Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dell garantie vervalt bij installatie linux ???  (gelezen 1683 keer)

aton

  • Gast
dell garantie vervalt bij installatie linux ???
« Gepost op: 2008/03/20, 10:43:32 »
Onlangs beweerde een verkoper van carrefour in oostakker belgie , waar men ondertussen ook dell computers verkoopt , dat de garantie van dell vervalt indien men een ander os installeert
heeft nog iemand ooit zoiets (onwaarschijnlijk) vernomen ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dell garantie vervalt bij installatie linux ???
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/20, 10:46:33 »
Tja, zo'n verkoper van Carrefour. Een volstrekt ondeskundige winkelbediende, die waarschijnlijk meer verstand heeft van vakken vullen dan van computers.

Ik zou het aan Dell zelf vragen. Lijkt me alleen al daarom stug, omdat Dell nota bene zelf computers verkoopt met Ubuntu erop.

Offline ubby

  • Lid
dell garantie vervalt bij installatie linux ???
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/20, 10:47:08 »
Dat is wel heel vreemd.
De garantie op de hardware zou gewoon moeten blijven gelden.

Offline Tom

  • Lid
dell garantie vervalt bij installatie linux ???
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/20, 10:58:39 »
Dat zou gewoon belachenlijk zijn , een OS is geen computer.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline lizardman

  • Lid
dell garantie vervalt bij installatie linux ???
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/20, 11:02:37 »
Lijkt me onhaalbaar, de garantie is immers op de hardware (fabricagefouten e.d.) en niet op de software.
Ik zou inderdaad eerst even bij Dell zelf navragen. Ze verkopen nameljk ook computers met Ubuntu voorgeinstalleerd en het lijkt me een sterk stuk als daar geen garantie op zou zitten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

dell garantie vervalt bij installatie linux ???
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/20, 11:04:53 »
ik heb een dell en heb ondertussen een 3tal keer moeten bellen naar de helpdesk (wel in ierland voor mijn xps) en daar hebben ze nooit iets over gezegd...

ik: mijn scherm is heel donker aan 1 kant
hij: ook bij het opstarten of alleen in windows?
ik: in windows en in ubuntu
hij: ok, dan moeten we geen verdere tests doen, morgen staat iemand aan uw deur

nog een gesprek:
ik: mijn laptop maakt een irritant luid gepiep zonder netstroom
hij: constant, of pas als windows is opgestart?
ik: zowel in windows als ubuntu
hij: ok, morgen sturen we iemand langs


nuja, wel een beetje ingekort ;) maar het komt erop neer dat ze er helemaal niks van zeggen en blijkbaar toch makkelijker is om hardware problemen op te lossen...

ik heb trouwens ook geen mediadirect of zo een duffe recovery partitie meer, ze maken daar echt geen punt van...

Offline Kees3

  • Lid
dell garantie vervalt bij installatie linux ???
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/20, 12:00:00 »
Als Dell ook garantie geeft op de meegeleverde software, zal die waarschijnlijk wel vervallen, maar de hardware garantie mag om die reden niet vervallen lijkt me.

Offline driesv

  • Lid
dell garantie vervalt bij installatie linux ???
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/20, 13:41:42 »
Bij mij (wel geen dell) telt het volgende:

Eerst wordt er een windows-test uitgevoerd, en dan wordt de hardware vervangen.

Wanneer je er enkel Ubuntu opzet, dan gaan ze er terug windows opzetten (waarvoor je dan 50 euro) moet betalen en dan vervangen er hardware.

Die uitleg kreeg ik via de helpdesk, maar ik mijn garantieperiode verloopt bijna, dus ik hoop gewoon dat er niets kapot ga, en anders betaal ik gewoon 50 euro. (Want zelf vervangen in laptop is nog iets te moeilijk)