Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: C leren na C++  (gelezen 3049 keer)

roelof92

  • Gast
C leren na C++
« Gepost op: 2009/02/01, 18:28:44 »
Hallo,

Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik C++ aan het leren. Ik lees vaak dingen als ik aan het googlen ben dat C ook nog steeds heel veel gebruikt word en C++ minder populair lijkt te worden. Ik vroeg me af of het de moeite waard is om C te leren nadat ik C++ heb geleerd (ik programmeer zelf op het Windows platform, Ubuntu gebruik ik meer uit interesse), ik weet uiteraard dat C++ afgeleid is van C en op de basis van C is gebouwd met ondersteuning voor OOP. Is het nuttig om C te gaan leren na C++ en kan je al per definitie behoorlijk wat C nadat je C++ onder de knie hebt of is het echt nog veel leren. Ook heb ik gelezen dat MS Visual C++ ANSI/ISO C ondersteund is dat zo want het is toch een C++ compiler?

Roelof
« Laatst bewerkt op: 2009/02/01, 19:56:08 door roelof92 »

Offline siegi

  • Lid
Re: C leren na C++
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/01, 19:05:20 »
Volgens mij maakt MS visual studio zijn c++ compiler toch enkele serieuze fouten tegen die standaard. Heb ik toch gemerkt en gehoord van diegene die mij c++ gaf. Variabelen die blijven bestaan etc.
In principe zou je met een c++ compiler, c code moeten kunnen compileren.

C wordt enkel gebruikt op plaatsen waar snelheid en compactheid heel belangrijk zijn. Bijv bij besturingsytemen of embedded toepassingen.

Persoonlijk zou ik afstappen van MS visual studio, en naar een fatsoenlijk cross platform compiler/ide gaan.
De toekomst is cross platform, apple heeft nu toch al enkele percenten van de markt in bezit, en linux groeit ook maar.

bijv. c++/Qt Dit wordt onder andere gebruikt voor programma's van adobe, mathematica etc
http://www.qtsoftware.com/qt-in-use
Binnenkort komt er ook een hele mooie ide uit Qt-Creator.
http://www.qtsoftware.com/developer/qt-creator/qt-creator

roelof92

  • Gast
Re: C leren na C++
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/01, 20:01:13 »
Volgens mij maakt MS visual studio zijn c++ compiler toch enkele serieuze fouten tegen die standaard. Heb ik toch gemerkt en gehoord van diegene die mij c++ gaf. Variabelen die blijven bestaan etc.
In principe zou je met een c++ compiler, c code moeten kunnen compileren.

C wordt enkel gebruikt op plaatsen waar snelheid en compactheid heel belangrijk zijn. Bijv bij besturingsytemen of embedded toepassingen.

Persoonlijk zou ik afstappen van MS visual studio, en naar een fatsoenlijk cross platform compiler/ide gaan.
De toekomst is cross platform, apple heeft nu toch al enkele percenten van de markt in bezit, en linux groeit ook maar.

bijv. c++/Qt Dit wordt onder andere gebruikt voor programma's van adobe, mathematica etc
http://www.qtsoftware.com/qt-in-use
Binnenkort komt er ook een hele mooie ide uit Qt-Creator.
http://www.qtsoftware.com/developer/qt-creator/qt-creator
Ik ben uiteraard van plan om af te stappen van MS Visual C++ want ik ben er zeker geen fan, ik gebruik het op dit moment omdat het, het simpelst voor me is, ik heb gewoon nu iets makkelijks nodig want ik ben echt nog vrij recent begonnen met C++, Qt is dus ook zeker niet nodig want ik hoef voorlopig geen GUI's te schrijven voor toepassingen. Wat ik me alleen dus nog afvroeg of het de moeite waard is om C naast C++ te kunnen en of je door C++ al vrij gevorderd bent in C als je begint? Ken je ook een goeie C99 / C++03 compiler IDE die vrij makkelijk in gebruik is en dus handig voor mij als beginner. Ik lees btw nu C++ Primer Plus mijn eerste C++ boek.

Offline siegi

  • Lid
Re: C leren na C++
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/01, 20:48:12 »
Ik schrijf zelf mijn code gewoon in kate. (standaard tekst editor, met enkele functies om programmeer taken te ondersteunen. (zoals kleurtjes etc.)
Vervolgens gebruik ik ook de ingebouwde terminal om via g++ mijn code te compileren.
Als je alleen programma's zonder gui schrijft lijkt me een ide niet echt noodzakelijk

Als je zin hebt om aan het hart van een besturingssysteem te werken, en software voor embedded systemen te ontwikkelen. Is c een goede keuze.

roelof92

  • Gast
Re: C leren na C++
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/01, 20:54:57 »
Ik schrijf zelf mijn code gewoon in kate. (standaard tekst editor, met enkele functies om programmeer taken te ondersteunen. (zoals kleurtjes etc.)
Vervolgens gebruik ik ook de ingebouwde terminal om via g++ mijn code te compileren.
Als je alleen programma's zonder gui schrijft lijkt me een ide niet echt noodzakelijk

Als je zin hebt om aan het hart van een besturingssysteem te werken, en software voor embedded systemen te ontwikkelen. Is c een goede keuze.
Ik wil eigenlijk C++, C en Java onder de knie krijgen omdat ik nog niet echt weet waar mijn interessegebied ligt maar ik wel verschillende talen en verschillende stijlen (prodedureel, OOP) onder de knie wil krijgen zodat ik meerdere kanten uit kan gaan. Het lijkt me opzich wel wat om bij te dragen aan de ontwikkeling van de kernel over een aantal jaar dus dan zou je C moeten kunnen, wat ik me nu nog wel afvraag hoe de overstap van C++ naar C is en of ik het niet beter andersom had kunnen doen. En als ik C++ ken zou ik dan een totaal nieuw beginners boek moeten kopen voor C? Maar als C samen met C++ niet belangrijk is bij het schrijven van gewone toepassingen lijkt het me voorlopig nog echt van geen enkel belang.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/01, 21:33:19 door roelof92 »

Re: C leren na C++
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/04, 18:39:42 »
Ik heb het in de andere volgorde gedaan.
Ik moet zeggen, nu ik bijde programmeertalen redelijk onder de knie heb, dat mijn voorkeur toch uitgaat naar C.
De reden hiervan kan ik niet precies uitleggen.
Maar als ik jouw was zou ik het gewoon een keertje proberen. Kwaad kan het niet.

Offline JV.com

  • Lid
Re: C leren na C++
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/24, 20:34:48 »
misschien een beetje offtopic,

maar als je in het hart van het systeem wilt werken, probeer eens Assembly, dit is wel heel erg omslachtig voor normale programmeer taken op PC, maar voor embedded systemen is het super + wat ik merkte is dat je met het Assembly heel erg leuk het C++ kon verklaren.


Offline track

  • Lid
Re: C leren na C++
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/24, 21:03:34 »
Hoi JC,

heb je ooit onder Linux geprobeerd iets met assembler te doen ?   Dat valt best tegen, met die processen en al.
Bij DOS was dat makkelijk zeilen, maar Linux ??

Als je het programma-model van Linux wilt begrijpen moet je toch een zekere besef van C hebben.
Want dat is de grondslag van het gehele verhaal.

Vriendelijke groet,

track