Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu installeert niet  (gelezen 2450 keer)

Offline quate

  • Lid
[Opgelost] Ubuntu installeert niet
« Gepost op: 2010/10/17, 13:14:51 »
Hoi,
ik heb een hp laptop met vista erop. Omdat er ergens een fout optrad waardoor ik geen internet kon aansluiten heb ik windows geherinstalleerd. Dit deed ik met dvd van een dell laptop. Stom achteraf, want de drivers zijn blijkbaar alleen voor dell en niet voor hp. Nu staat xp sp1 erop en ik kan internetten, maar omdat ik van alles mis vanwege het drivers probleem wil ik ubuntu erop zetten. Helaas, dit lukt niet. De installatie loopt vast na de schijfindeling. Er wordt niets weggeschreven. Ik heb de hard disc gecontroleerd op fouten, en krijg ergens een read error. Vervolgens heb ik de hard drive gesanitized. Hielp niet. Met partition magic heb ik een nieuwe schijf aangemaakt en daar ubuntu op geprobeerd te zetten, lukt niet. In de schijfindeling van het installatieproces van ubuntu lukt het ook niet om op een nieuwe schijf daar aangemaakt te installeren. I am out of ideas...
De schijf kan ik trouwens niet veranderen in logic (zo heet dat geloof ik) en ik kan ook de grootte niet wijzigen. Het lijkt wel of niets is toegestaan, behalve installatie van windows. Er staat een flits-tekentje bij de schijfbeschrijving voor de smiley (die aangeeft dat de schijf geformatteerd is). Ik weet niet wat dat betekent, maar dit flitstekentje staat niet bij nieuwe partities en ook daarop wordt installatie niet toegestaan.
Iemand enig idee?
groetjes, Esther (beginner, wees zuinig met moeilijke taal :))
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 16:08:11 door quate »

Offline quate

  • Lid
Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/17, 13:17:42 »
Oh en ik heb ik ook de installatie dvd van ubuntu gecontroleerd op fouten. Geen fouten daar.

Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/17, 14:00:23 »
Heb ik ook met een HP laptop gehad. Het opstarten vanaf cd ging niet goed. Het ging op een andere pc wel goed.

Op die andere pc een USB stick erin gedaan en dan via 'Systeem', 'Beheer', 'Opstartschijf aanmaken' de iso (gedownloade Ubuntu versie) op de USB stick gezet. Met die USB stick vervolgens de HP laptop opgestart en het installeren ging probleemloos.



'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/17, 14:03:04 »
Oh en ik heb ik ook de installatie dvd van ubuntu gecontroleerd op fouten. Geen fouten daar.
Heb je die dvd zelf gebrand en bedoel je eigenlijk niet liveCD ??
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline quate

  • Lid
Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 14:31:08 »
Ja, die cd heb ik ooit zelf gebrand en ook gebruikt op mijn dell laptop, ging daar allemaal goed.

@Ronaldus, oke, dat is nog een mogelijkheid. Heb ik nog nooit gedaan, wordt weer uitvogelen.

Offline quate

  • Lid
Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/17, 19:28:26 »
Die opstartschijf aanmaken ging niet helemaal zoals het met HP USB Disk storage format tool de bedoeling was (in windows op de Dell), dus ik heb de opstartbestandjes er handmatig opgezet. De usb is wel geformatteerd naar FAT32. Ik ben nu de .iso ubuntu aan het downloaden en die zet ik er dan ook handmatig op (ik bedoel gewoon knippen plakken). Ik hoop maar dat dit lukt. Het lijkt wel of er iets in de disc van die HP laptop zit waardoor hij niets van installatie accepteert, behalve het oorspronkelijke wat erop stond (vista, maar daarvan zijn geen installatie diskettes aanwezig).

Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/17, 19:30:51 »
Die livecd die je hebt, welke ubuntu versie is dat eigenlijk; 10.04 of 10.10 ?
Heb je al geprobeerd om gewoon op te starten met de livecd, zonder te installeren. Dan heb je de beschikking over enkele tooltjes waar je een heleboel info kunt uit ophalen en de resultaten hier melden. Dan kunnen we je veel beter helpen, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/17, 19:39:27 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline quate

  • Lid
Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/17, 19:35:00 »
De laatste versie van een jaar of vier/vijf geleden. Al oud vrees ik? Maakt dat uit?

Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/17, 19:39:57 »
De laatste versie van een jaar of vier/vijf geleden. Al oud vrees ik? Maakt dat uit?
:-[ :-[
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/17, 19:41:34 »
Als je nu eens de .iso file van 10.10 hier download : http://nl.releases.ubuntu.com/maverick/
en op een cd brand en daar de laptop mee opstart.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline quate

  • Lid
Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/17, 19:44:34 »
Dank je summer of 69, die ben ik net aan het downloaden. Ik ga mijn best doen (morgen dag 4 :rolleyes:)

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/17, 19:45:37 »
quate, het zou ook kunnen dat als er een fout (read error) word gevonden in je hardeschijf dat het aan je hardeschijf ligt ;)

Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/17, 19:45:55 »
Als je zover bent, geef je maar een seintje ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/17, 19:47:28 »
quate, het zou ook kunnen dat als er een fout word gevonden in je hardeschijf dat het aan je hardeschijf ligt ;)
Juist daarom zou ik voorstellen om het zaakje op te starten met de livecd (een recente dan)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline quate

  • Lid
Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/17, 20:01:40 »
ja, ik houd daar rekening mee. Ik ga morgen verder en als ik iets te melden heb dan laat ik van me horen. Bedankt alvast zover! :)

Offline quate

  • Lid
Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/18, 14:08:36 »
Het is gelukt. 10.10 ziet er mooi uit. Ik loop alleen vast met de internetverbinding, maar die vraag hoort hier niet thuis, dus die zet ik in de andere rubriek. Bedankt voor het meedenken.

Re: Ubuntu installeert niet
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/18, 14:40:36 »
Zou je dan even je eerste bericht kunnen wijzigen en er opgelost voor kunnen zetten? Tnx!
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org