. Het enige dat ik moest doen is een geluidskaart vervangen. Tot nu toe zeer tevreden met Ubuntu, ik heb nog wel wat kleine puntjes maar daar kom ik wel weer uit. Ik zal vast nog wel wat vragen posten hier :)

Als ik weer tijd heb dan zal ik proberen al m'n schijven er weer in te hangen en goed bij te houden wanneer het fout gaat...

Allemaal bedankt voor de moeite!