Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie via USB. Loopt vast  (gelezen 2190 keer)

Offline DhrTepes

  • Lid
Installatie via USB. Loopt vast
« Gepost op: 2019/01/19, 17:11:10 »
Goedemiddag,

Ik heb een nieuwe Acer laptop gekocht en probeer Ubuntu 18.04.1 LTS te installeren via een USB stick.

Deze stick heb ik gemaakt op een Ubuntu computer met de Start Up Disc Creator (op start schijf maken)

Maar zodra ik de pc opstart en Ubuntu kies doe mijn muis en toetsenbord niks meer.

Is iemand hier bekend mee? 

*edit* ik heb nu via rufus een opstart usb gemaakt op de windows laptop.  En mijn muis en toetsenbord deden het even... Mijn muis doet het nog maar niks is klikbaar en mijn toetsenbord geeft geen reactie.

*edit* muis en toetsenbord blijken niet het probleem te zijn. Het probleem is het vastlopen van Ubuntu vanaf de usb schijf met als gevolg dat de muis en mijn toetsenbord niet meer reageren. Als ik Ubuntu eerst uitprobeer heb ik een paar seconden waarin ik programma's zou kunnen openen. Ik heb het net geprobeerd met Writer. Ik kreeg de LibbreOffice banner maar verder kwam hij niet.  Het lijkt wel of de laptop niet genoeg geheugen heeft om ubuntu te draaien. Is dat mogenlijk?
« Laatst bewerkt op: 2019/01/19, 18:53:47 door DhrTepes »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie via USB. Loopt vast
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/19, 20:25:04 »
Info geven anders weten we niks.
Welke hardware heb je?
Heb je je hardware opgezocht tav linux en eventuele problemen, of om te problemen te overbruggen?

En bijv in het begin vertel je ,
" Maar zodra ik de pc opstart en Ubuntu kies doe mijn muis en toetsenbord niks meer"
Hier geef je zeer weinig info, hoe meer je verteld, hoe meer hulp je kunt verwachten !
En wij zien niet wat jij ziet tijdens booten?

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Hier staan ook tips in bij niet goed installeren.

Boot vanaf de usb, in het begin kun je kiezen voor een ander scherm driver nomodeset(misschien een andere naam), via f4 of f8 kun je dit instellen, misschien kun je dan wel installeren.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/19, 20:29:49 door jan11000 »

Offline DhrTepes

  • Lid
Re: Installatie via USB. Loopt vast
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/19, 20:58:04 »
Ik heb de Acer Aspire 7 - A715-72G-76WL met Windows 10 gekocht die ik als Dual Boot wil gaan gebruiken.

De problemen die ik hierboven noemde gingen over installatie van Ubuntu 18.04.1 vanaf een USB.
Ik kom eerst in het venster "GNU Grub version 2.02" met de volgende opties:
*Try Ubuntu Without Installing => Als ik deze optie kies kom ik een paar seconden in Ubuntu voor dat alles bevriest. Ik heb Writer geprobeerd te starten met de muis. De Libbre Office banner kwam in beeld en toen bevroor alles. Een andere keer heb ik op de starter knop gedrukt en wilde ik zoeken op een naam. De starter opende en liep vast nadat ik 1 character had ingevoerd. Als ik de installatie aanklik bevriest de computer voor ik iets zie gebeuren.

*Install Ubuntu => Ik ben niet verder gekomen dan de toetsenbord configuratie voor hij bevroor.

*OEM install (for manufacturers) => Heb ik niet geprobeerd. Ik weet ook niet wat dit precies inhoud.

*Check disck for defects => geen fouten gevonden.

Ik heb twee verschillende USB sticks geprobeerd. Tijdens het bevriezen maakt de laptop weinig geluid en houd het USB lampje op met branden (bij deze stick knippert het lampje als hij actief is)


Nu ben ik het gaan proberen met Ubuntu 14.06.5 en hij loopt niet meer vast (soort van):

Als ik door het Ubuntu menu loop (Taal selecteren>Wi-fi kiezen> Software van 3den)krijg ik de volgende tekst:
"De door de producent van deze computer geleverde software heeft het installatieprogramma in UEFI modus opgestart, maar het ziet er naar uit dat er reeds
 andere besturingssystemen geinstalleerd zijn die gebruik maken van de "modus voor BIOS compatibiliteit" Indien u doorgaat met het installeren van Debian in UEFI modus, kan het moeilijk worden om latern nog een van de in BIOS modus geinstalleerde besturingsssystemen op te starten op deze computer.

Indien u de installatie in UEFI modus wenst uit te voeren en niet geeft om de mogenlijkheid om nog een van de aanwezige systemen te kunnen opstarten, kunt u hier deze keuze afdwingen. Indien u de mogenlijkheid wilt blijven behouden om eenbestaand besturingssysteem op te starten moet u hier kiezen om NIET een installatie in UEFI modus af te dwingen."

Opties: Terug of UEFI modus afdwingen

Als ik dan op terug druk zegt Ubuntu "er is geen besturingssysteem gevonden op deze computer Wat wilt u doen?


Omdat ik wil dual booten annuleer ik alles waarna Ubuntu vast loopt in het afsluit proces.


Re: Installatie via USB. Loopt vast
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/20, 10:20:21 »
Dit is een lastig probleem en ik herken dit omdat ik dezelfde ellende heb gehad met een Medion computer waar ook W10 op was voor geïnstalleerd.
Iedere poging om (in mijn geval Xubuntu) te installeren mislukte omdat ik een instelling in het BIOS over het hoofd zag en betrokken partijen mij daar niet op wilden wijzen.
Kijk eens of dit artikel een oplossing geeft:
http://www.freekpol.nl/images/diversen/Linux%20installeren%20op%20een%20windows%20compute.pdf
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline DhrTepes

  • Lid
Re: Installatie via USB. Loopt vast
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/20, 10:45:57 »
Probleem is opgelost. Vanavond of morgen vertel ik hoe.

Offline DhrTepes

  • Lid
Re: Installatie via USB. Loopt vast
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/20, 18:57:04 »
De Oplossing:

Een aantal dingen die ik gedaan heb:
Fast Boot bij windows uitgezet.
Secure Boot in de Bios uitgezet.

Daarna:
Opgestart vanaf de USB drive
Installatie optie geselecteerd
via "e" quite splash veranderd in nomodeset F10
Geinstaleerd
Eerste opstart weer quite splash veranderd in nomodeset
Vervolgens nvidia geupdate.

En alles werkt als een zonnetje!




Re: Installatie via USB. Loopt vast
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/21, 11:09:13 »
Prima! Noteer dit topic nog even als 'opgelost'.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatie via USB. Loopt vast
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/21, 12:22:11 »
Prima! Noteer dit topic nog even als 'opgelost'.
Heb ik gedaan :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.