Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software installeren die niet uit de Ubuntu store komt  (gelezen 348 keer)

Offline kali

  • Lid
Software installeren die niet uit de Ubuntu store komt
« Gepost op: 2016/07/08, 22:08:41 »
Hallo,

Ik heb een vraag ivm softwarepakketten die niet uit de Ubuntu store komen, maar die gewoon door een softwarebedrijf ook in Linux/Ubuntu versie aangeboden worden.
Wanneer ik zulke bestanden download, dan krijg ik een *.deb bestand binnen.
Tot zover lijkt alles normaal.
Wanneer ik op zulk een bestand klik, krijg ik een pagina met een install button te zien.
Tot zover, ook alles normaal.
Wanneer ik op install klik krijg ik een boodschap dat de software mogelijk niet gratis is en dat ik moet inloggen. Dat inloggen, dat snap ik, de boodschap niet. Ik had immers gratis software gedownload.
Na het inloggen, is het onmogelijk om voort te gaat met installeren.

Ik heb dit met de meest diverse software voor. Gewoon de dingen die ik op mijn Windows PC ook heb, en die ik hier door middel van de Linuxversie ook in Ubuntu wil installeren.
Ik ben een complete beginneling, maar leer snel wanneer iemand me hier info kan over geven.
Wat kan hier misgelopen zijn?
Heb ik buiten de *.deb bestanden nog iets anders nodig?
Wat heb ik over het hoofd gezien.

Re: Software installeren die niet uit de Ubuntu store komt
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/08, 22:24:27 »
@ kali,

de vraag die ik jou nu stel is: welke programma's wil je dan installeren ? PPA's ?

.Deb software/programma's worden geïnstalleerd met GDebi Package Installer.
Dit doe je als volgt: nadat de .Deb zijn gedownload met rechts op het bestand klikken waardoor deze pakketinstaller opent en je op deze wijze kan installeren (als root!). Tijdens dat downloaden krijg je meestal ook een pop-up met twee vragen: 1- openen met GDebi Package Installer ---of: 2- opslaan.
Wees trouwens, uiterst voorzichtig, met het installeren van PPA's! Zie ook de mening van Pjotr, daaromtrent, er maar eens op na.
(Lees je daarover maar eens in op volgende website:  https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen  én ...https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Volgend ook eens lezen: http://baudrez.be/wat-je-niet-moet-verwachten-bij-overschakelen-naar-linux/
en ook:  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=73724.0  = heel belangrijk! )

Je mag dit niet verwarren met de programma's die je onder Windows installeerde.
Als je met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' werkt dan moet je Windows vergeten en al wat je gewoon was te doen onder Windows.

Een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' werkt ánders dan Windows!

Programma's worden geïnstalleerd, in Ubuntu, LinuxMint, PCLinuxOS, openSUSE, ... vanuit het softwarecenter of vanuit het synapticpakketbeheer.
Alle programma's die je dagdagelijks nodig hebt zitten er in en ze zijn gratis!
De meeste programma's zijn iets anders/ een alternatief, dan de programma's die in Windows worden gebruikt.

Voorbeeld: Libre Office  <--> MSOffice  /  Gimp <--> Fotoshop  << Gimp en LibreOffice zijn zelfs onder Windows ook te gebruiken.
Zoek maar eens de alternative software op, je zal versteld staan ...uiteraard het gaat niet vanzelf en je zal regelmatig de mouwen moeten opstropen. Je moet je opnieuw 'inleren'.
Dat is een paar maanden 'kwaad werk én inwerken', eenmaal ingewerkt blijkt dit als vanzelfsprekend en wil je niet meer terug. Zo heb ik het toch ervaren, want ik gebruik in het geheel geen Windows meer (al twee jaar lang niet meer). Een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' is plezierig om mee te werken, zo ervaar ik dit toch.  :)

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/09, 13:10:51 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline kali

  • Lid
Re: Software installeren die niet uit de Ubuntu store komt
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/14, 08:55:50 »
Hartelijk dank voor de uitgebreide info.
Met gewoon rechts te klikken, was het probleem opgelost en alles werkt hier goed.
Wat betreft je verdere informatie:
Laat dit nu net de reden zijn waarom ik al lang met het idee speelde om Windows achter me te laten.
Alles wordt er voor de gebruiker beslist, en je hebt zelf niets meer in te brengen.
Mijn mindset is helemaal anders. Ik hou niet zo van klikken op iets, zonder dat je eigenlijk weet wat je mogelijk in gang zet.
Windows10 was voor mij echt de druppel die de emmer deed overlopen.
Ik heb nog Windows 8.1 draaien op mijn hoofdcomputer, maar die zal binnen afzienbare tijd dual boot worden.
Tot hiertoe bevalt Ubuntu 16.04 me goed.
Natuurlijk zal ik hier en daar tegen dingen aan hikken, maar ik hou er wel van om dingen uit te zoeken, wat ik trouwens minder heb moeten doen dan ik tot hiertoe verwacht had.