Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminal  (gelezen 3089 keer)

shivan

  • Gast
Terminal
« Gepost op: 2006/06/08, 22:08:45 »
Even iets simpels wellicht , maar ik kan het niet vinden .
Als ik in de terminal zit en ik gebruik de cursor-up toets , komen alle commando's etc terug die ik ooit heb ingetypt.
Erg handig inderdaad , maar het worden er zo langzamerhand wel iets teveel naar mijn zin .
Hoe kan ik dit stukje cache legen ?

budster

  • Gast
Terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/08, 22:15:18 »
er staat (geloof ik) een .bash file in je home dir. deze legen, (back deze maar even voor de zekerheid op)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/08, 22:21:36 »
idd. Het noemt .bash_history in uw home directory.

shivan

  • Gast
Terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/08, 22:28:27 »
Hey , harstikke bedankt :)
Kan hier mooi de regels uithalen die ik niet meer nodig denk te hebben , en ook handige commando's toevoegen uiteraard .
Bedankt :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/08, 22:31:17 »
Je kan die gewoon deleten, bij het eerste commando wordt de file opnieuw aangemaakt. Maar er commando's aan toevoegen? Typ ze gewoon wanneer je ze nodig hebt ;)

budster

  • Gast
Terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/08, 22:33:50 »
Niet de aller handigste plek om 'handige' commando's te bewaren, er word namelijk een bepaald aantal bewaard, oude schuiven er vanzelf uit. Ik denk ook dat de topic starter er handiger aan doet om uit te zoeken waar staat hoeveel commando's er worden opgeslagen. volgens mij zijn dit er standaard iets van 20 of zo. ik denk dat je dan een of ander bash config file moet hebben, ik zou dan gaan zoeken naar bestanden die de string ".bash_history" bevatten.

shivan

  • Gast
Terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/08, 22:44:25 »
Niet de goede plek ????
Ik heb heel die bash history niet uitgevonden hoor , en toch zeker niet aangezet !
Ik vroeg me ook af waarom dit bestaat , maar dat schijnt in elke distro zo te zijn , en blijkbaar hoort dit zo bij bash .
Met het oog op veiligheid plaats ik hier deze vraag , en ik verwacht dan ook niet dat men mij bekritiseert om een history die door ubuntu zelf op deze /home plek is gecreerd ! Daarvoor moet je bij de makers van bash en ubuntu zijn .
20 zei je ?
Het onthoud gewoon alles vanaf de install .
De terminal wordt ook standaard weergegeven in ubuntu en is ook zonder probleem voor iedere niets vermoedende gebruiker hier in huis toegankelijk .
Allemaal standaard !
Ik zag tot mijn grote verbazing dat mijn nieuwsgierige vrouw op haar ontdekkingsreis door ubuntu , in de terminal zat , en per ongeluk op de cursor toets had gedrukt , waarbij dus allerlei sudo commando's voorbij rolden .
Dit heeft echter niets met mijn vrouw , of met mij te maken .
Die hele history moet er gewoon uit in ubuntu omwille de veiligheid .
Sterker in haal heel die terminal uit gnome !

budster

  • Gast
Terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/08, 22:59:58 »
Nee, ik bedoel niet een handige plek voor jouw om commando's te bewaren, ik gebruik pijltje omhoog heel regelmatig vaak om 'sudo' voor het commando te zetten ..... DAMMM kan maar niet wennen aan dat sudo van ubuntu.

Er zit absoluut een maximum aan! wat weet ik heel zeker.Zeker niet vanaf de install.

Nou wat dat pijltje naar boven en sudo commando's betreft ben ik eigenlijk wel meer voor het debian systeem, een user zal nooit commando's van root kunnen zien, het enige wat hij kan zien is su, vanaf dan niets meer. Die commando's staan namelijk in de home van root.

shivan

  • Gast
Terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/09, 07:43:37 »
Okee dan heb ik je verkeerd begrepen , mijn excuuses.
Ik wil heel de lijst wel eens pasten hier , maar het zijn er echt veel .
Ik vind het gewoon vreemd dat sudo hetzelfde passwoord gebruikt als die van de login .
Is dit dan misschien te wijzigen , zodat de gebruikers hier kunnen inloggen met dit password , en je voor sudo een ander nodig hebt ?
Op zich is die optie van bash best handig , maar ik vind dat de dagelijkse gebruiker hier niets mee van doen heeft .

Terminal
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/09, 09:06:21 »
Je kunt sudo om het root password laten vragen (als je een root password gezet hebt). Zet daarvoor het woord rootpw in de regel in /etc/sudoers die begint met defaults.

Terminal
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/16, 22:09:25 »
Citaat van: shivan
Even iets simpels wellicht , maar ik kan het niet vinden .
Als ik in de terminal zit en ik gebruik de cursor-up toets , komen alle commando's etc terug die ik ooit heb ingetypt.
Erg handig inderdaad , maar het worden er zo langzamerhand wel iets teveel naar mijn zin .
Hoe kan ik dit stukje cache legen ?
Zelf ben ik op zoek naar de mogelijkheid om te zoeken in de terminal binnen de commando's lijst. Niet via de cursor-up toets maar door bijv. net als in VI via ' /'. Is hier een mogelijkheid binnen de Terminal?

budster

  • Gast
Terminal
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/16, 22:24:14 »
Doe eens twee maal [tab]

als je wat minder opties wilt een of meerdere letters en dan weer dubbeltab.

Offline eendje

  • Lid
Terminal
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/16, 22:53:06 »
Om de hele history te wissen type in de terminal history -c

History wordt opgeslagen in het .bash_history bestand in je home directory. Open nautilus met Locaties > Persoonlijke map. Schakel weergave van verborgen bestanden in Beeld > Verborgen bestanden. Scroll naar beneden daar vind je het bestand. Verborgen bestanden (beginnen met punt) staan na gewone bestanden.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

hhkb

  • Gast
Terminal
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/16, 23:09:42 »
Zoiets "man -k .* |less" ?

socratux

  • Gast
Terminal
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/17, 12:36:40 »
Je kunt je history eigenschappen aanpassen, in terminal voer 'set' in, deze geven de gebruikersvariabelen weer, zie hier het uitgeknipte stukje voor history:

HISTFILE=/home/sjoerd/.bash_history
HISTFILESIZE=500
HISTSIZE=500

Om bijv. je history-size te veranderen, type je het volgende in konsole:

HISTSIZE=3

daarna:

export HISTSIZE


n.b. Ook zie je ergens staan:

PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/bin/X11:/usr/games

Dit zijn dus de paden die de gebruiker kan gebruiken, als je bijv. /usr/bin weghaalt dan kun je dus geen commando's starten die in dat pad staan.
Deze regel bepaald dus welke commando's/programma's je kan gebruiken.

Zo zijn er nog een aantal interessante variabelen die je naar je eigen smaak kan zetten. (Is leuk om de hele uitvoer van set eens door te nemen.)

Terminal
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/17, 21:02:50 »
Mijn vraag wil ik anders stellen: Is het mogelijk om in de terminal binnen de lijst van reeds ingevoerde commando's (lijst in .bash_history) snel te zoeken.
bijv. scroll slechts in de lijst van gebruikte commando's beginnen met een a?

hhkb

  • Gast
Terminal
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/17, 21:28:40 »
Dan moet je even kijken in de manpage van history
man history

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Terminal
« Reactie #17 Gepost op: 2006/10/17, 21:55:57 »
Citaat van: arharten
Is het mogelijk om in de terminal binnen de lijst van reeds ingevoerde commando's (lijst in .bash_history) snel te zoeken.
history | grep watjezoekt
Klik links bovenin op Documentatie