Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Achtergrond bureaublad  (gelezen 1693 keer)

Offline Icem@n

  • Lid
Achtergrond bureaublad
« Gepost op: 2015/12/13, 22:40:58 »
Ik ben nieuw met ubuntu maar tot nu toe erg enthousiast. Heb alles geinstalleerd op een oude pc met een Aopen i865Gm-i moederbord met onboard intel 82865G video en 512MB Ram.
Alles werkt prima alleen als ik opstart en inlog dan krijg ik ipv de gekozen bureaublad achtergrond een verminkte achtergrond met verticale balken net of er verkeerde instellingen voor de monitor gekozen zijn. De icoontjes en tekst zijn wel goed te lezen.
Als ik de achtergrond wijzig en weer terug ziet alles er goed uit en dat blijft dan ook goed totdat ik uitlog.
Iemand enig idee?

Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/13, 23:53:45 »
Die achtergrond staat op een gekoppelde partitie??Zo niet,dan moet die gekoppeld worden zo dat de achtergrond bij opstarten gevonden wordt.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

  • Gast
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/14, 10:07:56 »
Je kunt een bureaublad afbeelding ook opslaan in je Home map en vanuit je bureaublad (rechtermuisklik -> bureubladinstellingen) naar de afbeelding in je Home map navigeren.
Althans: zo simpel werkt het in Xubuntu

Offline Icem@n

  • Lid
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/14, 11:27:06 »
De afbeelding wordt wel gevonden maar verminkt weergegeven.
Ik ben er inmiddels achter hoe je in xubuntu een schermafdruk maakt.
Sceenshot 1 is direct na opstarten en screenshot 2 is na opnieuw laden van de achtergrond.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/14, 11:39:34 »
Hallo Iceman,

Dat komt wel een enkel keertje vaker voor in mijn ervaring. Jij hebt wel een iets ander verschijnsel dan ik toe nu toe meemaakte. Ik denk dan altijd aan een niet helemaal optimale driver voor de videokaart.

Mijn oude AMD bak had dat ook regelmatig. Mijn huidige bak weer niet. Die doet het op dit vlak allemaal prima.

We zouden eens kunnen gaan zoeken naar anderen met hetzelfde probleem en dan natuurlijk met hopelijk een oplossing.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Frederik

  • Gast
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/14, 11:41:44 »
Dat ziet er inderdaad niet goed uit  :o en ik heb zoiets niet eerder gezien.
Misschien zeg ik iets geks maar mogelijk is er een probleem met het laden van alles en nog wat door een minimum (of gebrek) aan geheugen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/14, 11:44:29 »
Ik denk eerlijk gezegd dat het een probleem is met de ondersteuning van je videokaart icm relatief weinig geheugen. Je zou kunnen overwegen een beter ondersteund videokaartje te plaatsen, maar je moederbord heeft alleen een AGP 8x poort wat ik zo kan vinden en dat is een (zeer) oude standaard dus niet makkelijk en/of goedkoop te krijgen.

Je moederbord ondersteunt maximaal 2GB geheugen, dus er zou wat bij kunnen. Geheugen is ook van een ouder type maar dat is wellicht nog wel ergens te vinden. Ik zal vanavond eens kijken of ik nog oude latjes van dat type heb liggen, die kan ik je dan eventueel (gratis) opsturen als je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/14, 11:54:45 »
Volgens mij is dit je moederbord?
http://global.aopen.com/products_detail.aspx?auno=942

Wat ik soms probeer om dit soort oude beestjes weer up and running te krijgen is de BIOS updaten naar de laatste versie. Mogelijk praten de onderdelen dan beter met elkaar en het geïnstalleerde OS. Ik heb hierdoor iemand kunnen helpen aan wifi onder Ubuntu. Ook al heeft het me toen even gekost om daar achter te komen, uren met die ellendige laptop bezig geweest voordat ik de BIOS update probeerde.... :rolleyes:

Een BIOS update kan je als volgt uitvoeren, het is niet heel lastig
https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Offline Icem@n

  • Lid
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/14, 12:32:36 »
Bedankt voor jullie reacties.

@Valk, ik denk inderdaad ook dat het een videokaart/geheugen probleem is.
Ik heb ook alleen modernere videokaarten liggen. Wa het helemaal lastig maakt is dat het een alles in 1 computer is waar alleen lage videokaarten in passen.

Het is inderdaad dat moederbord.
Ik zal nog eens kijken naar een bios update, dat had ik nog niet gedaan.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/14, 19:36:03 »
Ik heb nog even gekeken, maar ik heb alleen nog DDR2 geheugen liggen. Volgens mij past dat niet op jouw moederbord....

Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/14, 20:49:17 »
Iceman,

Voor dat je opzoek gaat naar extra geheugen en/of AGP VGA kaart (tip neem dan een nVidia).

Kijk eens welke kernel-module, lees driver,  deze onboard Intel VGA kaart gebruikt.
In een terminal via de onderstande opdrachten (knippen en plakken):
lsmod | grep i915

lsmod | grep i810


Als het de i915 is, deze kan je met kernel parameters flink sturen.
Zie: https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=i915+module+parameters
Dat stuur je via een configuratie bestand in /etc/modprobe.d/i915.conf
Bijvoorbeeld:
Citaat
Bestand: -> /etc/modprobe.d/i915.conf
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inhoud: -> options i915 enable_rc6=1 enable_fbc=1 lvds_downclock=1 semaphores=1

Dus eerst het configuratie bestand leeg aanmaken in en terminal:
sudo touch /etc/modprobe.d/i915.conf

Daarna aanpassen via de tekst editor de optie's en voorbeeld die je vind op het internet.
gksudo leafpad /etc/modprobe.d/i915.conf

Het bestand "/etc/modprobe.d/i915.conf" heeft altijd maar EEN regel, en begint altijd met options i915
Opslaan en herstarten, en kijken of het de gewenste resultaat boekt.

De i810 helaas niet.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Icem@n

  • Lid
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/14, 21:58:50 »
@ Valk: De laatste bios versie was al geinstalleerd, bedankt voor het zoeken naar geheugen.

@ Maurice2: Bedankt voor je info, ik heb een i915 dus ik kan settings wijzigen. Als ik wat meer tijd heb ga ik alles goed lezen en uitzoeken hoe ik er voor kan zorgen dat ik straks geen pc heb staan waar helemaal geen beeld is.

Ik denk trouwens dat mijn bejaarde vader er niets van zou merken, het enige wat hij met de pc gaat doen is email en internet.
Maar ik vind het wel leuk om mij wat meer te verdiepen in ubuntu.

Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/15, 06:54:03 »
....
@ Maurice2: Bedankt voor je info, ik heb een i915 dus ik kan settings wijzigen. Als ik wat meer tijd heb ga ik alles goed lezen en uitzoeken hoe ik er voor kan zorgen dat ik straks geen pc heb staan waar helemaal geen beeld is.
...
Iceman,

Mocht het zo zijn dat je opstart met een zwart scherm...
Herstarten in recovery-mode.
Zorg ervoor dat het systeem read/write wordt door bijvoorbeeld eerst het netwerk te activeren in het menu.
Dan de 'root shell' en verwijderd het configuratie bestand:
sudo rm /etc/modprobe.d/i915.conf

Herstart en begint opnieuw.


Mocht je tegen die tijd ook al overweg kunen met cmdi tekst-editor zoals vi of emacs (er zijn nog veel meer).
Dan kan je het configuratie bestand gelijk aanpassen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Icem@n

  • Lid
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/15, 22:50:24 »
Met jullie tips hier de oplossing gevonden.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2130640

b) If the command
Code:

lspci | grep -i vga

yields

Code:

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82865G Integrated Graphics Controller (rev 02)

or similar from the Intel 8xx family you could try to create an /etc/X11/xorg.conf file with the following contents:

Code:

Section "Device"
    Identifier "Intel Graphics"
    Driver "intel"
    Option "AccelMethod" "uxa"
EndSection

There's a tab in front of the three middle lines. It may or may not give a clearer display than the vanilla install which does not include an xorg.conf. Try with and without, if there's no improvement just delete the file.

/etc/X11 is a protected system directory so operations are only allowed with root rights. One way of creating the file is issuing the command
Code:

sudo <editor_name> /etc/X11/xorg.conf

where <editor_name> is for example leafpad.

The xorg solves among other things the problems of Flash player showing strange green/purple colours and a greyed/blacked-out address in Firefox as seen to the right:    firefox_intel_graphics.png
The UXA setting also solves other problems for Intel graphics processors. Use it for general troubleshooting.


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Achtergrond bureaublad
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/16, 07:03:53 »
OK, mooi werk, de pc werkt nu dus naar behoren?
Succes!