Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu loop aldoor vast -> driver probleempje?  (gelezen 1479 keer)

Ubuntu loop aldoor vast -> driver probleempje?
« Gepost op: 2011/10/13, 21:04:07 »
ik heb al een tijdje last dat Ubuntu wel eens vast loopt, vooral tijdens het booten en soms gewoon bij gebruik.

ik heb net geprobeerd om 11.10 te installeren, en helaas, tijdens de upgrade liep hij weer vast, ik heb wel vooraf alle bestande gekopieerd dus ik dacht, ok, ik installer hem wel even "schoon" vanaf de CD.

...niet dus, ook hier, loopt de installer vast, als hij überhaupt al start.
echter, met windows (7 Ultimate, 64-bit), heb ik dit probleem niet, dus het lijkt geen hardware fout te zijn, maar het kan natuurlijk een driver fout zijn.

maar ik weet niet welke drivers ubuntu allemaal kent, en zeker niet welke ubuntu 11.10 kent.

wel weet ik wat er in mijn PC zit, dus ik vroeg mij af, of iemand hier mogenlijk weet of een van deze onderdelen problemen kan geven met ubuntu 11.10:
Moederboard: ASRock P5B-DE
CPU: Intel Core2Quad Q8200 2.33Ghz
RAM: 4x 2GB DDR2 800Mhz Kingston ValueRAM
Grafishe kaart: Asus 9800GT/Di/3GD3
ZIP: Iomega ZIP250 ATAPI ZIP Drive
SSD: OCZ VERTEX 2 40GB
HDD0: Western Digital AV-GP 1TB
HDD1: Western Digital Caviar Green 2TB
HDD2: Western Digital Scorpio Blue 320GB
ODD0: Optiarc AD-7260S SATA DL DVD-RW
Muis: Razer Naga Molten Special Edition
Keyboard: Razer Lycosa Mirror Special Edition
RAID: 2x Sitecom XC-043 2-port SATA RAID controller
en uiteraard een behuizing en voeding, maar ik geloof niet dat die er wat mee te maken kunnen hebben...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Ubuntu loop aldoor vast -> driver probleempje?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/14, 10:27:21 »
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat er fouten zitten op de HD waar Ubuntu op staat. Heb zelf ook wel eens vastlopers gehad en als ik dan terugkeek in de logs viel dat samen met ATA-foutmeldingen. Dat je er in Windows geen last van hebt zou kunnen omdat de fouten zich niet bevinden in het Windowsgedeelte. Het is sowieso raadzaam om eens in kern.log te kijken (/var/logs/kern.log) wanneer je zo'n vastloper mee hebt gemaakt bij gebruik.

Re: Ubuntu loop aldoor vast -> driver probleempje?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/14, 15:12:21 »
er zijn geen fouten op de HD, ik heb hem al gecontroleerd, de S.M.A.R.T. status is geheel goed en hij heeft geen bad sectors.

maar al was er iets mis met de HD dan nog had hij wel normal moeten starten vanaf de CD, en dat gaat ook vaak niet goed.


In eerste instantie denk ik aan de RAID. (eigenlijk geen idee waarom ik dit denk)
Heb je Windows 7 er op staan in dualboot Ubuntu?

(en dit is niet van toepassing neem ik aan: http://tweakers.net/nieuws/72687/intel-sandy-bridge-igp-driver-presteert-ondermaats-op-linux.html)
nou, het was een dualboot....maar omdat de upgrade en losse installaties van ubuntu aldoor crashen zit er nu enkel windows op.
ik kan op dit moment Ubuntu er gewoon helemaal niet op krijgen, want hij loopt echt bijna constant vast.

dat het de RAID controllers zijn kan, maar lijkt me nogal onwaarschijnlijke, omdat hij ook van de CD niet altijd goed wil booten.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu loop aldoor vast -> driver probleempje?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/14, 15:42:47 »
Ik zal je een tip geven over pc's, de voeding is het belangrijkste van je hele pc.
Wat het meeste defect gaat is de voeding!
Dus noem ook je voeding bij je hardware  opsomming.
Zelf zou ik zeggen dat het niet je voeding is, omdat windows wel werkt.

Waar blijft de pc steken indien het bij het booten fout gaat?
Memtest86 al gedraaid, versie 4.0 of hoger. Minstens 24 uur laten lopen.
1 voor 1 je hardware gaan loskoppelen en weer testen of het vastloopt.

https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Dit misschien proberen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 15:45:32 door jan11000 »

Re: Ubuntu loop aldoor vast -> driver probleempje?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/14, 16:02:30 »
mijn moederbord heeft een hardware controle, hoewel dat altijd enigszins beperkt is meet hij wel alle verbindingslijnen na, en alle voltages kloppen, het is dus vrij zeker te zeggen dat de voeding goed is.

mijn werk is computer reparaties, dus hardware nakijken is altijd het eerste wat ik doe, en ik heb dus ook eerst gecontroleerd of het door defecten komt, maar dat lijkt niet zo te zijn, alles wat er uit kon is er uit geweest, dat hielp niet (grafishe kaart, HD's, ODD, CPU, RAM, moederboard en voeding zijn er wel in gebleven anders kan hij niet starten (ja, grafishe kaart ook, deze heeft geen onboard video, ik heb wel even een andere kaart geprobeerd, maakte geen verschil).

vreemd is wel ook dat het voor een lange tijd perfect heeft gewerkt, en nu ineens niet meer.

hij blijft niet altijd op de zelfde plek steken, wel altijd tijdens het splash-screen.




Edit:
ok, het is mij nog altijd een raadsel waarom hij aldoor vast liep, maar, nu werkt hij wel... :|
maar goed, hij werkt weer!  :D
« Laatst bewerkt op: 2011/10/14, 16:35:13 door foxofinfinety »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!