Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkdrive en Evolution  (gelezen 693 keer)

KSR

  • Gast
Netwerkdrive en Evolution
« Gepost op: 2008/04/08, 04:40:56 »
Ik gebruik onder Linux evolution als mailprogramma, en onder Windows-XP(dualboot) OE. maar heb nu een netwerkdrive en wil daar al mijn email op laten komen. Kan dit, en hoe stel ik dat in onder Linux. Buiten deze pc staan nog 5 andere pc's in het netwerk die eigenlijk van 1 account allemaal dezelfde mail moeten krijgen. Ik ben al veel tegengekomen, maar nog niet veel met een netwerkdrive. (of ik heb verkeerd gezocht :/ )

Netwerkdrive en Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/08, 22:11:02 »
Als je de drive alleen voor opslag geschikt is kan je een mailserver draaien op Ubuntu en zorgen dat de "postbusjes" met mail op je drive staan.
Het instellen van het een en ander weet ik niet, volgens mij als je op mailserver zoekt moet er genoeg te vinden zijn.
Wellicht weet iemand het beter, graag leer ik ook weer wat.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Hendrikdegraaf

  • Gast
Netwerkdrive en Evolution
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/09, 10:09:58 »
KSR: Ik ben niet zo goed in afkortingen: OE is Outlook Express, toch?

Als je dit echt werkend wil krijgen denk ik dat het niet gaat lukken via een netwerkschijf. Ten eerste wegens incompabiliteitsproblemen: Outlook werkt met een PST bestand en Evolution niet. Ten tweede het volgende: Zelfs als je overal dezelfde emailclient (bijv Thunderbird) zou gebruiken, dan zou je tegen problemen aanlopen als je tegelijkertijd met meerdere computers hetzelfde emailbestand probeert te benaderen.

Zoals Gijsbert al zegt moet je een lokaal mailservertje gaan draaien met het IMAP protocol. Je kan dan je mails via fetchmail van je provider(s) op een vast interval naar je server downloaden. Doordat je het IMAP protocol gebruikt kan je de mails op de server uitlezen, er hoeft dus niks naar de individuele computers te worden gedownload.

Probleem hierbij is echter dat Outlook (Express) geen held is met IMAP: je kunt namelijk niet specificeren dat bijv je prullebak ook op de IMAP server zit. Ik zou zelf overwegen om Outlook te dumpen voor een Windows client die wel met IMAP kan omgaan, zoals Thunderbird.

Nadeel is natuurlijk wel dat je nu ineens een mailserver moet gaan opzetten! Ik weet echter geen andere oplossing!

Succes,
Hendrik

KSR

  • Gast
Netwerkdrive en Evolution
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/16, 02:10:09 »
Sorry voor mijn wat late reactie, maar druk druk druk.
@ Hendrikdegraaf OE is idd Outlook Express.
Bedankt voor jullie bijdragen en ik ga eens kijken wat ik met Thunderbird kan doen. Nogmaals bedankt.