Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kapitale fout, 2TB verloren. Hulp gevraagd bij het gebruik van Testdisk PhotoRec  (gelezen 1143 keer)

Offline djdg

  • Lid
Ik heb een kapitale fout gemaakt door in een onoplettende bui de .iso van Ubuntu op mijn externe HDD van 2TB te installeren.

Ik ben hierdoor 20 jaar aan foto's kwijt en een grote hoeveelheid aan media (ja, ik weet het geen back-up gemaakt  :-[.

Partitie 3 /dev/sda3 staat bij 'Schijven' op 'Unknown'. Is deze nog toegangkelijk?

Via deze link kwam ik wel wat verder in het programma, maar ik kom niet in de sda3 partitie.

Heb ik Testdisk nodig of PhotoRec?

Ik heb op mijn laptop een ssd van 200 gb, dus ik kan niet de gehele schijf, mits deze nog te redden is, naar de laptop sturen. Is het nog mogelijk om simpelweg toegang te krijgen tot de inhoud van de HDD?

Ik heb misschien nog niet genoeg zelf gezocht, maar ik ben redelijk wanhopig en hoop met jullie expertise verder te komen.

Alvast méga bedankt voor het meedenken, ook al is de zaak verloren  :'(

@ djdg,

probeer het opstarten met een opstartbare USB-stick (Ubuntu, LinuxMint, ...) en open daarmee de Homemap (waar uw foto's staan) -- kopieer ze dan naar een externe HDD/SSD.

Doe dan een herinstall van Ubuntu -- maar dan op de correcte HDD/SSD.
Kopieer dan uw foto's naar de Homemap van de nieuwe install.

Hopelijk ben je hiermee al een eind.

Succes.
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/01, 22:36:27 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline djdg

  • Lid
@ djdg,

probeer het opstarten met een opstartbare USB-stick (Ubuntu, LinuxMint, ...) en open daarmee de Homemap (waar uw foto's staan) -- kopieer ze dan naar een externe HDD/SSD.

Doe dan een herinstall van Ubuntu -- maar dan op de correcte HDD/SSD.

Hopelijk ben je hiermee al een eind.

Succes.
spievensterke.

Bedankt voor je reactie! Ik ga het meteen proberen.

Offline djdg

  • Lid
Helaas zijn ook daar alleen de linux installatie folders te zien.

Offline DeBaas

  • Lid
Vanaf een liveusb,
installeer daarbij photorec.
Check of je screensaver en energiebesparing uit hebt staan.
Koppel een extra voor opslag grote HDD of USB  aan, de 2T niet aangekoppeld.
Start photorec en scan de volledige disk dus niet de partitie (voorbeeld: niet /dev/sda1 maar /dev/sda),
met als output de extra HDD/USB.
Ga nu rustig slapen en kijk elke dag of photorec klaar is.
Dat kan voor een 2T schijf dagen duren.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline djdg

  • Lid
Bedankt DeBaas! Ik ga het op mijn gemakje proberen. Ik laat het hier weten wat het resultaat is.

Eenzelfde situatie is eens bij mijn dochter gebeurd.

Eerst rustig blijven. Geen paniek.

Heb toen alles met Testdisk weer terug kunnen krijgen.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline djdg

  • Lid
Eenzelfde situatie is eens bij mijn dochter gebeurd.

Eerst rustig blijven. Geen paniek.

Heb toen alles met Testdisk weer terug kunnen krijgen.

Bedankt voor je geruststellende woorden, Henk. Ik ga morgen een ssd kopen. Ik had voor het openen van het topic al zelf geprobeerd om iets terug te halen en dat lukte. Het enige waar ik tegenaan ga lopen is hoe ik de originele mappenstructuur en bestandsnamen ga terugkrijgen, want Testdisk geeft er een eigen draai aan. Ook verkleint hij de bestandsgrootte / formaten van afbeeldingen zodat ze niet meer af te drukken zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Heb toen alles met Testdisk weer terug kunnen krijgen.
Dat kan, als de data ondertussen niet werden overschreven. Na installatie van Ubuntu zullen op die 2 TB zowat 10 - 15 GB overschreven zijn - een fractie van de schijf, maar als daar allemaal foto's stonden, dan zijn er toch al een aantal weg.

Citaat
Het enige waar ik tegenaan ga lopen is hoe ik de originele mappenstructuur en bestandsnamen ga terugkrijgen, want Testdisk geeft er een eigen draai aan.
Zo is dat. Je foto's worden bewaard in een directory onder een willekeurige naam. Hier toch wel wat geruststellend nieuws van mijn kant: foto's bevatten doorgaans ook metadata. Daardoor zal je gemakkelijk je foto's in chronologische volgorde kunnen krijgen, wat het (her)klasseren nadien een stuk zal vereenvoudigen.

Citaat
Ook verkleint hij de bestandsgrootte / formaten van afbeeldingen zodat ze niet meer af te drukken zijn.
Niet duidelijk waarom je dit denkt. Photorec is daar niet in geïnteresseerd. Wat dat programma doet, is de ruwe data van je schijf doorploegen. Als er een hoofding gevonden wordt van een bestandstype dat hij herkent, dan worden de data gecollecteerd in een bestand van dat type. Dit gaat goed als het bestand niet gefragmenteerd is. Als een bestand echter niet op opeenvolgende sectoren staat, dan gaat dat fout. Hou er dus rekening mee dat sommige van de gerecupereerde foto's corrupt kunnen zijn.

Het blijft natuurlijk spijtig. Velen onder ons moeten dit blijkbaar op de harde manier leren. Ook ikzelf. Toen ik het nog op de harde manier leerde, ging het echter nog om een 360 K floppyschijfje, niet om een 2 TB harde schijf.

Van alles wat ik erop na houdt, heb ik minstens twee reservekopieën op afzonderlijke harde schijven - die zijn al bij al vrij goedkoop. Zonder die is het beslist niet de moeite digitale bestanden te bewaren.

De meesten hebben wel zo'n soort ervaring (en doen het daarna goed).

Je kan hierna altijd nog uitwijken naar Google Drive (met Google Photos). 2TB = € 9,99/maand. Of je huis nou in de fik vliegt of je spullen worden gestolen.. je digitale spullen bestaan nog.

In Google Photos kun je albums aanmaken: (zo hou je het overzichtelijk)
bijv.: Oude familie foto's, 1999, 1999 - diploma uitreiking, 1999 - vakantie, 2000, 2000 - geboorte xxx,  etc., etc.

De kans dat je dan nog wat kwijtraakt is zeer gering en je hebt overal en altijd je persoonlijke documenten en foto's bij de hand.
https://privacyenbescherming.nl/categorie/cloud-opslag/
https://www.goudse.nl/adviseur/nieuws/hoe-veilig-is-het-opslaan-van-gegevens-in-de-cloud

Alleen uitgaan van lokale media heeft ook zo zijn risico's.

Google Drive is slechts illustratief. Er zijn natuurlijk meerdere aanbieders. Ik vind het makkelijk dat de foto's die ik neem, automatisch in Google Photos terecht komen.

« Laatst bewerkt op: 2022/10/02, 17:07:25 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Noidem

  • Lid
Het blijft natuurlijk spijtig. Velen onder ons moeten dit blijkbaar op de harde manier leren.
Idd en topicstarter zal niet de laatste zijn... tja...

Offline Tom

  • Lid
Ik gebruik ook altijd Google Foto ,een heerlijk programma .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline h2o

  • Lid
Google Drive is slechts illustratief. Er zijn natuurlijk meerdere aanbieders. Ik vind het makkelijk dat de foto's die ik neem, automatisch in Google Photos terecht komen.
Klopt, zelf gebruik ik pCloud. Dat heeft een paar voordelen t.o.v. Google Drive.
1. Data staat in Zwitserland
2. Er wordt een virtuele drive aangemaakt zodat er in feite NIETS op je eigen schijf staat, maar alles in der Schweiz. pCloud synchroniseert van zichzelf niet en je doet in feite alles via de pCloud drive. Je kunt natuurlijk ook synchoniseren.
3. pCloud is snel, ook vanaf je telefoon vrijwel direct toegang.

Je kunt eerst een gratis versie proberen. Daarmee  kun je tot 20 GB gaan. Dan kun je alsnog een abonnement nemen. De prijs is ongeveer gelijk aan Google Drive voor 500 GB. 2 TB kan ook maar is duurder. Principes (geen opslag in de VS) kosten nu eenmaal geld.

Er is 1 nadeel, encryptie moet je extra betalen. Alss je dat per se wilt moet je daar een extra abonnement voor nemen.

Zelf gebruik ik pCloud ook vaak om data tussen virtuele machines uit te wisselen, dus tussen een Linux en een windows exemplaar. Dat is buitengewoon effectief.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/03, 07:41:42 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline djdg

  • Lid
VICTORIE! Het reddingsproces loopt. Nieuwe SSD aangeschaft voor het overhevelen.

Iedereen bedankt voor de hulp. Vanaf nu gaat mij dit nooit meer overkomen.

VICTORIE! Het reddingsproces loopt. Nieuwe SSD aangeschaft voor het overhevelen.

Iedereen bedankt voor de hulp. Vanaf nu gaat mij dit nooit meer overkomen.

Waarmee loopt het reddingsproces?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline djdg

  • Lid
VICTORIE! Het reddingsproces loopt. Nieuwe SSD aangeschaft voor het overhevelen.

Iedereen bedankt voor de hulp. Vanaf nu gaat mij dit nooit meer overkomen.

Waarmee loopt het reddingsproces?

Photorec.

Veel bestanden zijn helaas corrupt, maar alles wat gered kan worden is mooi meegenomen. Als een gered filmbestand in VLC zomaar stopt, is het dan corrupt?

Offline DeBaas

  • Lid
Probeer met een andere video speler, als deze op dezelfde plaats afbreekt is het bestand waarschijnlijk incompleet.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL