Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verticale strepen in scherm  (gelezen 5225 keer)

Verticale strepen in scherm
« Gepost op: 2010/12/04, 20:51:02 »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een tweedehands pc gekocht en daar inmiddels ubuntu op geinstalleerd.
Het probleem dat ik nu heb is dat er verticale strepen over mijn scherm lopen, zie. Het lijkt alsof de 4 rechter strepen kopieën zijn van 4 strepen links (degene die links geblurred zijn) en hetzelfde geld voor de 3 linker strepen. De muis loopt wel over de strepen heen en is dus niet zomaar links te zien als ik hem over de rechter helft beweeg, als ik objecten versleep zijn die wel weer aan de andere kant te zien.

Ik heb geprobeerd de refreshment rate aan te passen maar als ik het naar 75hz verander dan lijkt het juist erger te worden. Dus het zou mij logisch lijken om hem dan te verlagen naar 50 hz (nu staat hij op 60) maar helaas is die optie er niet.
Als ik de scherm resolutie aanpas naar 720*576 (de enige andere 5:4 beeldverhouding) dan krijg ik helemaal geen output en zegt mijn scherm zelf:
frequentie buiten bereik: 35 khz/ 60 hz
wijzig de resolutie naar 1280*1024 bij 60hz (waar hij dus al op staat)

Bij windows leek ik er geen last van te hebben, al kan ik dat niet gemerkt hebben want het scherm was egaal...
Tijdens het opstarten van ubuntu heb ik er overigens geen last van (dat paarse opstartscherm) bij het login scherm heb ik er al wel weer last van...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen


Hieronder nogmaals het plaatje:
« Laatst bewerkt op: 2010/12/04, 20:54:10 door frankyboy707 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/04, 21:45:19 »
Wat voor computer is het:
- processor
- hoeveelheid RAM-geheugen
- videokaart

Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/04, 21:46:24 »
Eerst een paar vragen:
Welke grafische kaart zit erin? Open een terminal(onder Hulpmiddelen) en type lspci
Welk merk scherm heb je en welk type?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/04, 22:45:45 »
processor
AMD athlon 64 welk type weet ik niet, maar als ik op processors voor mijn socket zoek (939) zie ik alleen 3500+ processors, dus zou kunnen dat dat hem is

Ram
2*512 Mb

Videokaart
is onboard op mn mobo en dat is een sis761



Het scherm is een fujitsu siemens scenicview p17-2 (die dr officieel bij hoort)

Dit geeft ie als ik dat command intyp (en meer hoor, maar dit is het enige wat ermee van doen heeft denk ik, de rest gaat over USB controllers, en nog meer controllers waarvan ik nu denk dat ze niet boeiend zijn)
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 661/741/760 PCI/AGP or 662/761Gx PCIE VGA Display Adapter (rev 03)

Oja het is een fujitsu siemens esprimo p5600 (kom ik ook net tijdens het zoeken achter ;))
« Laatst bewerkt op: 2010/12/04, 22:56:23 door frankyboy707 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/04, 23:44:54 »
De "verschrikkelijke SiS".....  :(

Probeer dit eens (ook al is het misschien niet het goede stuurprogje: je weet maar nooit):
http://sites.google.com/site/computertip/sis
« Laatst bewerkt op: 2010/12/04, 23:46:34 door Pjotr »

Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/05, 02:12:29 »
Beste Pjotr,

bedankt voor je reactie, al heeft het niet geholpen...

Tijdelijk sloopte het zelfs even ubuntu...
Op de een of andere manier kreeg ik meteen nadat ik dat toegepast had en ging herstarten OS not found
Na hem met de live cd weer op gang geholpen te hebben (waar ik helaas de bestanden niet kon verwijderen) was mijn inlog helaas niets meer dan een grote terminal, gelukkig dat ik wat terminal commandos kende waardoor ik uiteindelijk de bestanden weer heb kunnen verwijderen en aanpassen...
Na een reboot kreeg ik weer OS not found en na weer de live cd te hebben gebruikt lijkt mijn systeem weer normaal, maarja nog steeds met de strepen als voor al deze trucage....

Iemand anders (of pjotr een ander idee ;)) een idee om deze "verschrikkelijke sis" aan te pakken?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/05, 06:11:29 »
Vesa driver installeren, alleen heb je dan geen hardware versnelling.

Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/05, 09:33:10 »
Inderdaad Jan11000, ik kom op internet wel drivers tegen maar meer dan 2D valt er niet uit te krijgen.
Een van de sites http://ncc-1701a.homelinux.net/~linux-sis/index.php?page=Downloads
@frankyboy707, is er geen mogelijkheid dat je een apart grafisch kaartje aanschaft, bijv. een NVIDEA, dat bespaart je een hoop ergernis.

Van: http://hardware4linux.info/component/24750/
Model, 661/741/760 PCI/AGP or 662/761Gx PCIE VGA Display Adapter ... won't crash but will display vertical lines (known problem). The ubuntu version which was provided was able to display 1024x768 resolution without this bug. ...
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/05, 10:21:17 »
Inderdaad Jan11000, ik kom op internet wel drivers tegen maar meer dan 2D valt er niet uit te krijgen.
Een van de sites http://ncc-1701a.homelinux.net/~linux-sis/index.php?page=Downloads
@frankyboy707, is er geen mogelijkheid dat je een apart grafisch kaartje aanschaft, bijv. een NVIDEA, dat bespaart je een hoop ergernis.

Van: http://hardware4linux.info/component/24750/
Model, 661/741/760 PCI/AGP or 662/761Gx PCIE VGA Display Adapter ... won't crash but will display vertical lines (known problem). The ubuntu version which was provided was able to display 1024x768 resolution without this bug. ...

Op die eerste site was ik inderdaad al geweest maar die hebben geen 761 drivers en na het gekloot met andere 671 drivers leek het me niet zon goed idee om nog drivers van een andere kaart te installeren

Ik kan inderdaad ook de display settings aanpassen naar 1024x768 maar dan lijkt het wel alsof alles veel meer wordt uitvergroot dan zou moeten, alsof ik alleen de linker helft zie ongeveer...

oja en tuurlijk is het mogelijk dat ik een apart grafisch kaartje aanschaf maar een nieuw goedkoop grafisch kaartje zal al heel gauw de prijs van de hele pc overschrijden...
Uiteindelijk wil ik natuurlijk wel upgraden maar dan wil ik meteen een hele goede gaming graka hebben en ja dat kost een hoop centjes...


@jan11000, hoe kan ik die vesa driver installeren?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/05, 10:26:04 door frankyboy707 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/05, 12:59:32 »
http://ubuntu-tutorials.com/2010/05/06/ubuntu-10-04-lucid-blank-screen-at-startup-workaround/
Jij moet de "Generic: xforcevesa" gebruiken, er worden 3 videokaarten genoemd, jij hebt xforcevesa.

Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/07, 10:50:38 »
Beste allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
Helaas heb ik Jans optie nog niet uit kunnen proberen, want heb eerst een ander probleem om te tackelen
Het opstartprobleem bleef bestaan, blijkt opeens dat mn hardeschijf te groot is voor mijn moederbord (moederbord kan 1100 gig aan en heb er een hardeschijf van 1,5 TB ingestopt :(
Dus eerst dat probleem tackelen en dan weer verder met dit probleem

bedankt voor de reacties

Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/07, 12:03:21 »
Maak een bootpartitie aan op je harde schijf.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verticale strepen in scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/07, 12:05:45 »
mn hardeschijf te groot is voor mijn moederbord (moederbord kan 1100 gig aan en heb er een hardeschijf van 1,5 TB ingestopt :(

Is dat niet op te lossen met een BIOS-update? Je zou eens kunnen kijken op de webstek van de moederbordbakker....