Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo  (gelezen 5586 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Gepost op: 2019/01/23, 12:27:12 »
Als afsluiten veel te lang duurt, dan helpt dit misschien:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/fouten.html#ID30
(punt 30)

Doe er je voordeel mee!  :)

Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/24, 12:19:28 »
Weet jij ook waarom hij dan lang afsluit Pjotr? Wat hij dan doet.
Ik heb namelijk het idee dat hij dan ook herstelwerk doet. Bijvoorbeeld nadat een programma gecrashed is. En doorvoeren van sommige updates.

Overigens een grote pro van linux/ubuntu. Als er al eens iets verkeerd gaat hersteld linux/ubuntu zichzelf perfect. Waar mijn vorige OS in dezelfde situatie niets meer deed en ik soms uren aan het werk kon om de boel weer draaiend te krijgen.
Als er al eens iets niet lekker gaat, dan even gebruiker af- en weer aanmelden, of in het extreemste geval pc even volledig herstarten, en alles werkt weer naar behoren. Heerlijk. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/24, 16:07:00 »
Weet jij ook waarom hij dan lang afsluit Pjotr? Wat hij dan doet.
Ik heb namelijk het idee dat hij dan ook herstelwerk doet. Bijvoorbeeld nadat een programma gecrashed is. En doorvoeren van sommige updates.
Daar zit iets in....  :)

Ik heb de tekst van de tip gewijzigd: alleen toe te passen wanneer het *altijd* duidelijk veel te lang duurt. Want dan is er doorgaans iets mis met een proces dat gewoon te lang blijft "hangen" of blijft wachten op iets wat toch nooit komt.

Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/24, 19:02:34 »
Aanpassen had niet gehoeven hoor. Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik weet ook niet of jouw tip dat soort processen in de weg zou staan.
Ja, nee, als het altijd lang duurt lijkt het mij ook dat er iets niet goed gaat.

Als je de pc opstart herstelt/update hij ook weleens e.e.a. Dan zou het filosoferend zomaar kunnen dat als hij bij afsluiten dan te weinig tijd voor krijgt, hij bij opstarten alsnog gaat herstellen/updaten. In dat geval heb je geen tijdwinst maar verplaats je alleen de tijdvraag.

Daarom vroeg ik me ook af, en aan jou of je weet wat hij bij dat afsluiten dan precies doet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/27, 22:27:51 »
Dat is toch voornamelijk Windows die update bij opstarten en afsluiten? Heb ik bij Linux nooit iets van gemerkt.

Wat ik wel weet is dat het systeem bij het afsluiten probeert om eerst alle services netjes te stoppen. Een simpeler systeem als i3 sluit beduidend sneller af dan GNOME of KDE omdat daar minder dingen in draaien. Ook probeert het systeem mount punten af te sluiten. Hierop wil het systeem bij mij nog wel eens lang hangen, waardoor het afsluiten soms lang duurt.

Op zich heb ik bij Linux nooit problemen gehad met het versnelt afsluiten van het systeem. Ik verwacht dus dat Pjotr's tip niet veel risico met zich meebrengt. Wel lijkt het me beter om eerst eens te kijken waarom het afsluiten zo lang duurt. Als je het uiteindelijk niet kunt vinden is dit zeker een aanrader.

Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/28, 11:37:59 »
Dat is toch voornamelijk Windows die update bij opstarten en afsluiten? Heb ik bij Linux nooit iets van gemerkt.

Waarom moet je dan anders regelmatig na een update het systeem opnieuw opstarten? En sommige dingen worden doorgevoerd als je opnieuw als gebruiker inlogt of het programma opnieuw opstart. En een groot deel wordt onmiddelijk doorgevoerd inderdaad.

En ik ben het met je eens dat het vooral services stoppen zal zijn, en herstellen van opgetreden foutjes (dat zie je soms ook in het tekstscherm).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/28, 12:00:27 »
Waarom moet je dan anders regelmatig na een update het systeem opnieuw opstarten?

Hoe het bij andere distributies gaat weet ik niet, maar zowel in Xubuntu 16 als nu in Xubuntu 18 hoef ik vrijwel nooit of hoogst zelden opnieuw op te starten. Ik krijg altijd netjes de melding dat de computer is bijgewerkt en daar blijft het bij en kan ik verder met wat ik dan aan het doen ben.
Dat is wel een héél groot verschil met de Windows update en de tijd die er mee gemoeid is.
In een vloek en een zucht geüpdatet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/28, 12:10:01 »
Het verschilt inderdaad per distributie. Ubuntu 64 bit moet dat bv ook vaker dan 32 bit. En inderdaad de Lubuntu hier ook stukken minder.

Zoals ik al eerder zei weet ik ook niet precies wat er bij afsluiten en opstarten precies gebeurd en is het voor mij ook maar een beetje speculeren, maar ik merk aan de verschilletjes in duur en de extra tekstregeltjes soms in mijn scherm (over herstellen en updaten) dat er soms wat meer gebeurd. Dat was waarom ik dit ter sprake bracht.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/28, 15:35:03 »
Dat is toch voornamelijk Windows die update bij opstarten en afsluiten? Heb ik bij Linux nooit iets van gemerkt.

Waarom moet je dan anders regelmatig na een update het systeem opnieuw opstarten? En sommige dingen worden doorgevoerd als je opnieuw als gebruiker inlogt of het programma opnieuw opstart. En een groot deel wordt onmiddelijk doorgevoerd inderdaad.

En ik ben het met je eens dat het vooral services stoppen zal zijn, en herstellen van opgetreden foutjes (dat zie je soms ook in het tekstscherm).
Als b.v. de kernel geupdated wordt, dan moet je herstarten omdat anders de nieuwe kernel niet geladen wordt. Daarvoor is die update al gedaan, maar je oude kernel blijft in het geheugen zolang je niet doet herstart. Bij de meeste services is dat bij Linux niet nodig. Die worden een voor een ge-herstart zonder dat je er wat van merkt. Maar dingen als de Kernel zijn zo cruciaal dat je die niet ff uit kunt zetten terwijl je desktop runt. Het grote verschil met Windows is dat Windows vaak alleen updates kan doen als de services down zijn. Daarom heb je de reboot hel op Windows.

Het herstellen van fouten is trouwens wel iets wat tijdens de boot gedaan wordt.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/28, 15:37:39 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/28, 21:37:17 »
Het herstellen van fouten is trouwens wel iets wat tijdens de boot gedaan wordt.

Misschien dat er dan toch bij het afsluiten iets voorbereid wordt? Ik zie na bijvoorbeeld een crash dan wel eens herstelregels voorbij komen (zwart teksts scherm). De volgende sessie is dat dan weer weg.
Wat weet ik niet precies, maar iets gebeurd er.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/28, 21:47:05 »
Het herstellen van fouten is trouwens wel iets wat tijdens de boot gedaan wordt.

Misschien dat er dan toch bij het afsluiten iets voorbereid wordt? Ik zie na bijvoorbeeld een crash dan wel eens herstelregels voorbij komen (zwart teksts scherm). De volgende sessie is dat dan weer weg.
Wat weet ik niet precies, maar iets gebeurd er.
ja, dat is zeer waarschijnlijk.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Tip: duurt afsluiten veel te lang? Verhelp het zo
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/05, 08:21:04 »
knip
« Laatst bewerkt op: 2019/08/16, 22:11:08 door Joshua Orbit »