Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe AIR en Scratch 2.0  (gelezen 729 keer)

Adobe AIR en Scratch 2.0
« Gepost op: 2017/01/19, 09:10:26 »
Beste, Ik heb Adobe AIR geinstalleerd op Xubuntu 64 bit-systeem, maar als ik dubbelklik op de air-file van Scratch 2.0, krijg ik na het kiezen van een pad een leeg scherm te zien.  Wat voor pad ik ook kies, er verschijnt niets in de installatiemap.

Mijn vragen: Hoe kan ik zien dat de Adobe AIR-installatie gelukt is? Wat anders dan Scratch kan ik installeren om te zien of het probleem bij Adobe AIR ligt? Hoe kan ik zien welke versie van Adobe AIR ik heb?

Ik gebruik Xubuntu 64 bit. Misschien is het niet mogelijk om een Scratch versie 2.0 te downloaden die werkt met Adobe AIR 2.6 (tenminste, ik denk dat ik 2.6 geinstalleerd heb)?

Bedankt!

Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/20, 12:01:55 »
Na een week wachten (updates), heb ik succes met terminal-commando "sudo /usr/bin/Adobe\ AIR\ Application\ Installer" en dan de scratch.air file aanklikken. Nu nog een snelkoppeling maken, want het programma Scratch is nergens te vinden. Het werkt wel als je in de terminal typt "sudo '/opt/Scratch 2/bin/Scratch 2'".

Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/22, 12:15:51 »
Het lukt mij niet om een snelkoppeling op het bureaublad, starter, of menu-item te maken die Scratch 2.0 opstart zonder dat ik het wachtwoord moet intypen. Intussen heb ik me verdiept in .desktop files, het standaard programma 'Menu bewerken' (MenuLibre) en chmod. Misschien kan iemand mij helpen..
Intussen heb ik Scratch 2 niet meer in /opt geinstalleerd maar in /home/<user>. In de terminal werkt het als ik type sudo '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2'. Ik hoef dan geen wachtwoord in te geven. Enkel  '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2' werkt niet. Dat vind ik al raar. Wat ook raar is, is dat het zelfde commando (dus sudo '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2') in MenuLibre wel om een wachtwoord vraagt. Ik gebruik dus de optie "terminal". Ik kan dus via dat programma (of het hoofdmenu) geen snelkoppeling op het bureaublad zetten, omdat ik dan een wachtwoord moet intypen. Bij de standaard installatie via Adobe AIR is het commando dat in MenuLibre te zien is overigens gewoon '/home/rachel'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2' en zonder terminal. Dat doet niks.
Help me a.u.b. dit te begrijpen..

Offline Nero

  • Lid
Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/22, 12:57:40 »
Spaties in bestands- of programmanamen is altijd link. In plaats van deze namen tussen (single) quotes te zetten in een (terminal) opdracht kan je beter de spatie escapen met een \. 'Scratch 2' wordt dan Scratch\ 2.

Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/22, 21:18:47 »
Dat maakt helaas geen verschil. Wat werkt zonder wachtwoord in de terminal is
sudo '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2' en
sudo '/home/<user>'/Scratch\ 2/bin/Scratch\ 2.
Wat helemaal niks doet (Scratch 2: opdracht niet gevonden) en ik sta in de goede map:
sudo 'Scratch 2'
sudo 'Scratch\ 2'.

Maar eigenlijk zijn deze probeersels geen oplossing op het probleem. Mijn vraag was waarom hoef ik bij de bovenste 2 sudo-opdrachten geen wachtwoord in te geven, terwijl dat wel bij het aanklikken van het menu-item is. In MenuLibre heb ik toch ook staan sudo '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2'. Zonder sudo ervoor of terminal-optie doet het menu-item niks. Dit zou wel moeten, want dit menu-item krijg je bij de standaard installatie van Scratch met '/home/<user>'/'Scratch 2'/bin/'Scratch 2' en zonder terminal-optie aangevinkt.

Hartelijk dank!!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/23, 08:53:26 »
Hallo Mevrouwtje,

Bedenk wel, dat alleen de Forumleden met ervaring met deze software je een passend antwoord kunnen geven. Ik heb even rondgekeken wat Adobe Air en Scratch nou voor software is. Nou is het wel leuk om dit allemaal eens te proberen, maar zoiets is wel heel tijdrovend.

Ik begrijp uit wat ik tegenkom dat AIR het alleen deed op een beperkt aantal 32 bits distributies. Ik heb ook de indruk dat AIR niet doorontwikkeld werd, want men heeft het op de Adobe site over Ubuntu 9.04. Zeven jaar en nog wat geleden dus.

De eerste vraag moet dus zijn: waarom ga je hier nou mee aan de gang? Is dat reëel, zal dat werken en heb je daar dan wellicht ergens informatie over gevonden?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/23, 10:08:09 »
Mijn vraag was waarom hoef ik bij de bovenste 2 sudo-opdrachten geen wachtwoord in te geven, terwijl dat wel bij het aanklikken van het menu-item is.
In de terminal moet je de eerste keer als je "sudo" gebruikt, wel degelijk je paswoord opgeven. Dat wordt dan gedurende een zekere tijd "onthouden":  voor volgende sudo commando's tijdens die periode wordt het paswoord niet opnieuw gevraagd.

Zoals ik in je andere post heb aangegeven, is het absoluut niet normaal dat je een gebruikersprogramma als beheerder moet draaien, ook als het in de systeemfolders geïnstalleerd is. Nu ken ook ik dit specifieke programma niet.

Wat helemaal niks doet (Scratch 2: opdracht niet gevonden) en ik sta in de goede map:
sudo 'Scratch 2'
sudo 'Scratch\ 2'.
Dat is normaal, want linux werkt zo niet. Je kan niet zomaar een uitvoerbaar bestand in je huidige folder uitvoeren. Het kan wel als je dat uitdrukkelijk aangeeft:
sudo ./'Scratch 2'
Het is geen probleem om aan de commandolijn met quotes te werken om spaties te kunnen gebruiken. Let wel dat dubbele en enkele quotes een andere betekenis hebben.

Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/23, 10:41:07 »
Hallo Jvecht/Just en Vanadium,

@Jvecht/Just:
Ik heb o.a. gebruik gemaakt van http://programmingexplorer.weebly.com/blog/installing-scratch-2-on-ubuntu-linux-1404-64-bit (ik weet het niet helemaal meer). Ik heb Scratch-453.air gedownload van https://scratch.mit.edu/scratch2download/. Gelukt met een 64-bit-systeem, want ik kan het starten, denk ik dan!. Alleen dat wachtwoord..
Het is niet handig voor mijn kinderen en ik weet ook niet wat de gevolgen zijn qua veiligheid, zeker als ik op een openbaar wifi-netwerk ga.
Ik vind er niks over op internet.
Via Wine heb ik trouwens Scratch 2.0 ook geïnstalleerd, maar dat zou trager kunnen zijn, dus om die te gebruiken alleen omdat ik geen wachtwoord wil invoeren. En dat zal ook niet veilig zijn.

Waarom ik hiermee aan de gang ga.. Op onze 32 bit-Xubuntu laptop werkt Scratch 2.0 al heel lang vlekkeloos. Ik dacht laat ik het eens op de 64-laptop proberen, omdat ik 2 kinderen heb die eigenlijk tegelijk met Scratch 2.0 moeten werken. En de 32-bit computer heeft beperkingen.

@Vanadium:
Bedankt voor de informatie.

Bedankt allebei, tot zover!  ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/23, 10:55:24 »
Hallo Mevrouwtje,

Ik heb het bekeken.

Dat klinkt allemaal wel als oplosbaar, maar dan zal ik alles hier eerst moeten installeren om uit te zoeken hoe het precies zit. Dat is niet goed te doen. Ik heb wel een oude laptop, waar dat mee doenbaar is, maar dat is een oude 32 bits bak.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Adobe AIR en Scratch 2.0
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/23, 10:57:19 »
op 32 bit heb ik geen problemen gehad met Scratch 2.0. Veel plezier met Scratch  :)