Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord bewaker ?  (gelezen 900 keer)

Offline T61

  • Lid
Wachtwoord bewaker ?
« Gepost op: 2015/05/28, 20:08:10 »
Wie gebruikt er een passkeeper op ubuntu ?
Of schrijven we liever onze toegang tot bepaalde website's neer op papier ?


Offline T61

  • Lid
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/28, 20:31:41 »
Erik...kan je de waaroms, de ja's en de neen'
s nog ff vertellen !

Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/28, 20:38:42 »
Er valt eigenlijk niet zoveel over te zeggen. Vind het gewoon een prima programma voor wachtwoordbeheer. Gebruik het nu een aantal jaar op *buntu en Windows.

Voordelen:
- Niet in de cloud

Nadelen:
- Niet in de cloud
« Laatst bewerkt op: 2015/05/28, 20:40:18 door erik1984 »

Offline T61

  • Lid
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/28, 20:40:16 »
ok...en is deze veilig ?

Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/28, 22:02:08 »
Proberen toch!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/28, 22:11:49 »
ok...en is deze veilig ?

Citaat
The databases are encrypted using the algorithms AES or Twofish.

Absoluut veilig is niets, alles is te kraken ......... maar dit behoort tot een goede beveiliging.

Ik gebruik het al heel lang ondertussen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/28, 22:36:13 »
ok...en is deze veilig ?
Proberen toch!
Met proberen kan je vaststellen hoe het werkt maar niet altijd of het veiliger is dan opschrijven. =D

Het geeft mij enig (voldoende) vertrouwen dat keepassx (zie tip van erik1984) open source is.

Keepassx gebruikt een wachtwoorddatabase op de eigen computer(s) waardoor je controle (en verantwoording!) hebt over de aanvullende beveiliging (back-up?), delen en/of synchroniseren (usb-stick, cloud, nas, mail, niet).

In het algemeen is het nadeel (soms voordeel) van een “wachtwoord bewaker” dat de “wachtwoord bewaker” kraken toegang geeft tot alle wachtwoorden. Voor wat het waard is: gebruik een goed (veel karakters zonder bestaande woorden) wachtwoord voor een "wachtwoord bewaker".
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jolo

  • Lid
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/29, 07:27:05 »
Ik gebruik hier KeepassX in Ubuntu 14.04. Het werkt goed. Alleen niet voor alle websites.  KeepassX werkt bijvoorbeeld niet op de Aegon website.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/29, 08:21:12 »
Ik gebruik Lastpass omdat het zo verschrikkelijk handig en goed werkt, ook werkt het goed samen met een Yubikey voor 2-factor authorisatie. Maar eigenlijk zou ik naar Password safe of Keepass willen vanwege het open karakter, maar die zijn vooralsnog nog niet zo handig in gebruik als Lastpass....

Kijk ook eens naar de vernieuwde internetvrijheid toolbox van Bits of Freedom
https://toolbox.bof.nl/adviezen/wachtwoordmanager/

Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/29, 13:19:15 »
Ik werk met Gedit en...
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/29, 13:26:57 »
Ik werk met Gedit en...

Met Gedit? Wat betekent dat, plain text onversleuteld opslaan? Dat is geen goede keuze, gebruik op z'n minst iets wat de wachtwoorden versleuteld opslaat.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/29, 13:41:13 »
Ik werk met Firefox + hoofdwachtwoord + Leafpad (op een stick) en ...... ook ....
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline loti

  • Lid
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/29, 14:17:32 »
Ik gebruik hier KeepassX in Ubuntu 14.04. Het werkt goed. Alleen niet voor alle websites.  KeepassX werkt bijvoorbeeld niet op de Aegon website.

KeepassX en Aegon werkt bij normaal,  zoals bij andere websites,  met kopiëren en plakken.

Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/30, 01:07:29 »
Met Gedit? Wat betekent dat, plain text onversleuteld opslaan? Dat is geen goede keuze, gebruik op z'n minst iets wat de wachtwoorden versleuteld opslaat.

Ze worden plain tekst opgeslaan, maar wel versleuteld. Die versleuteling komt voort uit de aanvullende brainz.  ;)
Niemand kan bij mijn tekst-bestanden. En al zou je, jij kunt helemaal niets met M............!.5. 8-)
De M geeft mij een indicatie van een deel van het wachtwoord. De ! is weer een indicatie voor iets anders. En die 5 is ook slechts een indicatie van meer.
En wat achter de indicatie's zit zit uitsluitend in mijn hoofd en nergens anders. En zijn zeker niet mijn geboortedatum of huisdiernaam.

Ondertussen heeft elke account van me een ander wachtwoord. En dat zijn er inmiddels nogal wat.
Probeer jij daar meer eens door te komen. Al zit er enige structuur in dan nog vind je daarmee maar een deel van het wachtwoord. De combinaties van de delen zijn random. En al kom je er door dan is het er maar een. Hoeveel gebruiken voor hun forumwachtwoord wel niet hetzelfde als het email waarmee aangemeld is en ook voor de remote access tot hun router achter het ip wat ze overal achter laten?

Ik houd het liefst zelf allemaal in de hand. Niemand heeft toegang tot mijn wachtwoorden (want in mijn hoofd en nergens op papier), en de versleuteling is ook bij niemand anders bekend als bij mij (ook in mijn hoofd en nergens anders).
Welke versleutelaar je ook gebruikt, de versleuteling is bij derden bekend. En soms ook bij vierden of zelfs duizenden. Verdiep je maar eens een keer in hacken en dan zul je ontdekken hoe relatief makkelijk beveiligingen te kraken zijn. Wel goed opletten want een deel hack-sites met uitleg en "benodigdheden" proberen je meteen ook weer te hacken. :evil:

Tja, niet ieders geheugen is zo goed hè.

Mijne heeft inmiddels ook zo zijn gaten. Daarom combinatie Gedit/txt en brainz. Gedit als reminder, brainz voor het onthouden van wachtwoord/versleuteling.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/30, 01:16:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/30, 06:16:21 »
Ik gebruik KeepassX en staat bij mij op Dropbox, zo heb ik het ook overal bij de hand.

Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/30, 10:40:14 »
Ik gebruik Lastpass.

Zeer betrouwbare service, zowel offline als online beschikbaar, en gebruikt een sterke encryptie.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/30, 13:39:48 »
Ik gebruik KeepassX en staat bij mij op Dropbox, zo heb ik het ook overal bij de hand.
Dat zou ik nu net niet doen....je wachtwoorden op Dropbox bewaren. ;)

Dat is net zoals iets als je DigiD en je wachtwoorden van de bank ergens in de cloud zetten. Nooit doen!!

Dropbox kan prima alleen het is dan wel aan te raden om een tweede component aan je beveiliging toe te voegen dat niet op Dropbox komt te staan (een keyfile). Zelf zeg je Lastpass te gebruiken, daar is de situatie toch hetzelfde? Jouw wachtwoorddatabase staat op de server van Lastpass, moet je er maar vanuit gaan dat zij de beveiliging goed op orde hebben, net als bij Dropbox.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/05/30, 20:41:02 »
Maar goed, je weet met clouddiensten zoals deze maar nooit.
KeePass slaat wachtwoorden in een versleuteld bestand op. Dit bestand kan je synchroniseren via een clouddienst.

Als de clouddienst (Dropbox, Lastpass, ownCloud, enz.) onveilig blijkt (of er op je account wordt ingebroken) zijn de KeePass wachtwoorden niet leesbaar.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wachtwoord bewaker ?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/05/30, 22:59:40 »
The databases are encrypted using the algorithms AES or Twofish.

Al gehoord dat deze ook al brute force gekraakt kunnen worden?

Keepassx gebruikt een wachtwoorddatabase op de eigen computer(s) waardoor je controle (en verantwoording!) hebt over de aanvullende beveiliging (back-up?), delen en/of synchroniseren (usb-stick, cloud, nas, mail, niet).

Ik gebruik Lastpass.

Zeer betrouwbare service, zowel offline als online beschikbaar, en gebruikt een sterke encryptie.

Maar goed, je weet met clouddiensten zoals deze maar nooit. Vandaar dat ik zeg, zet daar geen gevoelige informatie op.

Daar ben ik het helemaal mee eens Femke. Voor mij geen cloud diensten voor zulke toepassingen.  8-)
« Laatst bewerkt op: 2015/05/30, 23:09:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore