Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.10 start niet meer op  (gelezen 3423 keer)

Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Gepost op: 2012/03/29, 14:25:17 »
Beste leden/gasten,

Ik heb net een account aangemaakt en hopelijk kunnen jullie iets voor me betekenen. Ik ben geen computer expert dus vandaar dat ik hier een topic aanmaak.

Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van een Windows XP pc. Ik heb nu de Ubuntu 11.04 volledig geinstalleerd via de CD. Wat me sinds dag 1 opviel was dat bij het opstarten witte, onleesbare teksten/tekens zag. Maar daarna draait de Ubuntu gewoon verder en werkt het prima (beter dan de Windows XP). Ik heb aantal dingen geinstalleerd via de softwarecenter en heb een aantal dagen genoten van dit besturingssysteem. Nou zit ik met een groot probleem namelijk dat die Ubuntu niet meer wilt opstarten. Ik krijg bij het opstarten nou 2 dingen te zien..

- Ik krijg onleesbare teksten/tekens te zien en daar blijft het bij want hij blijft soort van haken.



- Of ik krijg in sommige gevallen iets anders te zien namelijk; dat die bij het opstarten blijft ''haken'' bij het ''scannen''.




Wat kan ik doen? Wat moet ik doen? Hoe kan ik dit probleem oplossen (met jullie hulp)?

Hopelijk heb ik jullie voldoende geinformeerd..

Ik hoor graag van jullie..

Vriendelijke groeten,
Handlocker
« Laatst bewerkt op: 2012/03/29, 18:02:26 door handlocker »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/29, 14:32:10 »
Pluk eens een kopie van het volgende tekstbestandje van je harde schijf (vanuit de LiveCD-sessie bijvoorbeeld):
/var/log/syslog

En plak de inhoud eens in je antwoordbericht, bij voorkeur als code:
Zo dus!

Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/29, 14:59:24 »
Beste Pjotr,

Hoe moet dat precies? Ik heb geen enkel benul hoe dat moet.

ps: ik plaats zo foto's om een duidelijke beeld te schetsen voor jullie

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/29, 15:08:29 »
Een ander ding wat je kan proberen is om iets meer info te krijgen tijdens het starten.
Zodra de BIOS info is geweest, druk dan op de shift knop.
Wat je dan krijgt te zien is het Grub menu, dat normaal bij een enkelvoudig systeem verborgen is.

Als het goed is krijg je zoiets als plaatje 1

Selecteer dan de eerste entry en druk op 'e' van Edit.

Dan krijg je zoiets als plaatje 2.

Door nu met de pijltjesknop te navigeren, haal je met de backspace of delete de volgende opmerkingen tijdelijk 'quiet splash' en druk daarna op Ctrl-x om met die config te starten.
Je ziet nu veel info over het scherm gaan, maar hopelijk is de laatste regel een omschrijving van waarop hij blijft hangen.

Nogmaals de plaatjes dienen als referentie van iets wat er ongeveer zo uit ziet.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/29, 15:34:51 »
Beste donpedroII,

Ik heb gedaan wat je net zei. Ik heb een foto gemaakt, zie hieronder voor de foto.



Daar blijft die dus steeds ''haken''..

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/29, 16:35:46 »
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Zet
acpi.power_nocheck=1 OF acpi_osi=linux
dus 1 van de 2 in je grub zetten(probeer alle 2), zoals boven al verteld is.(dit werkt voor 1 boot).
In bovenstaande link staat meer uitleg en hoe je het perminent kan krijgen.

Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/29, 16:43:27 »
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Zet
acpi.power_nocheck=1 OF acpi_osi=linux
dus 1 van de 2 in je grub zetten(probeer alle 2), zoals boven al verteld is.(dit werkt voor 1 boot).
In bovenstaande link staat meer uitleg en hoe je het perminent kan krijgen.

Beste jan11000,

Ik bezit nauwelijks computerkennis dus gelieve in details treden. Ik heb de site bekeken maar ik kan er eigenlijk niks mee, omdat ik het gewoon weg niet
snap/volg en mijn Engels niet zo goed is.

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/29, 17:20:35 »
Hier een nadere voorbeeld:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
punt 2.1 moet je doen, wel natuurlijk acpi.power_nocheck=1 OF acpi_osi=linux gebruiken.
In het voorbeeld zijn ze nomodeset aan het gebruiken, of acpi.power_nocheck=1 gebruiken of acpi_osi=linux gebruiken.

Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/29, 17:55:18 »
Zo te lezen een aantal optie's om te proberen, zeker het 'apci' gebeuren.

Met een beetje speurwerk kwam ik ook op een draadje binnen de community die het heeft over een videokaart driver die niet correct geinstalleerd zou zijn en dan met name een Nvidia kaart.
Dit was ook mijn eerste voorgevoel dat ik had vanuit je eerste post.
Weet je of je een dergelijke kaart in je PC hebt zitten?

Het volgende zou je kunnen proberen door te starten zoals ik voorheen heb beschreven.
Nadat hij is 'vastgelopen' gaan we kijken of je in een terminal kan komen waar we commando's in kunnen voeren.
Weet niet 100% zeker of dit mogelijk is in deze staat, maar het proberen waard.

Om in de terminal te komen druk je op CTRL+ALT+F1
Voer dan het volgende commando insudo apt-get install --reinstall nvidia-173Er zal dan naar je paswoord gevraagd worden, het typen zie je niet, maar dat is normaal.
Na het ingeven van je paswoord druk je op <Enter>.

Er zal nu wel wat info over het scherm rollen, maar zodra dit gedaan is en de prompt is terug geef je het volgende commando startxDit om de grafische server te starten.

Ben benieuwd.

Referentie: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1859820
« Laatst bewerkt op: 2012/03/29, 18:06:18 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/29, 18:07:51 »
Hier een nadere voorbeeld:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
punt 2.1 moet je doen, wel natuurlijk acpi.power_nocheck=1 OF acpi_osi=linux gebruiken.
In het voorbeeld zijn ze nomodeset aan het gebruiken, of acpi.power_nocheck=1 gebruiken of acpi_osi=linux gebruiken.

Beste jan11000,

Jou advies heeft niet geholpen, helaas. Nog steeds geen succes! Alsnog bedankt voor je tijd en moeite..

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Re: Ubuntu 11.04 start niet meer op
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/29, 18:13:55 »
Zo te lezen een aantal optie's om te proberen, zeker het 'apci' gebeuren.

Met een beetje speurwerk kwam ik ook op een draadje binnen de community die het heeft over een videokaart driver die niet correct geinstalleerd zou zijn en dan met name een Nvidia kaart.
Dit was ook mijn eerste voorgevoel dat ik had vanuit je eerste post.
Weet je of je een dergelijke kaart in je PC hebt zitten?

Het volgende zou je kunnen proberen door te starten zoals ik voorheen heb beschreven.
Nadat hij is 'vastgelopen' gaan we kijken of je in een terminal kan komen waar we commando's in kunnen voeren.
Weet niet 100% zeker of dit mogelijk is in deze staat, maar het proberen waard.

Om in de terminal te komen druk je op CTRL+ALT+F1
Voer dan het volgende commando insudo apt-get install --reinstall nvidia-173Er zal dan naar je paswoord gevraagd worden, het typen zie je niet, maar dat is normaal.
Na het ingeven van je paswoord druk je op <Enter>.

Er zal nu wel wat info over het scherm rollen, maar zodra dit gedaan is en de prompt is terug geef je het volgende commando startxDit om de grafische server te starten.

Ben benieuwd.

Referentie: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1859820

Beste donpedroII,

Ik heb inderdaad een Nvidia kaart. En de Terminal openen lukt niet helaas!

Bij het ''scannen'' geeft die bij ''Starting load fallback graphics devices'' & ''Starting LightDM Display Manager'' een ''fail'' resultaat terwijl bij de rest een ''OK'' staat.

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/29, 18:52:36 »
Dat van die terminal wist ik ook niet zeker of dat op dat moment al beschikbaar was, blijkbaar niet.
Wat we nu ook nog kunnen proberen, om te starten in de safemode.

Start de PC opnieuw en probeer weer dat grubscherm voor te krijgen.
Als het goed is, staat er ook een recovery / herstel regel onder de bovenste meestal.
Selecteer deze en druk op enter.
Ook nu vliegen er regels over je scherm, maar dat is normaal.
Aan het einde krijg je, als het nu meezit, een soort box te zien met diverse items ( plaatje 2 )
Selecteer daar dan eens van om te starten met de 'failsafeX' ( regel onder de roodgemerkte ) en kies <OK>.

Het door de lijst hijlopen en naar knoppen gaan doe je of met je pijltjes en tab toestsen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/29, 18:54:57 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/29, 21:34:01 »
Beste donpedroII,

Ik heb gedaan wat je zei en zonder succes. Want bij de zogenaamde ''box'' waar ik de keuze moet maken voor ''failsafeX'' is het niet mogelijk om gebruik te maken van me toetsenbord, heel vreemd! Voor die zogenaamde ''box'' werkt me toetsenbord wel maar dan opeens niet meer. Ik heb het 5 x geprobeerd en me toetsenbord (usb) plugin eruit gehaald en weer ering gestoken en dat heeft ook niet geholpen.

Ik weet niet wat ik nu moet doen. Moet ik misschien Ubuntu in zijn geheel weer opnieuw installeren met de CD? En daarna meteen me videokaart instellen? Ik weet het ook niet meer.

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/29, 21:50:28 »
Het hangt een beetje van jezelf af wat je wilt.
We kunnen via de LiveCd proberen om bestanden te wissen uit de installatie, maar dat vereist wel wat computervaardigheid.
Maar zoals jezelf, met respect, al aangeeft, ben je geen computer 'held'.

Als je inderdaad jezelf beter vertrouwt met een nieuwe install, zou ik dat voorstellen.

Wat ik meestal doe na een nieuwe install, is eerst de videodriver goed instellen.
Deze is meestal niet of zelfs verkeerd ingesteld.
De driver is te vinden onder 'restricted drivers' en wat je meestal ziet, dat er na de eerste opstart na de install vaak ook een popup symbooltje zichtbaar is als een soort van printplaatje met een slotje. ( zie plaatje )

Stappenplan kan er alsvolgt uitzien;

1. Fresh install
2. Reboot
3. Restricted driver installeren
4. Reboot
5. Update systeem

Succes.

EDIT: Als je belangrijke data op de schijf hebt staan, maak daar dan eerst even een backup van via de LiveCD naar bijvoorbeeld een externe schijf.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/30, 08:08:59 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/29, 21:53:28 »
Voor je toetsenbord probleem, probeer in de bios je usb te wijzigen naar: usb legacy support , dus aan of uit zetten.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/toetsenbord-vast/
« Laatst bewerkt op: 2012/03/29, 21:55:28 door jan11000 »

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/30, 11:04:38 »
Het hangt een beetje van jezelf af wat je wilt.
We kunnen via de LiveCd proberen om bestanden te wissen uit de installatie, maar dat vereist wel wat computervaardigheid.
Maar zoals jezelf, met respect, al aangeeft, ben je geen computer 'held'.

Als je inderdaad jezelf beter vertrouwt met een nieuwe install, zou ik dat voorstellen.

Wat ik meestal doe na een nieuwe install, is eerst de videodriver goed instellen.
Deze is meestal niet of zelfs verkeerd ingesteld.
De driver is te vinden onder 'restricted drivers' en wat je meestal ziet, dat er na de eerste opstart na de install vaak ook een popup symbooltje zichtbaar is als een soort van printplaatje met een slotje. ( zie plaatje )

Stappenplan kan er alsvolgt uitzien;

1. Fresh install
2. Reboot
3. Restricted driver installeren
4. Reboot
5. Update systeem

Succes.

EDIT: Als je belangrijke data op de schijf hebt staan, maak daar dan eerst even een backup van via de LiveCD naar bijvoorbeeld een externe schijf.

Beste donpedroII,

Ik heb inderdaad nauwelijks computer/Ubuntu kennis. Als ik me Ubuntu 11.10 opnieuw zal installeren met de CD. Dan weet ik dat ik aantal mogelijkheden krijg om een keuzen te maken voor de videokaart ofzo. Welke moet ik kiezen want ik weet nog dat ik zeker een keuze kon maken tussen 5 mogelijkheden. En moet ik daarna nog andere dingen doen zodat me videokaart beter gaat werken en geen problemen meer zal krijgen met het opstarten? Graag in details treden aub.

Alvast bedankt..

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/30, 11:47:18 »
Voor je toetsenbord probleem, probeer in de bios je usb te wijzigen naar: usb legacy support , dus aan of uit zetten.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/toetsenbord-vast/

Beste jan11000,

De ''usb legacy'' stond aan. Ik had hem uitgezet maar dan werkt me toetsenbord helemaal niet meer. Dus dat heeft ook geen succes geboekt helaas.
update: Ik heb een oude toetsenbord gebruikt zonder usb aansluiting en die werkt wel volledig. Alleen dat is op dit moment het enige positieve want verder wat ik ook probeer, het lukt maar niet.

Vriendelijke groeten,
Handlocker
« Laatst bewerkt op: 2012/03/30, 11:53:43 door handlocker »

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/30, 19:14:27 »
Beste donpedroII,

Ik heb inderdaad nauwelijks computer/Ubuntu kennis. Als ik me Ubuntu 11.10 opnieuw zal installeren met de CD. Dan weet ik dat ik aantal mogelijkheden krijg om een keuzen te maken voor de videokaart ofzo. Welke moet ik kiezen want ik weet nog dat ik zeker een keuze kon maken tussen 5 mogelijkheden. En moet ik daarna nog andere dingen doen zodat me videokaart beter gaat werken en geen problemen meer zal krijgen met het opstarten? Graag in details treden aub.

Alvast bedankt..

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Neem aan dat je het nu hebt over een fresh install.
Meestal heb je voor de videokaart 3 opties.

1 van de keuzemogelijkheden geeft zelf al aan (Recomended), kies deze als er nog geen groen bolletje voor staat.
Dan lees je beneden op datzelfde scherm dat hij niet aktief is en recht zie je dan een knop om hem aktief te maken.
Hierna komt er een popup dat hij de betreffende driver aan het downloaden en installeren is.
Aan het eind zal er dan een groen bolletje voor de aktieve driver staan.
Doe dan eerst een restart om te kijken of het werk naar behoren, verwacht eigenlijk van wel.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/30, 22:10:47 »
Beste donpedroII,

Ik zal Ubuntu 11.10 opnieuw installeren met de CD. Ik zal dan meteen je advies opvolgen. Ik hou je op de hoogte!

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/31, 02:25:13 »
Ik heb Ubuntu 11.10 opnieuw geinstalleerd. Met succes! Ik heb geen vage beelden meer of iets dergelijks. Ik heb ook niet gezeten aan de stuurprogrammas of videokaart want het was nu niet meer nodig omdat die weer prima werkt. Ik ben nu hartstikke tevreden.

Is er iemand die me in details kan vertellen hoe je een backup kunt maken?

Vriendelijke groeten,
Handlocker

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/31, 10:59:22 »
Blij dat het gelukt is met een fresh install.
Als alles werkt, dan hoef je waarschijnlijk de driver niet aan te passen.

Je kunt altijd nog naar die 'restricted driver' kijken zoals ik hierboven heb laten zien.

Citaat
Is er iemand die me in details kan vertellen hoe je een backup kunt maken?

Ik zou daar even een nieuw topic over starten of evven zoeken binnen het forum.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu 11.10 start niet meer op
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/31, 11:50:19 »
Beste donpedroII, jan11000, Pjotr,

Bedankt voor al jullie hulp!  XD

Vriendelijke groeten,
Handlocker