Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid plots uitgevallen  (gelezen 1019 keer)

Offline Titus

  • Lid
Geluid plots uitgevallen
« Gepost op: 2022/05/02, 14:06:22 »
Gisteravond had ik nog naar muziek op you tube geluisterd en zelf dvds afgespeeld op de pc zonder probleem. Vanmorgen wil ik dit opnieuw doen doch...volledige stilte, wel perfect beeld. Alles wat in met Ubuntu 20.04 doen wil werkt behalve het geluid dat uit is. De externe speakers heb ik getest met een ander computer en die waren ok!  In de 'instellingen' heb ik naar item 'geluid' gekeken en inderdaad bij de test daar was geen geluid te horen.
Dus moet het probleem m.i. bij de pc liggen, meer dan vermoedelijk in de software. Ik heb eerdaags wel een update van Ubuntu gehad maar of dat nu de oorzaak is weet ik niet. Probleem nu is how to get the sound back.
Sommigen adviseerden in het forum om gewoon enkele dagen te wachten maar dat vind ik geen optie.
Graag jullie advies

Re: Geluid plots uitgevallen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/05/02, 14:23:02 »
Om te beginnen PC een keer opnieuw starten. Linux is vrijwel perfect stabiel, maar wil toch héél soms nog wel eens iets niet helemaal goed laden.
Toevallig zelf eergisteren nog gehad. Mijn ervaring is dat linux zichzelf vaak heel goed herstelt na een herstart.
Voor mij is een probleem dan ook pas een probleem als twee herstarts (waarvan minstens één volledig uit en weer aan) niets verbeteren.

Of misschien is er wat rommel blijven hangen? Door de update? Een keer je pc opschonen misschien? Wil bij mij ook nog eens helpen (eigenlijk bijna altijd).
En nooit verkeerd om met enige (ruime) regelmaat uit te voeren uit voorzorg.

Verder wat wilde opties om na te lopen. Wel geluid over je koptelefoon aansluiting en/of andere uitgangen? Speaker aansluitingen controleren? Stof in je aansluitingen of in je pc? Ook vaak probleem.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/02, 14:30:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Titus

  • Lid
Re: Geluid plots uitgevallen
« Reactie #2 Gepost op: 2022/05/02, 14:49:30 »
Ik heb ondertussen de oplossing voor het probleem gevonden. De instelling geluid boven rechts op de pagina stond op nul! De oorzaak hiervan heb ik nu ook gevonden. Even een hartig woordje met de 'dader' gesproken. Hopelijk blijft het zo.  :)
Bedankt voor de al andere tips.

Re: Geluid plots uitgevallen
« Reactie #3 Gepost op: 2022/05/02, 18:34:10 »
  =D Die storing heb ik hier ook vaker gehad :roflol:
Mooi dat het opgelost is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore