Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgrade vragen - meerdere: van 8.04 LTS naar 10.04 LTS  (gelezen 1273 keer)

upgrade vragen - meerdere: van 8.04 LTS naar 10.04 LTS
« Gepost op: 2010/06/24, 10:30:45 »
 ???
Ik wil mijn ubuntu 8.04 lts desktopversie upgraden naar 10.04. Het gaat om/op een Medion-laptop met AMD Turion64 X2 met flinke HD. Dualboot met Vista.

Maar de 8.04 is 32-bit terwijl velen roepen dat je tegenwoordig toch gewoon 64-bits versie moet installeren. Maar gaat dat met een upgrade? Of moet ik dan gewoon nieuw installeren?

Daarnaast draait er een LAMP-server op die laptop. Moet ik dan de aanwijzingen (https://help.ubuntu.com/community/LucidUpgrades) voor de server volgen of gewoon via de route van de alternate-CD, die ik het liefst zou volgen. Oorspronkelijk had ik gewoon een desktopversie en heb daar de LAMP-stapel aan toegevoegd.
Of is het beter om een netwerk-upgrade te doen??

En eigenlijk zou ik voor die laptop nu liever willen upgraden naar 64-bits Xubuntu! Kun je dat nog een upgrade noemen?

Alvast bedankt voor jullie bijdragen.

Re: upgrade vragen - meerdere: van 8.04 LTS naar 10.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/24, 10:45:19 »
Als je wilt upgraden van LTS naar LTS moet je nog even geduld hebben, je krijgt vanzelf de melding dat dit kan.
Dus niets nu gaan zitten forceren.

32bit of 64bit ?
Wat denk je zelf dat de winst is.?
Je pc loopt niet direct veel sneller ermee.
Sterker nog, als je maar tussen de 1 en 3 Gig geheugen op het moederbord hebt zitten loop je de kans dat je pc langzamer word.
64bit vreet bij hetzelfde werk als 32bit meer geheugen, dus loop je kans bij te weinig geheugen op je moederbord dat de swap word aangesproken.
En werken vanaf de HD is altijd langzamer dan werken vanuit het geheugen.

Geen idee waarom je Xbuntu wilt hebben ?
Die pak je normaal gesproken als je pc geen snelheids monster is toch ?

Je kan 2 dingen doen.
Of strakjes upgraden naar de nieuwe Ubuntu LTS versie (10.04.1) en daarna Xbuntu desktop eroverheen installeren.

Of je /Home afscheiden )persoonlijke bestanden die je niet kwijt wilt) op een aparte partitie en dan Xbuntu schoon erop zetten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: upgrade vragen - meerdere: van 8.04 LTS naar 10.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/24, 11:00:10 »
Dankjewel Gandyman. Het zijn precies de antwoorden die ik zoek.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: upgrade vragen - meerdere: van 8.04 LTS naar 10.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/24, 11:03:15 »
Er is een upgrade pad van LTS naar LTS. Je kunt die Network Upgrade for Ubuntu Desktops gewoon uitvoeren. Alle pakketten die je via APT (synaptic, aptitude, softwarecentrum) hebt installed worden dan automatisch ook ge-upgrade.

Als je wilt overstappen naar een 64 bits zou je toch echt een clean install moeten doen. Als je dit doet zou ik zoals Gandyman ook al zei eens kijken naar een aparte /home partitie. Of in ieder geval je homedir backup-en voordat je opnieuw gaat installeren.

Zelf geef ik de voorkeur aan een clean install. Het is ietsje meer werk. Maar je bent wel zekerder van een stabiel en "schoon" systeem.
Waarom wil je precies Xubuntu? Als vista erop draait dan zou Ubuntu 10.04 er ook prima op moeten draaien...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!