Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu  (gelezen 212934 keer)

Offline akjssdk

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #75 Gepost op: 2009/11/25, 20:18:02 »
#!/usr/bin/perl -w
print "+1\n";
exit;

Edit. Ik zie nu dat deze draad al 16.000+ keer is gelezen! Kennelijk bestaat er veel belangstelling voor dit onderwerp, dus gauw die startersgids online gooien!
Idd, voor mij lijkt het ook wel handig, als je een beetje bash kan is dat altijd handig (zo heet dat tog :P)

Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #76 Gepost op: 2009/11/25, 20:22:35 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ProgrammerenInUbuntu/

Daar heb ik al een beginnetje gemaakt. Echter, ik heb ook niet overal tijd/zin voor. Als er mensen zijn die willen helpen met het artikel, graag :)

Offline Leipe Po

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #77 Gepost op: 2010/01/08, 20:14:45 »
heeft iemand al gehoort van gambas2,
is ook een programeer taal met een zeer lage instap, en komt met een eigen ide enzo..
linkje: http://gambas.sourceforge.net/en/main.html

ik wil ook wel wat voorbeelden schrijven voor de wiki...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #78 Gepost op: 2010/01/08, 21:00:19 »
heeft iemand al gehoort van gambas2,
is ook een programeer taal met een zeer lage instap, en komt met een eigen ide enzo..
linkje: http://gambas.sourceforge.net/en/main.html

ik wil ook wel wat voorbeelden schrijven voor de wiki...

Ze hebben een eigen Nederlandstalige wiki. Maar die moet nodig worden ge-update... :)
http://gambasdoc.org/help/install/ubuntu?nl
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Leipe Po

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #79 Gepost op: 2010/01/09, 16:14:36 »
dat is alleen de installatie, ik heb het over tutorials voor database bewerkingen e.d...
ben ook erg bekent met php kan daar eventueel ook tutorials voor de wiki voor schrijven.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #80 Gepost op: 2010/01/26, 17:03:28 »
heeft iemand al gehoort van gambas2,
is ook een programeer taal met een zeer lage instap, en komt met een eigen ide enzo..
linkje: http://gambas.sourceforge.net/en/main.html

ik wil ook wel wat voorbeelden schrijven voor de wiki...
Nog nooit van gehoord, maar die ide ziet er echt goed uit!
Alleen begin ik er niet aan omdat ik al met genoeg talen ben momenteel ;)


(Ik heb net nog wat NL Java links op onze wiki toegevoegd)

Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #81 Gepost op: 2010/08/14, 19:52:50 »
Voor python hoort dit ook zeker in het lijstje:
http://openbookproject.net/thinkcs/python/english2e/

Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #82 Gepost op: 2010/08/17, 20:41:30 »
Voor python hoort dit ook zeker in het lijstje:
http://openbookproject.net/thinkcs/python/english2e/

GOh, ze hebben dit helemaal in het NL vertaald... Respect! (zie Startgids)

Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #83 Gepost op: 2010/10/08, 12:59:59 »
Naast Yabasic is in synaptic ook SmallBasic te vinden.
Misschien leuk voor degene die de goto's van weleer missen ;)
Meer informatie en voorbeelden zijn hier te vinden.




Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Nardon

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #84 Gepost op: 2011/11/15, 14:24:39 »
Ik zit er al een tijdje aan te denken om eens een beginnerstutorial te maken voor het maken van Ubuntu programma's.. vooral omdat Canonical nu een developers platform heeft gelanceerd, en je nu ook je eigen apps kunt aanmelden voor het software centrum (net als bij iOS en Android) zie hier maar:

http://developer.ubuntu.com/

Offline Nardon

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #85 Gepost op: 2011/11/17, 20:42:12 »
Wow.. check dit: http://www.youtube.com/watch?v=ssnlPS2dOqc

Dat is toch gewoon geweldig?! Dat is gewoon een complete development omgeving met een paar simpele commando's: "quickly design" om een front-end te maken, "quickly edit" om Gedit naar boven te halen en alles te programmeren en dan "quickly package" om er een .deb van te maken en "quickly publish" om het op Launchpad te zetten. Jeez, ik wou dat Android of iOS apps op zo'n simpele manier te maken en te distributeren waren!

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #86 Gepost op: 2013/11/30, 10:18:04 »
Wat is op dit moment het makkelijkste om fatsoenlijke bureaublad apps te maken voor ubuntu 12.04 LTS?
Zelf heb ik enige ervaring met Visual Basic.

Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #87 Gepost op: 2013/11/30, 11:21:36 »
Wat is op dit moment het makkelijkste om fatsoenlijke bureaublad apps te maken voor ubuntu 12.04 LTS?
Zelf heb ik enige ervaring met Visual Basic.


Als je met Visual Basic ervaring hebt kun je met Gambas heel gemakkelijk aan de slag daar Gambas lijkt op Visual Basic dus veel van wat je weet kun je zo toepassen of bijna net zo makkelijk.
Maar als je openstaat voor andere dingen dan is het makkelijkste Python leren. Python is een vrij makkelijke taal om te leren. Met Glade (ook een redelijk makkelijk programma) kun je dan de apps ontwerpen (design enzo) terwijl je met Python de functies van je app schijft. Of je kunt PyGTK gebruiken om een app te ontwerpen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #88 Gepost op: 2013/11/30, 12:59:03 »
Wat is op dit moment het makkelijkste om fatsoenlijke bureaublad apps te maken voor ubuntu 12.04 LTS?
Zelf heb ik enige ervaring met Visual Basic.


Als je met Visual Basic ervaring hebt kun je met Gambas heel gemakkelijk aan de slag daar Gambas lijkt op Visual Basic dus veel van wat je weet kun je zo toepassen of bijna net zo makkelijk.
Maar als je openstaat voor andere dingen dan is het makkelijkste Python leren. Python is een vrij makkelijke taal om te leren. Met Glade (ook een redelijk makkelijk programma) kun je dan de apps ontwerpen (design enzo) terwijl je met Python de functies van je app schijft. Of je kunt PyGTK gebruiken om een app te ontwerpen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Bedankt! Ik sta altijd open voor nieuwe dingen, kom je verder mee, en aangezien ik in het programmeren wil gaan werken is iets nieuws altijd handig.
Kan je me wat goede tutorials van pyhton geven of is google hier mijn grote vriend?

Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #89 Gepost op: 2013/11/30, 20:40:33 »

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #90 Gepost op: 2014/02/23, 12:47:35 »
Voor mij is de drempel om iets te leren vooral dat er heel veel lijkt te zijn. Je ziet door de bomen het bos niet. Wat mij betreftis er dan ook vooral behoefte aan basisuitleg. Een structuur vanwaaruit wat overzicht ontstaat. Ik zou in eerste instantie vooral interesse hebben in een eenvoudige opstap die mij zelfredzaam maakt binnen Ubuntu omdat dat het programma is waar ik gebruik van maak. Bv wat kun je met de terminal, welke commando's zijn er, hou kun je ze gebruiken. Kortom dichtbij de belevingwereld van de gebruiker.
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #91 Gepost op: 2014/02/23, 13:00:24 »
Voor mij is de drempel om iets te leren vooral dat er heel veel lijkt te zijn. Je ziet door de bomen het bos niet. Wat mij betreftis er dan ook vooral behoefte aan basisuitleg. Een structuur vanwaaruit wat overzicht ontstaat. Ik zou in eerste instantie vooral interesse hebben in een eenvoudige opstap die mij zelfredzaam maakt binnen Ubuntu omdat dat het programma is waar ik gebruik van maak. Bv wat kun je met de terminal, welke commando's zijn er, hou kun je ze gebruiken. Kortom dichtbij de belevingwereld van de gebruiker.

Deze startersgids gaat ervanuit dat je al de basisterminal-dingen kent en je specifiek wilt toespitsen op het programmeren c.q. coderen en bouwen van programma's. Als je de terminal wilt leren, kijk dan op de wiki onder het Mwanzo-gedeelte, daar staan vorig jaar gegeven workshops over de terminal leren.

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #92 Gepost op: 2014/02/23, 15:15:50 »
Ok, zal ik doen. Bedankt voor de tip.
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #93 Gepost op: 2017/06/21, 14:41:24 »
Hi,
Als oude windows batch rommelaar smacht ik naar een starthulp voor Bash!!!
Het zou mij veel fun opleveren, al waren het maar een paar voorbeeld bestanden.
Waar sla je ze op, hoe start je ze, wat moet de extensie zijn enz.
Je mag de voorbeeld bestanden ook naar mijn email: hk.evers@gmail.com sturen.
Eventueel als tekst bestand.
Reuze bedankt! HEs

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #94 Gepost op: 2017/06/21, 15:27:26 »
Hoi heer Evers,

Dit is al een heel oud onderwerp. Maak er maar een nieuw onderwerp voor. Het huidige onderwerp past ook niet. Dan haak ik er wel meteen op in. Het gaat jou om scripts, niet? Daar mag ik ook graag gebruik van maken en ik heb er de nodige van als voorbeeld.

Ik ben er al eens  met een video aan begonnen, meer gericht op het werken in de terminal dan. De belangstelling was echter heel klein en ik ben er daarom niet mee doorgegaan.

Er is trouwens het nodige van te vinden, maar dan engelstalig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #95 Gepost op: 2018/04/20, 01:03:52 »
Oei, 10 jaar later en nog altijd geen startgids. Wordt precies eens tijd om verder te beginnen doen O0




... Hoe bedoel je, geen Cobol?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voorbereiding Startgids: Programmeren in Ubuntu
« Reactie #96 Gepost op: 2018/04/20, 12:19:48 »
Oei, 10 jaar later en nog altijd geen startgids.
Leef je uit en welkom terug Wesley :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.