Agendapunt 1: Visie voor Ubuntu-NL- Wat moet een LoCo doen?
- Wat gaat Ubuntu-NL doen?
(plus extra agendapunt tijdens het praten "Wat kan Ubuntu-NL doen?") - Focus op de (niet-zakelijke) eindgebruikers - Ondersteuning
- Ubuntu aan de mens brengen
- Evenementen (IRL en online) - themas
- Men komt om kennis op te doen
- Kleine, hapklare brokken [zodat iedereen mee kan doen en iedereen het gaat begrijpen]
- kleinschalig, samenwerken met computerclubs (HCC, Apeldoorn, Den Haag, enz.)
- Laagdrempelig (online)
- Ubuntu ondersteunen voor de normale eindgebruikers [zoals we nu ook al doen]
- Wat kan Ubuntu-NL doen? (ideeën)
- Ubuntu-NL videostream à la Jono Bacon
>>>Vistaus
- Vraag en antwoord-sessie
>>>Vistaus
- Op forum vragen of de leden nog ideeën hebben voor onderwerpen/thema's e.d.
>>>Vistaus
- Ubuntu Magazine terughalen (Ubuntu Magazine = team voor vertaling van het Full Circle Magazine)
>>>Vistaus
Agendapunt 2: Organisatievoorstel feedback
Tijdens dit agendapunt zal er een organisatievoorstel besproken worden voor Ubuntu-NL. Het doel van dit voorstel is om de besluitvaardigheid van Ubuntu-NL te vergroten en ervoor te zorgen dat er duidelijkheid is. Sense Hofstede heeft voor 1 december 2010 een concept gepubliceerd. Tijdens dit agendapunt zal er commentaar verzameld worden op het plan. Tot de vergadering zullen er verschillende aangepaste versies van het plan verschijnen. Wanneer de vergadering geweest is, moeten de meest(e) fundamentele discussies al gevoerd zijn.
-Teveel tekst TL;DR [noot: dit is alleen maar voor de feedback, maar heeft geen invloed op het besproken voorstel want zoals je hieronder ziet, is dat wel besproken]
>>>Ik geloof dat Johan met die afkorting kwam, maar wie nu daadwerkelijk dit hier heeft neergezet weet ik niet meer.
Agendapunt 3: Organisatievoorstel inhoudelijk
- Voorstel - Raad (samenvoegsel van de actieve teamleden (knopendoorhakkers)) [Sense's idee van een raad boven de teams van Ubuntu-NL, wat deze volgens ons zou moeten doen en hoe, dat is wat hier besproken is]:
- Controle op middelen (spandoek, cd's, promotiemateriaal etc.)
- Langetermijnvisie
- Elk team stelt minimaal 1 persoon beschikbaar voor de raad
>>>Idee van Sense om een raad van Ubuntu-NL te hebben met het LoCo-contact als voorzitter
- Termijn 2 jaar (onbeperkt herkiesbaar)
>>>Raad
- Periodiek vergadering IRC (open)
>>>Raadvergadering
- Mailinglijst (open)
>>>Idee om de teams een mailinglijst te geven
- Communicatie met externe partijen
>>>HCC, FOSDEM etc.
- Communicatie met eigen team
>>>De raad moet communiceren met zichzelf en met de verschillende teams binnen Ubuntu-NL
- Samenwerking tussen teams coördineren
- Afgesproken beleid voeren
>>>Dit (voorstel)+hantering forumregels
- Teambrede mailinglijst (teamleden hebben schrijfrechten, publieke leesrechten). Voor 'touchy' onderwerpen is er een prive mailinglijst.
>>>Iedereen kan meelezen met deze teammailinglijst, maar alleen teams kunnen ook schrijven in deze lijst. Voor gevoelige onderwerpen is er een gesloten mailinglijst.
- Meritocratie
>>>Idee afkomstig van SWAT; dit geldt voor het beleid. Er zijn verschillende manieren om een organisatie te leiden (ik noem het even organisatie), waaronder coöptatie e.d., afgesproken is om Ubuntu-NL alles volgens meritocratie te leiden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meritocratie- Voorzitter (1) [wat moet de voorzitter van de raad doen, wat voor rechten heeft deze en wat voor focus/doel/visie moet deze voorzitter hebben?]:
- Loco Contact
- Eigenaar ubuntu-nl op LP
- Contact met internationale community
- In samenwerking met de raad de richting bepalen waarnaartoe Ubuntu-NL zich gaat begeven
- Wordt als enige leiding gekozen door de Raad
- Voorzitter en Notulist en Communicatie met Community
Agendapunt 4: Infrastructuur
Welke infrastructuur gaan we gebruiken voor de verschillende teams binnen Ubuntu-NL+de Raad?- Werken met Launchpad-teams
- Wat is de status hiervan?
- Vertalingen, promotie, documentatie [deze 3 teams hebben totnutoe teams op Launchpad]
Wat zijn de verdere plannen?
- Meer mensen naar LP sturen, meer promotie van LP [meer teamleden en teams naar LP sturen]
- Teambreed invoeren [voor alle teams dus]
-Kunnen we afscheid nemen van OTRS?
-Launchpadscript doorvoeren - Bugs aanmaken [Launchpadscript van Ronnie om alle e-mails aan het team (dus ook gemelde berichten e.d.) automatisch door te sturen naar onze privé-Launchpad]
-Kunnen we voor bepaalde vormen van communicatie maillijsten gebruiken?
- Documentatieteam wil mailinglijst [dit heeft het documentatieteam aangegeven]
-Aanpassing rechten niet-teamleden?
- Voorstel:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/DocumentatieTeam/VoorstelRechtenWiki (Sebastian moet er een ei over liggen) [dus hij moet kijken of hij het ermee eens is en dan doorvoeren]
-Licentie
- standaard: CC-BY-SA [dit is de licentie waarvoor iedereen koos]
- per-pagina: eventueel +NC (afhankelijk van de pagina/content) [dus per pagina een andere licentie, afhankelijk van de inhoud, maar wel met vermelding van welke licentie]
-Betere instructie hoe om te gaan met hulpverlening, en hoe te borgen
- Vragen wie dit heeft ingebracht + uitleg van diegene; punt uitstellen dus. [punt uitgesteld omdat niemand van de aanwezige leden dit had ingebracht, dus we moeten kijken wie dit heeft ingebracht en dan meenemen naar de volgende meeting]
Agendapunt 5: Beheerteam
Sinds oktober zijn verschillende mensen bezig geweest om het beheerteam te ondersteunen. Er wordt zoveel mogelijk met tickets (bugs) in launchpad gewerkt zodat het overzichtelijk blijft wat er moet gebeuren.Mijns inziens [Cees/testcees?] verlopen de dingen die door het beheerteam moeten worden gedaan nog erg traag. Zelf zou ik het handig vinden als er direct met een lid van het beheerteam gesproken kan worden, en dat voortgang gestimuleerd wordt. Nu wordt er wel wat voorwerk gedaan, maar wanneer er meer info of hulp van het beheerteam nodig is blijven zaken vaak lang liggen. Bijvoorbeeld:
-Rechten op wiki.ubuntu-nl.org
-GeschiktVoor macro sorteert versies verkeerd
-Javascript errors op de wiki; waar ligt dit aan en hoe kunnen we dit verbeteren?
-Website code 'intern' beschikbaar maken
-Beheer-support-team wordt als fijn ervaren
-Website: andere software? nee
-Problemen/verzoeken: bugs indienen bij LP
-Feedback/Status info vanuit beheerteam
- Herkeuring Ubuntu-NL [plan hoe we door de herkeuring komen afgezien van het organisatievoorstel]
- Eenheid tonen naar 'buiten' (per team, als LoCo zijnde) [dus ons tonen als 1 team, maar in werkelijkheid zijn we dus verschillende teams]
- Verbeteren communicatie tussen teams (besloten LoCo-team gedeelte?) mailinglijst?? [de communicatie tussen de teams moet beter
- Herkeuringspagina [de herkeuringspagina moet worden geüpdate, aangevuld, enz.
- Huidige issues -> hoe verbeterd? Waar hebben we aan gewerkt? Hoe hebben we dit gerealiseerd? [status huidige problemen]
- We hebben opmerkingen over het organisatievoorstel. Deze kunnen verwerkt en besproken worden.
Wanneer mensen nog iets te vragen hebben, of een punt ter sprake willen brengen, dan kan dat hier.
Rond 17:00 uur ronden we af en ruimen de locatie op.
We kunnen gezamenlijk iets gaan eten (op eigen kosten) voordat we aan de thuisreis beginnen.
[idee van te voren en ook uitgevoerd]
[stukje geknipt wat niet relevant was voor hier]
- Meetings team: evt. via live chat o.i.d.? Dus chatten, maar dan met gezicht erbij (videogesprek op MSN/Skype/whatever; iets in die richting)?
>>>Vistaus
- Punten die SWAT op zeer korte termijn sowieso moet uitvoeren:
-Mailinglijsten (loco + documentatie + promotie, irc?, beheer, planet, prikbord, stickers@ubuntu-nl.org?, vertaal)?
-OTRS - Johanvd access
-Team-mailinglijst
Alles wat tussen [ ] en >>> staat heb ik zelf even toegelicht voor jullie
Hopelijk is het zo duidelijker?