Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met LAMP installatie  (gelezen 1724 keer)

Jonny2x4

  • Gast
Probleem met LAMP installatie
« Gepost op: 2007/05/18, 13:44:17 »
Hallo,

Ik probeer een LAMP server te installeren op Ubuntu 7.04 Server maar het wil niet echt lukken... Bij bijvoorbeeld het command sudo apt-get install apache2 krijg ik de melding dat ik de CD in de PC moet stoppen. Deze zit er echter al in. Is er een 2e CD die ik over het hoofd heb gezien of is er iets anders mis?

Offline RoG

  • Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/18, 15:39:01 »
Een LAMP server installeren kan via Synaptic.
Is het de bedoeling dat je deze enkel als testserver gaat gebruiken?

Apache

Om Apache te installeren, start je Synaptic op. Hier zoek je naar het pakket apache2. Deze vink je aan, waarna je op Toepassen klikt.

De Apache-map waar je website's in kunt gaan testen heet /var/www/. Voordat je toegang tot deze map hebt, moet je eerst het volgende commando uitvoeren in een terminal:

sudo chown -R $USER:$USER /var/wwwPHP

Nu is het tijd om PHP te gaan installeren. Op dezelfde manier installeer je de volgende pakketten: php5-cgi en php5-mysql.

Nu PHP geïnstalleerd is, hoeven we alleen het configuratiebestand van Apache nog aan te passen. Ga naar een terminal en type: gksudo nautilus. Met dit programma zoek je het bestand /etc/apache2/apache2.conf op. Klik hier dubbel op. Nu voeg je de volgende regels toe onderaan dit bestand:

LoadModule actions_module /usr/lib/apache2/modules/mod_actions.so

ScriptAlias /php5-cgi /usr/lib/cgi-bin/php5


AddHandler php5 .php
Action php5 /php5-cgi
MySQL

Nu is het tijd om MySQL te installeren. Installeer hiervoor de pakketten mysql-server-4.1 en libapache2-mod-auth-mysql met Synaptic. Na de installatie open je een terminal, en voer je het volgende commando in:

mysqladmin -u root password "wachtwoord"Dit is om het MySQL-wachtwoord in te stellen. Hierbij verander je "wachtwoord" in het gewenste wachtwoord. Om MySQL te beheren, kun je nog het pakket phpmyadmin installeren. Hier kun je inloggen met "root" en het door jou ingestelde wachtwoord.

De server testen

Nu gaan we PHP en MySQL testen. We beginnen met PHP.

Maak twee bestanden aan in /var/www/:  testphp5.php. In beide bestanden zet je de volgende code.

      phpinfo();
?>
Je kan ook phpmyadmin installeren via Synaptic.

Bron: HTML-wijzer
"You have no idea how much it costs to look this cheap."

Jonny2x4

  • Gast
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/18, 16:28:58 »
Het gaat inderdaad om een testserver. Die handleiding is erg duidelijk, maar ik kan er helaas niks mee. Ik heb Ubuntu server geïnstalleerd en die heeft standaard geen GUI. Ik snap die melding ook niet helemaal, kan het zijn dat mn CD-Rom niet goed gemount is?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/18, 16:42:48 »
Kijk eens in /etc/apt/sources.list
Dit doe je met het commando:
sudo nano /etc/apt/sources.list

Bovenaan die lijst die je nu te zien krijgt staat waarschijnlijk een vermelding van de cdrom.
Zet voor die lijn een hekje (#) en sla het bestand op.

Vervolgens moet je het volgende commando uitvoeren:
sudo apt-get update

Nu zal hij niet meer om de cd vragen.

Jonny2x4

  • Gast
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/18, 17:25:50 »
Yes! Dat was de oplossing. Enig idee waarom hij die CD niet pikte?

Ik moet nu nog FTP aan de praat krijgen. Kennen jullie een handige n00b site waar jullie je wijsheid vandaan halen? In iedergeval bedankt!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/18, 19:57:48 »
Gebruik bijvoorbeeld vsftp. Deze ftp server zit in de standaard (main) pakketbronnen van Ubuntu.

https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto
Klik links bovenin op Documentatie

Probleem met LAMP installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/18, 20:35:11 »
@RoG

Met die modules begrijp ik het niet zo goed.

Als ik me niet vergis is de configuratie van apache2 zo geschreven dat apache de modules vanzelf vind. Of zie ik dat nu verkeerd ?

Jonny2x4

  • Gast
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/19, 18:32:24 »
Citaat van: testcees
Gebruik bijvoorbeeld vsftp. Deze ftp server zit in de standaard (main) pakketbronnen van Ubuntu.

https://wiki.ubuntu.com/NlLampHowto
Ok deze heb ik duidelijk over het hoofd gezien. LAMP server is gewoon een installatie optie... Zelf doen was wel leerzaam :).

Bieleke

  • Gast
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/15, 08:49:05 »
Jonny2x4, laat me raden, jou probleem met je CD doet zich voor op de ubuntu 7.04 versie ?

Dit is gewoon een bug en is tot op heden nog steeds niet opgelost blijkbaar.  Ik had gisteren hetzelfde probleem, en op één of andere manier vermangeld (lees verslikt) de 7.04 zich met je CD-drive. Toen ik in fstab de sda1 had veranderd in hdc was bij mij het probleem opgelost.

Doch dit is niet de enige bug in de 7.04. Bij mij moet ik telkens als ie geboot is op enter drukken om alsnog de inlog-prompt te kunnen zien. Na mij gruwelijk te ergeren aan deze twee bugs ben ik terug naar de 6.06 LTS versie gegaan welke de bovengenoemde problemen dus niet heeft.

Met vriendelijke groeten,

Bieleke

Jonny2x4

  • Gast
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/15, 13:17:58 »
Dag Bieleke,

Inderdaad vreemd dat dit kennelijk nog niet is opgelost. Ik heb het probleem trouwens opgelost door de reactie van Johanvd. Achteraf bleek ook dat ik een (deels) defecte CD-Rom drive had, dit kan er ook mee te maken hebben gehad.

Bieleke

  • Gast
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/16, 12:05:09 »
Ja dat klopt, want bij installatie ging hier ook het één en het ander mis.
Na het vervangen van de DVD-drive door een andere drive was ook dat install probleem opgelost, doch ik heb het nog net geprobeerd met de 7.04.

Offline RoG

  • Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
Probleem met LAMP installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/16, 12:28:20 »
Citaat van: sniper_david
@RoG

Met die modules begrijp ik het niet zo goed.

Als ik me niet vergis is de configuratie van apache2 zo geschreven dat apache de modules vanzelf vind. Of zie ik dat nu verkeerd ?
Sorry ik was dit uit het oog verloren.

Antwoord op je vraag: Inderdaad :)
"You have no idea how much it costs to look this cheap."