Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVD van videotape: wel èn geen haperingen  (gelezen 1331 keer)

Offline plek

  • Lid
DVD van videotape: wel èn geen haperingen
« Gepost op: 2009/10/18, 18:01:14 »
Met m'n DVD-speler kan ik o.a. van een 'externe bron' opnemen, ook van een videorecorder. Op die manier heb ik een programma (50 min) dat ik op videotape had, opgenomen op een DVD RW-schijfje, waar nu BUP-, IFO- en VOB-bestanden op staan.
Doe ik de DVD in de DVD-drive van de pc, dan start automatisch VCL op en verschijnt er een menu (wat ik bij het digitaliseren van tape naar schijf heb gekozen). Het menu bestaat overigens uit dat ene programma. Bij het afspelen staan ongeveer iedere minuut een tel lang beeld en geluid stil.
Ik heb de bestanden van de DVD ook naar de pc gekopieerd. Kies ik via Locaties voor openen van een VOB-bestand op de harde schijf, dan zijn die haperingen er niet, niet met VLC en niet met Totem. Kies ik voor openen van een VOB-bestand op de DVD, dan zijn die haperingen er ook niet.
Brand ik met k3b een kopie van de bestanden op de pc naar een andere DVD, dan levert dat wel weer haperingen op. Ik begrijp hier helemaal niets van. Iemand suggesties?

Offline tabasco

  • Lid
Re: DVD van videotape: wel èn geen haperingen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/18, 18:13:23 »
Heb je de haperingen ook als je de dvd-schijf afspeelt op een gewone stand-alone DVD-speler? Of alleen via je DVD-speler in je computer?

edit:
Het kan zijn door de DMA setting (direct memory acces) van je DVD-speler
Met het volgende commando in de terminal controleer je DMA instelling:
sudo hdparm -I /dev/scd0
edit2:
Het kan ook zijn door het gebruik van een RW-schijf, heb je hetzelfde probleem met een gewone R-schijf?
(ik bedoel dus recordable ipv rewritable gebruiken)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/18, 18:56:43 door tabasco »

Re: DVD van videotape: wel èn geen haperingen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/18, 22:12:31 »
edit2:
Het kan ook zijn door het gebruik van een RW-schijf, heb je hetzelfde probleem met een gewone R-schijf?
(ik bedoel dus recordable ipv rewritable gebruiken)
+1
RW is daar niet echt voor bedoeld.
Probeer een DVD+R, dat werkt in mijn beleving het best.
En kijk uiteraard ook die andere dingetjes na :-)

Offline jan11000

  • Lid
Re: DVD van videotape: wel èn geen haperingen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/19, 05:33:06 »
Programma die het menu maakt doet iets fout?
Omschrijven van opname naar dvd formaat niet goed?
Op een gewone dvd branden proberen? Langzaam branden dan is de dvd beter leesbaar.
Andere merk dvd proberen? Langzaam branden dan is de dvd beter leesbaar.
Meerdere afspeel apparaten gebruiken om te testen.

Offline plek

  • Lid
Re: DVD van videotape: wel èn geen haperingen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/19, 21:23:49 »
tabasco en Steven, bedankt voor de reacties.

Het commando "sudo hdparm -I /dev/scd0" leverde het volgende op:

/dev/scd0:
ATAPI CD-ROM, with removable media
   Model Number:       TOSHIBA DVD-ROM SD-M1612                
   Serial Number:      
   Firmware Revision:  1004    
Standards:
   Used: ATAPI for CD-ROMs, SFF-8020i, r2.5
   Supported: CD-ROM ATAPI-2
Configuration:
   DRQ response: 50us.
   Packet size: 12 bytes
Capabilities:
   LBA, IORDY(can be disabled)
   Buffer size: 512.0kB
   DMA: sdma0 sdma1 sdma2 mdma0 mdma1 mdma2 udma0 udma1 *udma2
        Cycle time: min=120ns recommended=120ns
   PIO: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
        Cycle time: no flow control=120ns  IORDY flow control=120ns
HW reset results:
   CBLID- above Vih
   Device num = 1

Ik heb maar één stand-alone DVD-speler. Daarmee (en dus niet mbv de pc) heb ik het bewuste RW-schijfje gemaakt en dat speelt zonder problemen in die speler.
Op jullie advies heb ik geprobeerd op een DVD+R schijfje een digitaal origineel te maken van het programma op de videotape. Helaas accepteert de stand-alone DVD-speler die niet (ik moet 's een nieuwe gaan kopen...).
Maar... er is eerder van de videoband een digitaal origineel gemaakt op een DVD-R schijfje, niet van dat ene programma, maar van alle programma's op de tape. (Omdat ik niet wist hoe ik daaruit het gewenste programma kon halen, had ik vanaf de tape alleen daarvan  een nieuw digitaal origineel gemaakt op het RW-schijfje).
Speel ik het DVD-R schijfje af in de stand-alone speler, dan krijg ik een keuzemenu (gekozen bij het digitaliseren van tape naar schijf); het afspelen van het bewuste programma geeft geen problemen.
Doe ik het schijfje in de DVD-ROM van de pc, dan start automatisch VLC op en verschijnt hetzelfde menu; bij het afspelen doet het probleem van de haperingen zich weer wel voor.
Speel ik het VOB-bestand van het bewuste programma (via Locaties in de menubalk) met VLC echter rechtstreeks vanaf het DVD-R schijfje af, dan zijn er geen problemen.

Het type schijf lijkt dus niet een/de oorzaak van de haperingen. Dat het met VLC 'automatisch' fout gaat maar 'handmatig' niet vind ik onbegrijpelijk. Ik hoor graag wat ik hier aan zou kunnen doen. Alvast bedankt.
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2009/10/19, 21:41:58 door plek »

Offline tabasco

  • Lid
Re: DVD van videotape: wel èn geen haperingen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/20, 14:59:38 »
Het kan liggen aan instellingen in VLC.
- Video output (x11/opengl)
- disable Skip frames
 Voordat je hier iets aan gaat veranderen kun je eerst nog  testen met een ander DVD afspeel programma. bijv. Mplayer, als deze het wel goed doet, kun je beginnen met enkele van bovenstaande instellingen in vlc te testen.