Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 16.04 aankoppelen windows gedeelte lukt niet.  (gelezen 512 keer)

Offline nizi

  • Lid
Xubuntu 16.04 aankoppelen windows gedeelte lukt niet.
« Gepost op: 2017/02/15, 18:43:32 »
het lukt me niet om in Xubuntu 16.04 toegang te krijgen tot schijfgedeelte waar Windows opstaat.  Wanneer ik dit doe krijg ik een foutmelding dat aankoppelen mislukt is. Ook staat er dat windows niet in hibernation of fast reboot mag staan. In Windows snelopstarten en slaapstand uitgeschakeld maar dan nog zelfde foutmelding. Heb een schermafbeelding gemaakt maar is te groot om te verzenden. Met ubuntu of mint dit probleem nooit gehad.
Gaarne advies.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 aankoppelen windows gedeelte lukt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/15, 20:32:28 »
In Windows 10:
Open de cmd terminal ALS Administrator.
geef in:
powercfg /H off
en herstart de PC.
In Linux zou je nu in de bestands beheerder de Windows partitie kunnen benaderen.

Zo niet, installeer ntfs-config.
Terminal:
sudo apt-get update
sudo apt-get install ntfs-config

Start nu ntfs-config en voeg de partities toe, al of niet writable.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline nizi

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 aankoppelen windows gedeelte lukt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/15, 21:55:25 »
Met alleen dat windows commando lukte het! Mijn hartelijke dank!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 aankoppelen windows gedeelte lukt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/16, 05:27:59 »
Was er niet ook een instelling in de bios om windows sneller te laten booten, waardoor de partitie niet vrijgegeven wordt.

Offline nizi

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 aankoppelen windows gedeelte lukt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/16, 17:26:38 »
Goede suggestie Jan , alleen deze desktop is 8 jaar oud en heeft nog een ouderwetse bios. dus gelukkig geen windows fratsen in de bios.
Op zelfde pc had ik hiervoor Ubuntu 14.04 en geen enkel probleem. Naast dat aankoppelingsprobleem ook de kwestie met tijdsverschil tussen Ubuntu en Windows. Windows loopt nu uur achter terwijl Ubuntu de juiste tijd aangeeft. Maar hiervoor heb ik al oplossing gevonden ook op dit forum. Ik was Xubuntu trouwens erg snel zat en heb het na twee dagen verwijderd en Ubuntu 16.04 geinstalleerd. Allebei bedankt voor de hulp!