Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alternate install DVD + USB  (gelezen 1960 keer)

Offline midas

  • Lid
Alternate install DVD + USB
« Gepost op: 2011/04/04, 14:27:11 »
Beste mensen,

Als fotograaf(je) wil ik over enkele weken graag Ubuntu Studio gaan uitproberen. Deze versie komt op als alternate-install-DVD.
Mijn vraag is of je een alternate install image ook via Unetbootin op een USB-stick kunt zetten en vervolgens van hieruit gaan installeren.

Is het überhaupt mogelijk een alternate install image vanaf USB-stick te laden? Wie heeft dat ooit succesvol uitgevoerd?

Groet, midas
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/04, 15:25:47 »
Waarom zou je de alternate cd/dvd willen gebruiken ???
Met de live-cd kun je eerst ubuntu uitproberen, en het is met de live-cd veel makkelijker installeren. De alternate cd is er voor als de livecd om welke reden dan ook niet werkt. Probeer het dus eerst met de live-cd, en daarna de alternate.

Offline midas

  • Lid
Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/04, 15:45:07 »
Nou, omdat Ubuntu Studio alleen als alternate install DVD-versie aangeboden wordt en niet als Live-DVD...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/04, 16:49:52 »
Oow, oepsie  :-[. Ben hem nu aan het downloaden en zal hem zo proberen in vbox.

Offline midas

  • Lid
Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/04, 20:16:34 »
Blijkbaar moet je ergens in een bestand de alternate install 'voor de gek houden' getuige de volgende link:

http://www.dotkam.com/2010/11/29/install-alternate-ubuntu-image-from-usb/

Wanneer het nog zo is moet Ubuntu toch es een keer een wijziging doorvoeren...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline heir4c

  • Lid
Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/05, 23:50:29 »
Je kan ook via synaptic ubuntustudio-desktop installeren (en nog andere zaken van ubuntustudio)


Alternatief: Hernoem het iso bestand en namelijk zo:
Klik rechts op de iso en kies "hernoem".
verwijder de .iso achter de bestandsnaam.
Open een terminal en tik in:
dd /pad/naar/ubuntustudio/bestand /dev/sdxxWaarbij xx staat voor de device naam van je usb stick. (bijvoorbeeld: sdc1, hangt af van hoe je usb aangeduid word. Dit kan je zien via Systeem>Beheer>Schijfgereedschap)

Als je nu opstart met de usb dan start direct de installatie procedure (als ik me niet vergis. Dit kan je ook doen met een gewone versie van ubuntu of welke andere Linux-distro).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/10, 09:13:52 »
Je kan ook via synaptic ubuntustudio-desktop installeren (en nog andere zaken van ubuntustudio)

Hoi, dat is interessant. Mag ik vragen, wat dan het verschil is met de Ubuntustudio DVD versie, en Ubuntustudio via synaptic toegevoegd aan bv. Ubuntu 10.10.

mvg, Flip
« Laatst bewerkt op: 2011/04/10, 09:15:33 door flipflipsen »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/10, 09:17:29 »
Het verschil is dat je eerst een normale desktop hebt, en daarna een ubuntustudio, en als je ubuntustudio installt, heb je meteen ubuntustudio :rolleyes:

Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/10, 09:37:29 »
Ik dacht dat Ubuntu Studio een speciale versie was.

Dus als ik het goed begrijp, is Ubuntu Studio gewoon Ubuntu, met een andere desktop, en een aantal extra programma's.

Oke, ik ga eens proberen om Ubuntu desktop te installeren.

Is interessant, want ik heb een aantal kennissen, die veel doen met Audio en Video. Dus Ubuntu Studio zou de mogelijkheid zijn, om hun zover te krijgen, om over te stappen naar Ubuntu. (zeker, na de maandelijkse problemen met virussen enz., vanwege het downloaden van allerlei cracks om programma's te kunnen draaien onder windows)

Dank je voor de info, Flip

Offline midas

  • Lid
Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/10, 09:38:36 »
Wanneer je gelijk Ubuntu Studio installeert heb je nog bijkomende voordelen:

1. Alle services en instellingen die de prestaties nadelig beïnvloeden zijn of uitgeschakeld of helemaal niet geinstalleerd. Compiz e.d. is daarom niet eens geinstalleerd en desk-top effecten niet aanwezig. Met als doel de prestaties te verhogen en eventueel nadelig beinvloeden van multi-media prestaties te voorkomen (dus ook geen Unity).
2. Het direct installeren van Ubuntu-Studio zal een aanzienlijk slankere installatie opleveren dan eerst een normale Ubuntu-install en naderhand de Ubuntu-Studio pakketten toe te voegen (met als nadeel zie punt 1).

Ik heb mijn keuze in mijn hoofd al gemaakt, ik zal waarschijnlijk Linux Mint Katya installeren. Maar zal wel even Ubuntu-Studio proberen te installeren. Even kijken hoe-die draait...  
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Alternate install DVD + USB
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/10, 09:51:50 »
Oke, Ik ga eens die studio desktop installeren. Kan ik ook weer deinstalleren.

bedankt.