Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?  (gelezen 3111 keer)

Offline Phil II

  • Lid
Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Gepost op: 2018/11/28, 05:11:17 »
ik ben een luie digibete Linux Mint 19 Cinnamon & Mate gebruiker die Windows de rug toegekeerd heeft en overweegt van ook Ubuntu 18.04 Cinnamon of Mate in gebruik te nemen ,
vind het echter merkwaardig dat men op dit forum de mond vol heeft over Microsoft maar dat er geen haan te vinden is die over dito Distro's kraait ? ...  niet echt uitnodigend ... zijn deze distro's dan Ubuntu onwaardig stel ik mij de vraag ?
is Ubuntu nog steeds weggelegd voor programmeurs , softwareontwikkelaars , crypto- & Sudologen ... You name it ?
of is dit naast Windows een gadget ( bezigheids-therapeutisch ) OS dat je in staat stelt van op een hersenpijnigende wijze te laten doen wat Linux Mint met een paar klikjes kan ?

m.a.w. hebben Ubuntu 18.04 Mate en Cinnamon dezelfde installatie- gebruiksvriendelijkheid / beschikbaarheid voor bvb programma's die onder Linux Mint 19 draaien  ?

'k heb het N.B. niet over Mintstick , formateur voor USB-staafjes en schijfkopieschrijver voor USB
« Laatst bewerkt op: 2018/11/28, 06:39:40 door Phil II »

Offline peer

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/28, 07:52:26 »
ubuntu is in mijn ogen net zo toegankelijk en gebruikersvriendelijk.
 Ik heb jaren mint kde gebruikt. Nu gebruik ik kubuntu.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/28, 09:16:24 »
En wat dacht je van Xubuntu 18.04.1 LTS? Voor mij is dat DE distro!!
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/28, 10:39:26 »
vind het echter merkwaardig dat men op dit forum de mond vol heeft over Microsoft maar dat er geen haan te vinden is die over dito Distro's kraait ? ...  niet echt uitnodigend ... zijn deze distro's dan Ubuntu onwaardig stel ik mij de vraag ?
Geen enkele distributie is onwaardig, maar ook Microsoft niet.
Dit is een Ubuntu forum, dus alle andere distributies vallen onder overige distributies, omdat het geen Ubuntu is.
Windows is een verhaal  apart, dat is tenslotte ook geen Linux.

Op dit forum geven we ondersteuning voor Ubuntu-Budgy, Ubuntu-Gnome, Ubuntu-Mate, Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Mythbuntu, Ubuntu, Xubuntu, enz.
Natuurlijk willen we ook gebruikers andere distributies helpen, maar dat is niet de opzet van dit forum, tenslotte is dit forum bedoeld voor ondersteuning en hulp bij Ubuntu en de officiële (door Canonical erkende) afgeleiden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/28, 16:05:25 »
Een officiële 'Buntu met de Cinnamon desktopomgeving is er niet. Je kunt het erbij installeren en bij het inlogscherm een keuze maken.

Vergeet ook niet dat de beslissing destijds van Canonical om de Unity desktopomgeving te gebruiken voor een opdeling heeft gezorgd.
Enerzijds is er een richting die de meer traditionele (ik noem het conservatief) omgevingen verkozen en anderzijds is er een richting die liever wat progressiever wilden werken.

Nu Ubuntu weer voor de (overwegend leidende) Gnome desktopomgeving heeft gekozen is er een nieuwe situatie ontstaan waar velen nog aan moeten wennen.
Dat Gnome maar één keer genoemd wordt in dit topic geeft dat al aan.
Voor mij biedt Gnome vooral comfort en keuzevrijheid op een gebruiksvriendelijke manier. Die manier is niet voorgekauwd, het behoeft enig inzicht hoe met extensies (uitbreidingen) om te gaan.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/28, 16:11:21 »
En wat dacht je van Xubuntu 18.04.1 LTS? Voor mij is dat DE distro!!

Idem voor mij ,simpel stabiel en vele mogelijk heden ,en toch niet te zwaar Xfce !  :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/28, 16:21:01 »
er is inderdaad geen .iso te vinden voor Ubuntu Cinnamon , deze "omgeving" zou je blijkbaar zelf moeten "scheppen" :

https://linuxconfig.org/how-to-install-cinnamon-desktop-on-ubuntu-18-04-bionic-beaver-linux

wat Ubuntu Mate betreft , is er wel degelijk een officiele ubuntu-mate-18.04.1-desktop-amd.iso

hier te downloaden : https://ubuntu-mate.org/download/  ( 1.9 GB )

waar er tot nu toe , tenzij ik er over zou gekeken hebben , in alle talen over gezwegen wordt ?

en blijf dan met eerder geformuleerde concrete vragen zitten
« Laatst bewerkt op: 2018/11/28, 16:50:52 door Phil II »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/28, 16:29:36 »
En wat dacht je van Xubuntu 18.04.1 LTS? Voor mij is dat DE distro!!
Idem voor mij ,simpel stabiel en vele mogelijk heden ,en toch niet te zwaar Xfce !  :D
Wij zijn het eens :lol:
Maar dat is ook een kwestie van wennen, en anders bij de (beste) keuze blijven.

er is inderdaad geen .iso te vinden voor Ubuntu Cinnamon , deze "omgeving" zou je blijkbaar zelf moeten "scheppen"
wat Ubuntu Mate betreft , is er wel degelijk een officiele ubuntu-mate-18.04.1-desktop-amd.iso
Kijk eens op cdimage.ubuntu.com, daar staan alle versies.....................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/28, 16:38:55 »
er is inderdaad geen .iso te vinden voor Ubuntu Cinnamon , deze "omgeving" zou je blijkbaar zelf moeten "scheppen"

wat Ubuntu Mate betreft , is er wel degelijk een officiele ubuntu-mate-18.04.1-desktop-amd.iso

hier te downloaden : https://ubuntu-mate.org/download/  ( 1.9 GB )

waar er tot nu toe , tenzij ik er over zou gekeken hebben , in alle talen over gezwegen wordt ?

en blijf dan met eerdere geformuleerde concrete vragen zitten

Ik snap eigenlijk niet wat je probleem nu is want alle Ubuntu versies worden op ongeveer dezelfde wijze geïnstalleerd inclusief de andere programma's.

Ik zou zeggen probeer alle versies van Ubuntu eens uit dan weet je het precies.

Heb ik ook gedaan met alle distributies van Ubuntu inclusief Mint.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/28, 22:58:33 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/28, 16:55:55 »
Dit forum heeft een zoekfunctie waar veel over Ubuntu Mate is te vinden.
In dit topic bijvoorbeeld wordt het uitgebreid besproken.
Wat mij tegenvalt is dat het toppanel niet intelligent verborgen kan worden. Bij sommige besturingssystemen (ook bij de taakbalk van Windows) ontbreekt het nog daaraan.
Het zijn vaak van die kleine dingen die het net niet af maken.
De Mate desktopomgeving is zeker op de goede weg. Het eerdere traditionele karakter is aan het veranderen.

Overigens zijn die distributies met hun desktopomgevingen vrij simpel te testen als je het virtualiseert in VMware of VirtualBox.
Zo heb ik ook mijn weg gevonden naar de prettigste omgeving om te werken.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/28, 17:21:25 »
Hier alvast een nieuwtje: in Mint 19.1 Tessa (verwacht in december), zal het Pakketbronnen-gereedschapje een paar handige verbeteringen en uitbreidingen bevatten. Zo gaat het eruit zien (klik op de afbeelding om hem te vergroten):



Een knop om automatisch dubbele exemplaren van een pakketbron te verwijderen, en ook onder de motorkap een blokkade voor het toevoegen van verkeerde (misvormde) pakketbronnen.  :)

Offline amrus

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/28, 18:25:33 »
pjotr, als ik op die afbeelding klik verschijnt er erotische reclame !!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/28, 18:36:25 »
pjotr, als ik op die afbeelding klik verschijnt er erotische reclame !!!
Haha.  :laugh:
Nou, bij mij niet, hoor. Mogelijk heb je een corrupt/besmet Firefoxprofiel?

Uitproberen kan zo: maak een tijdelijk nieuw gebruikersaccount aan, meld je aan in dat nieuwe account, verander helemaal niks(!), start Firefox en klik dan wederom op die webkoppeling.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/28, 18:56:03 »
pjotr, als ik op die afbeelding klik verschijnt er erotische reclame !!!
Geen last van hier werkt de link goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/28, 18:59:04 »
Zie ook reclames, komt wss doordat ik niet ingelogd ben. Maar om nou te zeggen dat het erotische reclames zijn ....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/11/28, 22:32:27 »
Zie ook reclames, komt wss doordat ik niet ingelogd ben. Maar om nou te zeggen dat het erotische reclames zijn ....
Als ik mijn pihole disable zie ik hier ook reclames, o.a. voor “sexy russian babes looking for men older than 30” met foto’s van dames in korte rokjes en (te) korte truitjes.
Tsja, is dat “erotisch”… Misschien betreft het gepersonaliseerd reclames en krijgt niet iedereen dezelfde reclames maar dan wel slecht gepersonaliseerd, ik krijg ook reclame tegen kaalheid – en ik ben helemaal (nog) niet kaal!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/11/28, 22:43:32 »
PostImage met uitgeschakelde uBlock Origin:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline amrus

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/11/29, 18:23:51 »
ublock ingeschakeld en nu is de reclame weg.

Offline Phil II

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #18 Gepost op: 2018/11/29, 20:44:25 »
Het feit dat Linux Mint 19 gebaseerd zou zijn op Ubuntu 18 zette mij eerder aan van ze naast elkaar te zetten en trachten uit te vissen wat beide besturingssystemen gemeen hebben , dan waarin ze van elkaar verschillen :
zo behoren ze op de eerste plaats tot dezelfde Linux familie , gebruiken dezelfde Kernels
en het zijn beide veilige , stabiele en betrouwbare besturingssystemen
beiden hebben een brede ondersteunende community

blijft over de gebruiksvriendelijkheid … stel vast dat dit al te veel herleid wordt tot omgeving , estetica ... kan mij voorstellen dat éénmaal geïnstalleerd beide Oss’en even gebruiksvriendelijk zijn ?

als het echter op onderhoud van je systeem en keuze van applicaties en hun installatie aankomt ?

helaas , noob zijnde is (s)cryptisch en sudologisch obscurantisme niet aan mij besteed en vrees dan ook dat ik voor de rest van mijn dagen veroordeeld ben tot het juk van het Linux Mint -isme
 
adviezen zoals , test gewoon al de Distro’s eens op je gemak uit werden in dank afgenomen en zal er van zodra ik wat meer tijd en goesting heb serieus werk van maken , en wie zegt dat binnen een paar jaren van hier mijn machientjes niet onder een “ echt “ gebruiksvriendelijk (?)Ubuntu 28.04.1 LTS zullen draaien ?

zeg nooit nooit  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2018/11/29, 21:09:36 door Phil II »

Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #19 Gepost op: 2018/11/29, 22:11:42 »
Is er een concreet probleem met Ubuntu waar je tegenaan bent gelopen en in Mint niet? Ben wel benieuwd naar voorbeelden van situaties waarin Mint veel makkelijker is.

Verder lijkt het me ook geen probleem om Mint  te blijven gebruiken. Als dat systeem voor jou fijn werkt waarom zou je dan überhaupt willen overstappen?

Offline Phil II

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #20 Gepost op: 2018/11/30, 01:46:40 »
Is er een concreet probleem met Ubuntu waar je tegenaan bent gelopen en in Mint niet? Ben wel benieuwd naar voorbeelden van situaties waarin Mint veel makkelijker is.

Verder lijkt het me ook geen probleem om Mint  te blijven gebruiken. Als dat systeem voor jou fijn werkt waarom zou je dan überhaupt willen overstappen?
binnen ons gezin is Linux Mint 19 probleemloos ingeburgerd en ben dan ook niet zinnens van zomaar over te stappen naar Ubuntu tenzij hier voor een serieuse reden voor de hand ligt  ... You tell me , overtuig mij

ik heb er alsnog geen gevonden en draai de vraag om , als je wil weten waarom , zet je in de plaats van een digibeet , installeer Linux Mint 19 Cinnamon of Mate en je zal snel het antwoord op je vraag hebben 

betekent dit dan dat ik geen belangstelling meer mag hebben voor Ubuntu 18.04.1 LTS en niet zou mogen overwegen van ook dit besturingssysteem in gebruik te nemen ?

waar kan ik ergens beter af zijn met mijn vragen en critische bedenkingen dan op dit respectabele Ubuntu Forum ?

zijn Mint en Ubuntu  ( open-source software lovers * ) USERS dan vijanden geworden , ik dacht van niet ?

op de limiet hebben we'r één gemeenschappelijke , Microsoft , maar dat is een geval apart , zeker nu Microsoft en Canonical Ltd zich virtueel indekkend aan het handje klappen zijn geraakt

(*) open-source software lovers ,wat je naargelang invult zoals je wilt ;
zijnde ontwikkelaars , programmeurs , experimenteerders , hobbyisten , lustige knoeiers en duitenklievers  ( ben ik iemand vergeten ? )
ik heb geen a priori's , ben al tevreden als het geen Microsoft en liefst zo gebruiksvriendelijk mogelijk is ...


« Laatst bewerkt op: 2018/11/30, 06:18:18 door Phil II »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #21 Gepost op: 2018/11/30, 09:44:01 »
binnen ons gezin is Linux Mint 19 probleemloos ingeburgerd en ben dan ook niet zinnens van zomaar over te stappen naar Ubuntu tenzij hier voor een serieuse reden voor de hand ligt  ... You tell me , overtuig mij
Waarom?
Wat ik doe, is vastgeroest zitten op Xubuntu, daar kan ik alles mee wat ik wil en aanpassen zoals ik wil.
Regelmatig probeer ik op een andere partitie, in VirtualBox, of op een test PC een andere versie en/of distributie uit.
Steeds kom ik weer terug op Xubuntu, terwijl op dit moment ook Mint-XFCE en SolidX geïnstalleerd zijn.
Een kwestie van smaak, gewoonte en kennis, ik voel mij thuis in XFCE en snap de onderliggende Ubuntu (voor zover mogelijk).

Het gaat er om, dat je tevreden bent met de software, en dat ben je.
Never change a winning team :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #22 Gepost op: 2018/11/30, 10:14:06 »
Aangezien Linux Mint 19 voor 95 % (pin me niet vast op het percentage) uit Ubuntu 18.04 LTS bestaat, is er eigenlijk überhaupt geen  technische tegenstelling.

Zelf zie ik het zo: Linux Mint is Ubuntu met een paar (mijns inziens) handige verbeteringen. Meer niet.  =D

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #23 Gepost op: 2018/11/30, 10:59:10 »
Aangezien Linux Mint 19 voor 95 % (pin me niet vast op het percentage) uit Ubuntu 18.04 LTS bestaat, is er eigenlijk überhaupt geen  technische tegenstelling.

Zelf zie ik het zo: Linux Mint is Ubuntu met een paar (mijns inziens) handige verbeteringen. Meer niet.  =D
Precies, mint was van huis uit wat gemakkelijker dan ubuntu betreffende de installatie van video-codecs en zo.
Bij Ubuntu moest je daar na de installatie nog wat pakketten voor installeren. Verder werkt bij mij Mint Mate jaren
prima, zelfs als ik KDE-software onder Mint Mate gebruik (kaffeine, kde).
Ik zou er zelfs wel voor zijn als vragen over Mint niet automatisch in "Andere distributies" worden geschoven.
In 95% van de gevallen zijn ze, volgens mij, ook interessant voor (echte)Ubuntu-gebruikers.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Ubuntu Mate ... Ubuntu Cinnamon ... ?
« Reactie #24 Gepost op: 2018/11/30, 11:51:20 »
Ik zou er zelfs wel voor zijn als vragen over Mint niet automatisch in "Andere distributies" worden geschoven.
In 95% van de gevallen zijn ze, volgens mij, ook interessant voor (echte)Ubuntu-gebruikers.
Ik zou er ook wel voor zijn maar dan zit je wel het andere forum van Mint in de weg en dat kan en mag ook weer niet. ;)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)