Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?  (gelezen 24266 keer)

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #75 Gepost op: 2008/12/12, 15:41:18 »
Ter voorbereiding op de IRC vergadering van 13 december heb ik wat gedachten op papier gezet (zie bijlage). Helaas zal ik morgen niet vanaf het begin bij de vergadering kunnen zijn, als ik al op tijd kan aanschuiven. Maar ik denk dat er nu genoeg mensen zijn die weten wat het Ubuntu-NL Media team zou moeten/willen doen.  ;)

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #76 Gepost op: 2008/12/12, 21:35:34 »
In het kader van mediateam, overheid en releaseparties. Het lijkt me verschrikkelijk leuk als er op een releaseparty een showopstelling zou komen voor een schooltoepassing van de ubuntu desktop. En dan natuurlijk de beslissers van scholen uitnodigen om te komen kijken naar en spelen met dit moois.:)  Maar natuurlijk zou dat al wel een heel project op zich worden.

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #77 Gepost op: 2008/12/12, 21:42:28 »
In het kader van mediateam, overheid en releaseparties. Het lijkt me verschrikkelijk leuk als er op een releaseparty een showopstelling zou komen voor een schooltoepassing van de ubuntu desktop. En dan natuurlijk de beslissers van scholen uitnodigen om te komen kijken naar en spelen met dit moois.:)  Maar natuurlijk zou dat al wel een heel project op zich worden.

Ik kan me zo iets herinneren van de eerste URP in Hilversum. Het was een Ubuntu multiseater. Natuurlijk zal het een kwestie van voorbereiden zijn samen met het betreffende bedrijf, maar volgens mij moet het mogelijk zijn. Wel even kijken naar de juiste software (ELO etcetera), maar ook daar zijn gebruikersgroepen mee bezig.

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #78 Gepost op: 2008/12/13, 09:54:24 »
Ik kan me zo iets herinneren van de eerste URP in Hilversum. Het was een Ubuntu multiseater.
klopt is van Guy du Portail ( als ik het goed schrijf zo ),  die was ook aanwezig op de party in Amsterdam en Herk-de-Stad.
http://www.multiseatcomputer.be
http://www.linux-service.be
Die multiseats zijn echt geweldig!

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #79 Gepost op: 2008/12/13, 10:01:33 »
Is het een idee om een wiki pagina te maken bij deze forumdraad om de ideeën met betrekking tot de promotie van Ubuntu die er zoal op dit forum ter sprake komen bij elkaar te zetten?

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #80 Gepost op: 2008/12/13, 21:59:28 »
Vanavond was er de open irc-meeting. Het punt over de oprichting van een media team is vooruitgeschoven naar de volgende vergadering.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #81 Gepost op: 2008/12/14, 08:58:14 »
waarom staat dit topic hier en niet bij het subforum: ubuntu-nl.? ik vind eigenlijk dat alle topics die op de agenda staan van de open irc meeting, en raakvlakken heeft met de andere topics/voorstellen in het subforum  =ubuntu-nl= daar ook geplaatst moeten worden.
dit is zo onoverzichtelijk. als het ook nog langlopende draadjes worden, dat bij sommige draadjes al is vastgesteld, zet die dan ook even vast.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/14, 11:37:08 door leoquant »

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #82 Gepost op: 2008/12/14, 10:39:24 »
Heel goed gedaan! =D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #83 Gepost op: 2008/12/14, 12:49:54 »
Topic verplaatst.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #84 Gepost op: 2008/12/14, 18:41:47 »
In het kader van mediateam, overheid en releaseparties. Het lijkt me verschrikkelijk leuk als er op een releaseparty een showopstelling zou komen voor een schooltoepassing van de ubuntu desktop. En dan natuurlijk de beslissers van scholen uitnodigen om te komen kijken naar en spelen met dit moois.:)  Maar natuurlijk zou dat al wel een heel project op zich worden.

Daar gaat het om, een goede marketing. Ik denk dat multiseat gewoon eens een keer naar een school moet gaan met zo een ding met zes schermen en één pc. Als er één schaap over de dam is, ....... . Niet alleen Ubuntu release parties moeten worden bezocht.

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #85 Gepost op: 2008/12/14, 18:44:48 »
Vanavond was er de open irc-meeting. Het punt over de oprichting van een media team is vooruitgeschoven naar de volgende vergadering.

Dat is prima wat mij betreft al vind ik de reden wel jammer. Er is vrij uitgebreid in dit draadje gediscussieerd en er ligt een stuk ter verdere oriëntatie. Ik denk niet dat mijn aanwezigheid in het IRC kanaal daar nog veel aan toe had kunnen voegen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #86 Gepost op: 2008/12/15, 01:09:37 »
Dit onderwerp zal ook in de teammeeting besproken worden, dus helemaal voor niks is het niet geweest :)

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #87 Gepost op: 2008/12/15, 06:22:28 »
Dit onderwerp zal ook in de teammeeting besproken worden, dus helemaal voor niks is het niet geweest :)

Okidoki. Mijn dank  8)

Offline eendje

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #88 Gepost op: 2008/12/15, 19:12:29 »
Ik kan niet meer vinden waar de verslagen staan van de meeting ook de meetingspagina ben ik zoek. Er was toch een aanvraag om een link te maken naar die pagina? Is dat gehonoreerd en wordt dat uitgevoerd (ben niet bij de meeting geweest)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline eendje

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #89 Gepost op: 2008/12/15, 22:02:13 »
Bedankt! Nu bookmark gemaakt :)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #90 Gepost op: 2008/12/16, 22:53:58 »
In het kader van mediateam, overheid en releaseparties. Het lijkt me verschrikkelijk leuk als er op een releaseparty een showopstelling zou komen voor een schooltoepassing van de ubuntu desktop. En dan natuurlijk de beslissers van scholen uitnodigen om te komen kijken naar en spelen met dit moois.:)  Maar natuurlijk zou dat al wel een heel project op zich worden.


Hiervoor is het handig als er wordt geïnventariseerd wat de behoeften van de verschillende doelgroepen zijn:

Ik bedoel aan wat voor soort software heeft b.v. een school of de gemeente Deventer of een andere overhieds of nuts instelling behoefte.
welke projecten zijn er .al bezig me die software, hoe ver zijn ze er mee.
Maak per doelgroep of zelfs voor sub delen voor deze doelgroep daar een promotie presentatie over of zelfs een promotie pakket inde vorm
van een live cd, waar op de pakketten voor die doelgroep al zijn geïnstalleerd, zodat ze dat makkelijk kunnen bekijken

Maar hoe kom je er achter wat een bepaalde bedrijfstak of overheid nodig heeft zodat je kan onderzoeken welke pakketten daar voor nodig zijn?
Of zelfs welke taken moet de computer in dergelijke instellingen uitvoeren.
bevolkingsregistratie denk ik aan een :apache, php myadmin, openoffice.org database, mysqal database en misschien samba en ssh. maar ik kan er naast zitten, misschien is er wel een betere combinatie van pakketten voor dergelijke data
voor scholen word al ergens in deze draad iets genoemd.

groetjes van reekje

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #91 Gepost op: 2008/12/17, 06:58:27 »
Hiervoor is het handig als er wordt geïnventariseerd wat de behoeften van de verschillende doelgroepen zijn:

Ik bedoel aan wat voor soort software heeft b.v. een school of de gemeente Deventer of een andere overhieds of nuts instelling behoefte.
welke projecten zijn er .al bezig me die software, hoe ver zijn ze er mee.
Maak per doelgroep of zelfs voor sub delen voor deze doelgroep daar een promotie presentatie over of zelfs een promotie pakket inde vorm
van een live cd, waar op de pakketten voor die doelgroep al zijn geïnstalleerd, zodat ze dat makkelijk kunnen bekijken

Maar hoe kom je er achter wat een bepaalde bedrijfstak of overheid nodig heeft zodat je kan onderzoeken welke pakketten daar voor nodig zijn?
Of zelfs welke taken moet de computer in dergelijke instellingen uitvoeren.
bevolkingsregistratie denk ik aan een :apache, php myadmin, openoffice.org database, mysqal database en misschien samba en ssh. maar ik kan er naast zitten, misschien is er wel een betere combinatie van pakketten voor dergelijke data
voor scholen word al ergens in deze draad iets genoemd.

groetjes van reekje

Een onderzoek naar de behoeften van een potentiële klant zou tot het standaardpakket moeten behoren van elk bedrijf. Die behoeften zijn niet in de eerste plaats technische oplossingen, maar oplossingen die de belangrijkste processen in een organisatie ondersteunen. Voor een bevolkingsadministratie betekent dat het registreren van een groot aantal persoonsgegevens. Een aanbieder moet dus een pakket aanbieden tegen een goede prijs. Welke software achter het dienstenpakket zit, is belangrijk bij de uiteindelijke afspraken maar nooit bij de promotie.  De reden? Degene die de beslissing neemt over het al dan niet inkopen van het pakket is in de meeste gevallen geen ICT-er, heeft dus ook nauwelijks verstand van de techniek en moet dus afgaan op presentaties, cijfers en de indruk die hij/zij heeft van de aanbieder.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #92 Gepost op: 2008/12/17, 13:46:23 »
Ik kan me zo iets herinneren van de eerste URP in Hilversum. Het was een Ubuntu multiseater.
klopt is van Guy du Portail ( als ik het goed schrijf zo ),  die was ook aanwezig op de party in Amsterdam en Herk-de-Stad.
http://www.multiseatcomputer.be
http://www.linux-service.be
Het is Guy Duportail
Klopt, dit waren mijn toestellen.Voor vrije software promotie evenementen zijn die steeds gratis te huur.
Bij overheid en scholen leg ik nu wat meer de nadruk op groene ict (en software kostprijs natuurlijk).
Ieder zijn vette energieslurpende win vista pc, dit zou anders kunnen en moeten.Niet alleen met multiseats: ook voor gewone computers is het energieplaatje tussen vrije gnu/linux en gesloten software best interessant.
Website adres is tenandere verandert:
http://www.multiseatpc.be

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #93 Gepost op: 2008/12/17, 17:26:27 »


Hiervoor is het handig als er wordt geïnventariseerd wat de behoeften van de verschillende doelgroepen zijn:

Ik bedoel aan wat voor soort software heeft b.v. een school of de gemeente Deventer of een andere overhieds of nuts instelling behoefte.
welke projecten zijn er .al bezig me die software, hoe ver zijn ze er mee.
Maak per doelgroep of zelfs voor sub delen voor deze doelgroep daar een promotie presentatie over of zelfs een promotie pakket inde vorm
van een live cd, waar op de pakketten voor die doelgroep al zijn geïnstalleerd, zodat ze dat makkelijk kunnen bekijken

Maar hoe kom je er achter wat een bepaalde bedrijfstak of overheid nodig heeft zodat je kan onderzoeken welke pakketten daar voor nodig zijn?
Of zelfs welke taken moet de computer in dergelijke instellingen uitvoeren.
bevolkingsregistratie denk ik aan een :apache, php myadmin, openoffice.org database, mysqal database en misschien samba en ssh. maar ik kan er naast zitten, misschien is er wel een betere combinatie van pakketten voor dergelijke data
voor scholen word al ergens in deze draad iets genoemd.

groetjes van reekje

Een onderzoek naar de behoeften van een potentiële klant zou tot het standaardpakket moeten behoren van elk bedrijf. Die behoeften zijn niet in de eerste plaats technische oplossingen, maar oplossingen die de belangrijkste processen in een organisatie ondersteunen. Voor een bevolkingsadministratie betekent dat het registreren van een groot aantal persoonsgegevens. Een aanbieder moet dus een pakket aanbieden tegen een goede prijs. Welke software achter het dienstenpakket zit, is belangrijk bij de uiteindelijke afspraken maar nooit bij de promotie.  De reden? Degene die de beslissing neemt over het al dan niet inkopen van het pakket is in de meeste gevallen geen ICT-er, heeft dus ook nauwelijks verstand van de techniek en moet dus afgaan op presentaties, cijfers en de indruk die hij/zij heeft van de aanbieder.

Hoe kom je dan achter de processen die nodig zijn bij bijvoorbeeld een school of een overheid?
hoe kom je er achter of free en opensource die te beiden heeft ?
Hoe kom je achter de pakketten die er zijn, zodat je die eventueel als voorbeeld in je presentatie als voorbeeld kan noemen?
zoals ik de mbt die bevolkingsregistratie.

groetjes v reekje

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #94 Gepost op: 2008/12/27, 18:48:33 »
Even een update over de stand van zaken. Uit het overleg van het Ubuntu-NL team van 20 december

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20081220

Citaat
Punt 5
Hoe kunnen we het voorstel over het media team ondersteunen/aansturen? Tot nu toe nog weinig reactie vanuit het team
We bespreken dit op het forum. Daarnaast gaan we kijken of er mensen zijn die in de community met dit initiatief bezig zijn die ook bij het events-team willen, of eventueel in een werkgroepje.

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #95 Gepost op: 2008/12/28, 13:58:30 »
Hallo

Terugkomend op de media groep en mijn eerdere postjes en de reacties daar op

Hier onder staan wat processen die in het mkb van belang zijn, of is dit een technische verhaal? het jont uit de mogelijkheden beschijving van commercele software voor het mkb

financiële en logistieke standaardsoftware
branche-onafhankelijk
van alleen boekhouden, met of zonder facturering, tot complete financiële en logistieke automatisering, inclusief relatiebeheer en projectenadministratie
is het te koppelen aan elkaar
invoeren van boekingen, NAW-gegevens, orders, tarieven, artikelen, magazijnontvangsten, bestellingen, enz.

bron: http://king.eu/default.asp?pageid=13&sg={E14F705E-9B15-4FED-BC29-9A9EB5133665}

heeft ubuntu deze mogelijkheden?
hoe kom je daar achter?
Welke pakketten zijn er?
er zijn in elkgeval pakketten voor vliegvelden
en voor een radio studio
zie: http://www.ubuntu.com/products/casestudies
en volgens de full circle magezine zelfs een bibliotheek.
Ik weet alleen niet meer zo welke aflevering
http://fullcirclemagazine.org/

die showcases zijn mooie voorbeelden van niet technische verhalen om ubuntu bij de overhijd en het mkb te promoten

voor het mkb zijn nu de meeste processen bekend, maar welke processen kent de overheid dan behalve het runnen van websites en het verwerken van persoonsgegevens en het gewone kantoor werk schrijven van brieven het berekenen van van alles?
Hoe kom je daar achter?

is het een idee om een site te maken waar iop te vinden is welke linux programmas er zijn voor het mkb en de overheid en van welke programmas dit vervangers zij
net zo iets als http://sites.google.com/a/daworld.nl/ubukuntu/windows-linux--program-alternatives maar dan voor het mkb en de overheid.
het mag voorlopig wel op reekje.nl staan

groetjes v reekje
« Laatst bewerkt op: 2008/12/28, 19:57:29 door reekje »

Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #96 Gepost op: 2009/01/27, 18:18:54 »
Sorry voor mijn afwezigheid bij de discussie. Het alarm van Evolution ging twee weken eerder af, ik had hem eerst niet goed gezet en later verbetert, en toen vergat ik hem opnieuw in te stellen. De volgende dag schoot de vergadering me weer te binnen. Sorry daarvoor.
Daarna ben ik dit eigenlijk een beetje uit het oog verloren. Ik had het druk met school en met een ander project voor Ubuntu waar ik mee bezig ben, Ubuntu Wanted.

Het ziet er nu een beetje uit dat de discussie over dit onderwerp een beetje is ingedut. Het zou jammer zijn als het initiatief een stille dood sterft.
Ik denk dat het belangrijk is om kort de huidige stand van zaken samen te vatten -- wat wordt er nu al aan promotie gedaan? -- en tijdens de volgende meeting op 14 februari het nog eens te bespreken. We moeten ook duidelijk bepalen wat we een eventueel media-/promotieteam willen laten doen.

Willen we dat het team de media onderwijst door het te berichten als ze iets fout zeggen? Of zou dat te opdringerig overkomen?
Ik denk dat we er in ieder geval goed aan zouden doen om persberichten van Ubuntu te vertalen en door te sturen naar de Nederlandse persbureaus, aangevuld met persberichten over noemenswaardige zaken binnen Ubuntu NL.

In zo'n geval zou het echt een mediateam zijn, maar we moeten ook het promotie-aspect niet uit het oog verliezen. Als ik het zo lees is het vooral dit wat is besproken tijdens de vergadering. Hoever willen en kunnen we gaan? Een spotje uitzenden rondom het voetbal wordt natuurlijk hartstikke duur, en je zou je kunnen afvragen of je in die paar seconden de kijkers goed duidelijk kunt maken wat opensource, Linux en Ubuntu zijn. Het zijn namelijk drie verschillende concepten die geïntroduceerd moeten worden. De meeste mensen hebben maar weinig gehoord over Linux en bij opensource denken ze aan onveilige software waar iedereen maar van alles aan kan veranderen. Of ze weten er helemaal niets van.

Misschien dat themadagen in buurthuizen iets zijn, of stukken in computerbladen en kranten. Dit hoeft niet heel technisch te zijn, maar kan ook een ingezonden brief in een krant over de kracht van opensource -- zonder alleen maar Ubuntu te noemen -- waarbij je tegelijk de lezer uitlegt wat het nou eigenlijk inhoudt. Op die manier laat je de mensen wennen aan de begrippen. Ik denk namelijk niet dat een paginagrote advertentie in de Spits!, zoals Firefox deed, nu al veel effect zal hebben. Wel kan je computerbladen benaderen en ze helpen met het opstellen van artikelen over Ubuntu/Linux of ze gewoon vragen of ze niet iets meer over opensource en Linux willen schrijven.

Wat denken jullie? Nog een vergadering waard? Als het er in komt dan zal ik proberen er dan echt bij te zijn. ;)
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Double12

  • Lid
Re: Overheid gaat open|Ubuntu NL media team?
« Reactie #97 Gepost op: 2009/01/27, 21:32:54 »
@Sense: Ik denk dat de voornaamste taak van het media-team gewoon is om persberichten te schrijven en op de juiste plek te krijgen. Een goede benadering van de media is, zeker rondom install en release parties, erg belangrijk. Zomaar in het wilde weg alle Engelse persberichten vertaald doorsturen lijkt me niet zo zinvol. Als je ze bestookt met heel veel persberichten, hebben ze er denk ik ook minder oog voor als er écht iets te melden valt.

Berichtgeving over Ubuntu in de media verbeteren lijkt me niet zo nodig. Ik denk dat het het belangrijkste is dat het woord "Ubuntu" tenminste genoemd wordt - goed voor de naamsbekendheid.
Wat wel een taak zou kunnen zijn, is om open source-alternatieven aan te dragen als er berichtgeving is geweest over (closed source) software.