Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?  (gelezen 3489 keer)

Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Gepost op: 2016/06/28, 01:41:51 »
Mijn computer (desktop) vangt nogal veel stof.

Kast: Coolermaster N300 600W

Dit is een afbeelding van een andere maar vergelijkbare kast. Het geeft de grote van de ventilatie gaten (heet dat zo?) goed weer. Deze zitten aan de beide zijkanten en bovenop de kast.



Heeft iemand tips hoe ik stof zoveel als mogelijk tegen kan houden?

Zit zelf over panties na te denken maar dat ziet er wel erg vreemd uit.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/28, 08:46:46 »
Zo min mogelijk lucht door de pc verplaatsen, dit verminderd de stof.
Maar natuurlijk wel zorgen voor genoeg afvoer van warmte.
Dus afstellen van de ventilators op een hete zomerdag, dan kun je de hoeveelheid
ventilators afstellen, en pc zwaar belasten.
Nog beter is om de ventilators te regelen met een aparte controller, dan kun je de snelheid naar beneden
draaien, waardoor minder lucht door je pc gaat.

Wat ook heel erg help, de pc hoger zetten(dus niet op de grond), want op de grond vangt de pc heel veel stof, deze is eigenlijk zeer belangrijk.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1859214/cooler-master-n300-mod-suggestions.html
Met google zoeken had je dit kunnen vinden.
zoek met,
Coolermaster N300+dust
« Laatst bewerkt op: 2016/06/28, 08:48:39 door jan11000 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/28, 10:27:09 »
Houd de omgeving zo stofvrij mogelijk: gebruik de gewone stofzuiger wat vaker, dan gedraagt de computer zich ook minder als alternatieve stofzuiger.  :)

Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/28, 10:29:02 »
Houd de omgeving zo stofvrij mogelijk: gebruik de gewone stofzuiger wat vaker, dan gedraagt de computer zich ook minder als alternatieve stofzuiger.  :)

Ja, zo doe ik het ook.   ;)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/28, 11:03:31 »
Vaker lees ik dat gebruikers de pc elke half jaar schoonmaken.
Zelf heb ik de pc nu 5 jaar lopen, en nog nooit schoon gemaakt, en de pc is nog steeds niet vuil,
maar de pc staat wel hoger van de grond, en de pc staat dag en nacht aan.

Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/03, 01:04:39 »
Ik had voorheen een computerkast met een best goed stoffilter.
Een lap schuimrubber. Dit schuimrubber loopt zelf langzaam wat vol met stof, maar daarmee vangt het het kleine stof juist beter af.
Het filter liep weer niet zo vol dat de lucht er niet door kon.
Nooit last gehad van veel stof in de kast.

Nu heb ik een andere kast, (ook een Cooler master) maar deze heeft een minder goed stoffilter.
Gewoon een gaasje met relatief grote gaten. Een stukje meer stof nu, maar niks alarmerend.

Als je een panty o.i.d. over het filter aan de binnenkant doet, zou die best een stuk kunnen helpen zonder dat het erg zichtbaar hoeft te zijn..

Verder is (zoals de anderen al melden) de omgeving sterk van invloed.

Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/03, 02:54:44 »
Bedankt voor de reacties  :)

Misschien moet ik mij er bij neerleggen dat stof niet te voorkomen valt. Ik heb al wat handige tools gevonden om de kast zo nu en dan schoon te blazen. Ik blijf wel zoeken naar een goed stof filter.

PS. Als ik een vraag post dan heb ik zelf altijd al gezocht hoor. Dat vind ik wel zo netjes naar de mensen toe die een reactie (terug) geven.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/03, 09:37:24 »
Goedemorgen,

Tomatito: om de zoveel tijd zet ik mijn pc in achtertuin en blaas alle stof er uit met de compressor. Ondanks stoffilters en alle goede tips die ik hier ook lees, blijft stof een kwestie van dweilen met de kraan open. Je hebt me met dit topic helpen herinneren dat het weer eens tijd wordt voor de compressor, mijn dank daarvoor ;)
Wellicht nog een voor de hand liggend advies, maar ik denk lang niet voor iedereen vanzelfsprekend: plaats je pc zodanig dat je zonder moeite overal bij kan. Dus bij de voor- en achterkant. Het gaat je namelijk op een gegeven moment stierlijk vervelen als je bijvoorbeeld om de zoveel tijd op je knieën onder tafel moet om schoon te maken etc. Bij mij ligt de pc op zijn kant onder het schuine dak en onder het dakraam.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/03, 11:31:50 »
Action heeft voor geen geld een spuitbus gecomprimeerde lucht. Heel handig!

Offline Henkp

  • Lid
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/03, 12:20:07 »
Action heeft voor geen geld een spuitbus gecomprimeerde lucht. Heel handig!

Sinds wanneer geven ze bij de Action die gratis? Geen Geld  =D =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/03, 12:49:12 »
Ik sleep net als Bal meestal de kast even naar de schuur. Die stofwolk heb ik liever buiten. Tegenwoordig gebruik ik ook een simpel stofmaskertje.

Over de stofzuiger is me ooit verteld dat dat iets te veel statische elektriciteit geeft en dat blazen beter is. Dus hup met de 6 bar & de compressor (niet echt zo wild uiteraard).

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/03, 13:04:55 »
Wel zorgen dat de lucht die uit de compressor komt voldoende droog is.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/03, 13:08:34 »
Kijk wel erg uit met ventilatoren.
Als deze door de luchtverplaatsing gaan draaien kan dat vervelend hoge piekspanningen geven en je computer beschadigen.

Beste is dus om deze eerst vast te zetten of de stekkertjes ervan los te halen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/03, 15:30:49 »
Je zou de aanschaf van fan filters kunnen overwegen. Zie tweakers pricewatch https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=fan+filter waarbij je er op let, dat deze bij je pc behuizing ventilatoren past. Die fan filters behoren dan wel af en toe te worden schoongemaakt.

Er zijn ook behuizing met verwijderbare stoffilters, maar die zijn wel duurder. Bijvoorbeeld die van Cooler Master.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/04, 11:57:09 »
Ik sleep net als Bal meestal de kast even naar de schuur. Die stofwolk heb ik liever buiten. Tegenwoordig gebruik ik ook een simpel stofmaskertje.

Over de stofzuiger is me ooit verteld dat dat iets te veel statische elektriciteit geeft en dat blazen beter is. Dus hup met de 6 bar & de compressor (niet echt zo wild uiteraard).

groet,

Just
Toch is het verstandiger eerst (voorzichtig) te stofzuigen (wel even de bladen van de fans tegenhouden) om het meeste stof
er uit te krijgen. Met blazen heb je nl kans dat je het stof IN de lagers van de diverse draaiende delen (fans) blaast.

Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/04, 16:27:49 »
De enige opties ter vermindering zijn hoger plaatsen of in een stofvrije ruimte. Maar totaal stof voorkomen is vrijwel onmogelijk.

Schoonmaken doe ik al tientallen jaren met de stofzuiger en een zachte kwast met niet te korte haren.
Met het kwastje stof los stoffen en de stofzuiger niet te dichtbij houden om niets te raken (10-15 cm voldoet meestal). En eens in de x keren haal ik ook even het koelhuisje van de processor los, en waar nodig soms een stekkertje.
Werkt perfect en nog nooit problemen gehad. Trouwens al van oudsher dé manier om (bruingoed) electronica schoon te maken.

Inderdaad 2 kleine doch uiterst belangrijk attentiepuntjes....

Kijk wel erg uit met ventilatoren.
Als deze door de luchtverplaatsing gaan draaien kan dat vervelend hoge piekspanningen geven en je computer beschadigen.

Beste is dus om deze eerst vast te zetten of de stekkertjes ervan los te halen.

En altijd met geduld en beleid. Haast nooit maar neem er de tijd voor.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/04, 16:30:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/04, 21:29:35 »
Vandaag speciaal naar de Action geweest voor een perslucht spuitbus (goede tip). Helaas! Niet meer verkrijgbaar. Online heb ik bij andere aanbieders prijzen vanaf 8 euro gevonden. Ik weet niet hoe lang zo´n spuitbus meegaat maar ik vind het toch prijzig klinken.

Mijn oude pc (Dell Optiplex 745... onverwoestbare bak) eens opengemaakt en daar toch een indukwekkende hoeveelheid stof aangetroffen.

Nu druk met andere zaken maar ik  ga dan toch maar achter een compressor aan.  Wel zo voordeling op de lange termijn ;)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/04, 21:39:20 »
Hoi Tomatito,

Een compressortje is nooit weg, ook voor een paar andere dingetjes in het leven. Neem er dan eentje met een membraan en geen olie. Dan is je lucht wat schoner. Alleen gaat daar tegels van de muur bikken minder goed mee.

Doe zoals onze rabbit heel terecht zegt en  maak je fans netjes schoon met een kwastje. Anders huppelt je Dell vanzelf de tafel af door de onbalans.

Succes!

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe voorkom ik stof in de kast van mijn desktop?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/05, 00:37:48 »
Doe zoals onze rabbit heel terecht zegt en  maak je fans netjes schoon met een kwastje.

Zo doe ik de hele pc Just. Inclusief de ingebouwde randapparatuur, de kast en voeding, en het moederbord met alle connectors. Elk hoekje en gaatje.
En vergeet vooral de voorkant niet. Bij veel pc's afneembaar, en dáár zit vaak een bulk stof onder omdat dat veel vergeten wordt.
En dan tussentijds alle luchttoegangen in de kast regelmatig even schoon stofzuigen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore