Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only  (gelezen 1050 keer)

elck

  • Gast
Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only
« Gepost op: 2008/04/13, 19:28:15 »
Hallo Allemaal,
Splinternieuw hier en geen ervaring met ubuntu-linux

Na een hele dag formatteren en her-formatteren ben ik trots een werkend systeem te hebben met Ubuntu (6.06.1) en Windows XP

Maar zodra ik bestanden wil copieeren, krijg ik de melding: U heeft geen schijrechten voor deze map
Bij eigenschappen: U bent niet de eigenaar en kunt dus geen eigenschappen veranderen.
Bestandseigenaar: root
Wanneer ik vervolgens inlog als root, en ik probeer bij rechten 'schrijven' aan te vinken voor de eigenaar,
dan krijg ik: de rechten zijn niet veranderbaar .. want het is een alleen lezen schijf.
Dat geld voor alle drives.
Wanneer ik als root ingelogd ben, staan er ook slotjes bij alle drives.

Wat heb ik fout gedaan, of wat moet ik nu doen?

Dank voor hulp aan absolute beginner.

Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/13, 19:53:19 »
Welkom "Absolute Beginner"!

Precies 2 jaar geleden was ik ook nieuw in linux en ubuntu. Toen begon ik ook met Ubuntu 6.06?!? Misschien is het verstandig om ook eens naar de nieuwere versies van Ubuntu te kijken: elk half jaar komt er een nieuwe uit, met veel verbetering. Over 11 dagen komt alweer 8.04 uit (die overigens net als 6.06 een LTS-Long-Term-Support versie is)

Goed! Je vraag!  ;)

Er is al heel veel gevraagd en beantwoord over dit onderwerp op 't forum. Dus blader en zoek eerst eens rustig in het rond, op het forum....

En zie ook de documentatie:  http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

Als je dan nog specifieke vragen hebt stel ze gerust! Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden!
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

elck

  • Gast
Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 21:10:44 »
Ja dat antwoord had ik kunnen verwachten.
Ik ben weliswaar beginner op het gebied van Ubuntu, maar op vele andere gebieden heb ik ooit al wel de eerste schuchtere stappen op de supportforums gezet, en er is er altijd wel eentje die zegt: 'Kijk maar in de handleiding, zo heb ik het ook moeten leren', daarbij helemaal voorbijgaand aan de impliciet gestelde vraag: 'Geef mij eens een klein zetje in de goede richting met een paar links, dan kan ik binnenkort misschien ook overzien waar ik wat kan vinden.' Bladeren en zoeken heb ik natuurlijk al gedaan voordat ik hier postte, maar als ik op die manier het antwoord had gevonden, dan had je dit niet gelezen. Toch bedankt.

Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 21:25:53 »
Een mogelijkheid is via gnome commander.

Je kan gnome commander installeren via Synaptic.

Vervolgens opstarten in de terminal met sudo gnome-commander, wachtwoord ingeven en dan heb je alle rechten om te kopieƫren!!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

elck

  • Gast
Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/13, 22:59:23 »
Bedankt zover, Maasnet.
Ik heb gnome-commander gedownload, geinstalleerd en gestart.

Het probleem is hetzelfde: alle drives blijven read-only. Ook met Gnome-commander kan ik de schrijf eigenschappen niet veranderen.
Toch iets te maken met NTFS? Het lijkt erop dat UBUNTU de schijven onder dat systeem heeft geformatteerd. Een (dev/hda2) partitie wordt als niet geformatteerd opgegeven, maar ik durf hem nu niet te formatteren, want het zou de windows partitie kunnen zijn? (of niet?)

Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/13, 23:40:07 »
Het antwoord is eigenlijk heel simpel.

Toen de 6.06.1 versie uitkwam was schrijven op NTFS of FAT partities nog in een experimenteel stadium....

Het heeft inmiddels bewezen dat het betrouwbaar is en dus zit het in de huidige versies standaard erin.

Echter bij jouw versie nog niet.

Je moet dit proggie nog ff installeren.

Als het goed is dan is het gewoon te vinden in synaptic.

Het proggie heet ntfs-3g

eventuele how to vind je hier indien je het niet in synaptic vind.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/14, 11:36:18 »
Bij Ubuntu 6.06 zit ntfs-3g zelfs nog niet in synaptic, denk ik. Ik zou maar meteen 10 dagen geduld hebben en dan de nieuwe Ubuntu versie installeren, die terug een long term support is en waar ntfs-3g standaard is.

elck

  • Gast
Ubuntu dual boot (met xp) alle drives zijn read-only
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/14, 12:07:12 »
Ok, alles geprobeerd, ook om volgens de link ntfs-3g aan synaptic toe te voegen, maar kreeg allerlei errors.

Ik vind de soort van handelingen zoals beschreven in http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009 veel te ver gaan voor een beginnend gebruiker, eigenlijk sowieso voor een gebruiker die geen ontwikkelaar is of wil zijn.

Het idee is om ubuntu als operating system te gebruiken, niet om me als expert te ontwikkelen.
Ik zal jullie raad opvolgen en de nieuwste versie straks installeren.
Dank aan alle bijdragers