Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: langzaam  (gelezen 543 keer)

Offline sander998

  • Lid
langzaam
« Gepost op: 2012/10/04, 19:29:48 »
Ik heb net ubuntu geïnstalleerd op een 16 GB usb stick met een lees-snelheid van 140 MB/s (geen grapje) en 40 MB/s schrijfsnelheid. Als ik die boot op mijn laptop (quad core 2.3 ghz i7, 6GB ram) dan heb ik er de hele tijd last van dat de programma's (chromium, firefox, systeeminstellingen, dat voorgeïnstalleerde chatprogramma enzovoort) vast lopen of heel erg langzaam lopen. weet iemand wat het probleem is en wat ik eraan zou kunnen doen? of is er nog meer informatie nodig om het probleem te achterhalen?

edit: de laptop gebruikt UEFI. en de driver van de videokaart (nvidia gforce 610m 2GB) werken niet met ubuntu. hij gebruikt de intel HD Graphics 4000 chip
« Laatst bewerkt op: 2012/10/04, 19:39:25 door sander998 »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: langzaam
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/05, 11:05:31 »
De snelheid die de USB-stick heeft, hoeft nog niet dezelfde te zijn als de usb-poort zelf. Vaak is een echte installatie ook veel sneller dan een live-sessie via USB als CD.

Nog even een kanttekening: om wat batterij te besparen kan je "bumblebee" installeren. Die software zet de nVidia standaard uit. Met het optirun programmanaam kan je dan software met de nvidia starten.

Offline sander998

  • Lid
Re: langzaam
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/05, 11:45:50 »
De snelheid die de USB-stick heeft, hoeft nog niet dezelfde te zijn als de usb-poort zelf. Vaak is een echte installatie ook veel sneller dan een live-sessie via USB als CD.

Nog even een kanttekening: om wat batterij te besparen kan je "bumblebee" installeren. Die software zet de nVidia standaard uit. Met het optirun programmanaam kan je dan software met de nvidia starten.
omdat de usb stick usb 3.0 gebruikt kan ik ervan uit gaan dat snelheid van de usb het probleem niet is (het is een 16GB corsair yager gt met usb 3.0). ik heb niet de live, maar de geïnstalleerde versie op de usb stick staan. ik was er zelf al achter gekomen dat het probleem bij de grafische kaart lag, want die werd helemaal niet gebruikt. bumblebee heeft wel wat opgelosd, maar hij heeft soms nog steeds last van hetzelfde probleem. alleen wat minder vaak dan eerder. is er in bumblebee een optie dat hij altijd de nvidia kaart gebruikt, en niet alleen bij programma's die ik opstart met optirun?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/05, 14:34:43 door sander998 »