Sorry voor mijn afwezigheid bij de discussie. Het alarm van Evolution ging twee weken eerder af, ik had hem eerst niet goed gezet en later verbetert, en toen vergat ik hem opnieuw in te stellen. De volgende dag schoot de vergadering me weer te binnen. Sorry daarvoor.
Daarna ben ik dit eigenlijk een beetje uit het oog verloren. Ik had het druk met school en met een ander project voor Ubuntu waar ik mee bezig ben, Ubuntu Wanted.
Het ziet er nu een beetje uit dat de discussie over dit onderwerp een beetje is ingedut. Het zou jammer zijn als het initiatief een stille dood sterft.
Ik denk dat het belangrijk is om kort de huidige stand van zaken samen te vatten -- wat wordt er nu al aan promotie gedaan? -- en tijdens de volgende meeting op 14 februari het nog eens te bespreken. We moeten ook duidelijk bepalen wat we een eventueel media-/promotieteam willen laten doen.
Willen we dat het team de media onderwijst door het te berichten als ze iets fout zeggen? Of zou dat te opdringerig overkomen?
Ik denk dat we er in ieder geval goed aan zouden doen om persberichten van Ubuntu te vertalen en door te sturen naar de Nederlandse persbureaus, aangevuld met persberichten over noemenswaardige zaken binnen Ubuntu NL.
In zo'n geval zou het echt een mediateam zijn, maar we moeten ook het promotie-aspect niet uit het oog verliezen. Als ik het zo lees is het vooral dit wat is besproken tijdens de vergadering. Hoever willen en kunnen we gaan? Een spotje uitzenden rondom het voetbal wordt natuurlijk hartstikke duur, en je zou je kunnen afvragen of je in die paar seconden de kijkers goed duidelijk kunt maken wat opensource, Linux en Ubuntu zijn. Het zijn namelijk drie verschillende concepten die geïntroduceerd moeten worden. De meeste mensen hebben maar weinig gehoord over Linux en bij opensource denken ze aan onveilige software waar iedereen maar van alles aan kan veranderen. Of ze weten er helemaal niets van.
Misschien dat themadagen in buurthuizen iets zijn, of stukken in computerbladen en kranten. Dit hoeft niet heel technisch te zijn, maar kan ook een ingezonden brief in een krant over de kracht van opensource -- zonder alleen maar Ubuntu te noemen -- waarbij je tegelijk de lezer uitlegt wat het nou eigenlijk inhoudt. Op die manier laat je de mensen wennen aan de begrippen. Ik denk namelijk niet dat een paginagrote advertentie in de Spits!, zoals Firefox deed, nu al veel effect zal hebben. Wel kan je computerbladen benaderen en ze helpen met het opstellen van artikelen over Ubuntu/Linux of ze gewoon vragen of ze niet iets meer over opensource en Linux willen schrijven.
Wat denken jullie? Nog een vergadering waard? Als het er in komt dan zal ik proberen er dan echt bij te zijn.