Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scanner HP5470C installeren  (gelezen 1215 keer)

Offline pasyp

  • Lid
Scanner HP5470C installeren
« Gepost op: 2008/03/29, 22:18:58 »
Ik probeer de scanner HP 5470C in Ubuntu te installeren. Via source-forge heb ik de sane programma's geinstaleerd die via synaptic te vinden waren. Verder vond ik de file /hp5400-20030526.tar.gz die ik heb uitgepakt in /tmp. Maar het lukt me niet om het daarna te installeren. Ik heb geprobeerd via de website van Bartendavid, maar het lukt niet. Is dit niet geschikt vor Debian?
Als ik via scanimage -L kijk wordt hij wel gezien, maar Sane ziet geen aangesloten scanner.
Ik heb ook gezien dat de Saneploeg nog verder gewerkt heeft aan dit project, maar kan alleen maar de eerste beta downloaden.
Misschien is er Iemand die hier beter in thuis is dan ik?
pasyp

Offline eendje

  • Lid
Scanner HP5470C installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/29, 22:53:39 »
Als de scanner wel gezien wordt, maar niet gestart kan worden met Xsane probeer dan eens in het terminal venster het volgende commando:

sudo xsane
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline pasyp

  • Lid
Scanner HP5470C installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/30, 21:26:22 »
Eeendje bedankt, ik ben geweldig blij dat ik mijn mooie scanner niet weg hoef te doen. Met sudo werd de scanner herkend en kon ik een prescan  en een scan maken, alle kleuren er in. Vervolgens kan ik helaas de bewaarde scan niet openen om hem te printen, te weinig rechten.
Na opnieuw opstarten wordt xsane wel geopend, maar zonder sudo kan ik er dan niks mee beginnen.
Kan je helpn om aan mijn rechten te komen?
pasyp

Offline eendje

  • Lid
Scanner HP5470C installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/30, 21:52:18 »
1) scannen: Je moet jezelf dan toevoegen aan de groep van de scanner. Open SYsteem > Beheer > Gebruikers en groepen. Kijk eens op het tabblad groepen of er een groep is voor jouw scanner en voeg jezelf er aan toe. Nu zou je zonder sudo moeten kunnen scannen.

2) Omdat je de scan als root gebruiker hebt gemaakt moet je de rechten veranderen.  open  het terminal venster en ga naar de directory waar je scan staat. Doe dan:

sudo chown -c gebruiker:gebruiker jouwscan.jpg

en vervang gebruiker door jouw gebruikersnaam en jouwscan.jpg door het gescande bestand.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline pasyp

  • Lid
Scanner HP5470C installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/31, 15:29:25 »
Van de documentatiemap heb ik meteen maar een blawijzer gemaakt, op mijn leeftijd ben ik blij met die geheugensteuntjes.
Ik heb in scanner als gebruikers root root en Mijn.Naam gebruikersnaam, die volgens mij kloppen.
Toch kan ik de scanner niet als gebruiker gebruiken, alleen als root.
Ook als ik in chown -c gebruiker: een gebruikersnaam invul werken ze geen van beiden, krijg dan ongeldige gebruiker. Diverse combinaties geprobeerd, lukt niet.

Offline eendje

  • Lid
Scanner HP5470C installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/31, 16:07:15 »
Het chown commando was bedoeld om de rechten van de door jouw gescande bladzijde te wijzigen en niet om de scanner te laten werken. Open het terminal venster en en voer de volgende commando's uit en plak het resultaat eens hier op het forum. Je gebruikersnaam is de naam waarmee je inlogd. Deze kun je in het terminalvenster ook vinden voor de $. In mijn geval zie ik het volgende als ik het terminalvenster open:

rene@eendje:~$

De gebruikersnaam is het gedeelte voor het apenstaartje, dus in mij geval rene. Het gedeelte voor het $ is de map waarin je staat. In dit geval is dat je homemap (de homemap wordt altijd aangegeven met ~).  In het systeem betekent het dat je in de map /home/rene staat. Voer de volgende commnaod's in het terminal venster in:


ls -al
sudo chown -c gebruiker:gebruiker jouwscan.jpg
ls -al

Vervang daarbij weer gebruiker door jouw gebruikersnaam en jouwscan.jpg door het gescande bestand
Kopier de uitvoer naar het forum.


Wat betreft de rechten van je scanner. Ik snap niet precies wat je gedaan hebt in het menu systeem > Beheer > Rechten. Kun je dat nog even duidelijk proberen uit te leggen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline pasyp

  • Lid
Scanner HP5470C installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/03, 16:35:55 »
Eendje
Ik ben naar Systeem,Beheer,Gebruikers en groepen,gebruikersinstellingen
Twee gebruikers, root              root   /root
                 Volledige naam    syp   /home/syp
Ik heb daar niets in veranderd, omdat in alle andere onderdelen dezelfde gegevens voorkomen en ik verder nergens problemen mee heb.

syp@syp-laptop:~$ sudo chown -c gebruiker:syp out.pnm
[sudo] password for syp:
chown: ‘gebruiker:syp’: ongeldige gebruiker
syp@syp-laptop:~$ sudo chown -c gebruiker:syp@syp-laptop out.pnm
[sudo] password for syp:
chown: ‘gebruiker:syp@syp-laptop’: ongeldige gebruiker
 

Als ik ls -al intyp krijg ik een hele lijst, het laatste gedeelte is waarschijnlijk interessant, ik laat een groot gedeelte weg.
syp@syp-laptop:~$ ls -al
totaal 14840
ddrwxrwx---  3 syp  syp      4096 2008-03-30 20:53 .sane
drwxr-xr-x  2 syp  syp      4096 2008-01-24 14:12 Sjablonen
-rw-r--r--  1 syp  syp         0 2008-01-23 21:28 .sudo_as_admin_successful
drwx------  4 syp  syp      4096 2008-03-10 17:00 .thumbnails
drwx------  2 syp  syp      4096 2008-04-03 14:28 .Trash
drwxr-xr-x  2 syp  syp      4096 2008-01-23 21:27 .update-manager-core
drwx------  2 syp  syp      4096 2008-01-23 21:26 .update-notifier
drwxr-xr-x  2 syp  syp      4096 2008-01-24 14:12 Video's
drwx------  2 syp  syp      4096 2008-02-02 22:04 .w3m
drwxrwx---  8 syp  syp      4096 2008-02-14 21:27 Website
-rw-r--r--  1 syp  syp         4 2008-02-01 21:05 .windows-label
drwxr-xr-x  4 syp  syp      4096 2008-04-02 19:30 .wine
-rw-------  1 syp  syp       121 2008-04-03 14:27 .Xauthority
-rw-r--r--  1 syp  syp      5202 2008-04-03 14:28 .xsession-errors

Ik ben inmiddels zo ver dat de scanner scant en ik de scan ook kan uitprinten en importeren in Gimp.
Ik zou eigenlijk toch nog wel graag weten waarom chown niet werkt en waarom ik voorheen niks kon en nu ineens wel.
Bij mijn weten heb ik niks kunnen veranderen. Wanneer ik nu (een dag later)  ls -al doe krijg ik precies dezelfde uitdraai.

Cees