Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 1204 naast XP.  (gelezen 506 keer)

Ubuntu 1204 naast XP.
« Gepost op: 2014/04/06, 15:03:10 »
hallo,

ik dacht om toch een nieuw topic te maken omdat elk geval anders is. Gisteren heb ik de versie 1204 gedownload, en heb uiteindelijk de installatie uitgevoerd via de website.
Na het opnieuw starten kon ik de keuze maken uit Ubuntu of XP. Dit heb ik bewust gedaan voor als het fout zou gaan ik als nog de laptop kan opstarten. En het ging even mis .... ;)
Ik heb een labtop Thinkpad R50 Intel M processor 1400Mhz 1,25 Gb.
Nadat ik de keuze heb gemaakt krijg ik de melding zie foto op googledocs
https://drive.google.com/file/d/0BxBDkUDDJQwpdXBCSTB6MjJZTGptak9iX21qTE9NeWk5WHpv/edit?usp=sharing bestand was te groot om toe te voegen.
Heeft iemand idee wat ik kan doen om de installatie af te ronden?
Ik hoorde wel dat de dvd even draaiden, maar die werkt niet zo goed mee. Kan deze worden uitgeschakeld zodat deze bij de installatie overgeslagen wordt?
Ik hoor het graag alvast dank.

Re: Ubuntu 1204 naast XP.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/06, 15:08:38 »
Helaas kan ik je foto of bijlage niet zien; wegens geen rechten om die foto te mogen kijken van de boze google.

Wat ik gewoon al wil opmerken is dat je met die spec's van de laptop beter Xubuntu LTS neemt; lichtere omgeving en heeft niet zoveel RAM-geheugen nodig als de hoofdversie Ubuntu.

Dus ik zou XP even terug opstarten en een 32-bits versie van Xubuntu (12.04 LTS of 13.10 die je kan opwaarderen in april tot een nieuwere LTS) downloaden en installeren .

Vooreerst zou ik willen weten of je een WUBI of een dualboot hebt gemaakt op die laptop (ik vermoed het eerste eigenlijk; de installer geeft altijd aan of er plaats genoeg is voor Ubuntu)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/06, 15:10:54 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 1204 naast XP.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/06, 15:23:51 »
Hallo Joris,

ik ga de raad opvolgen van de versie. Ik was inderdaad vergeten de fotorechten aan te passen. inmiddels gedaan. Ook was ik bezig met een kort filmpje, om te laten zien wat er gebeurt. maar dat duurt erg lang.

dank voor de snelle reactie en ga kijken naar de lichtere versie Xubuntu.

O ja ik heb inderdaad met wubi geïnstalleerd.

groet oscar

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 1204 naast XP.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/06, 15:45:58 »
Wubi is technisch gezien een minder goede optie dan een normale installatie, waarbij Ubuntu terecht komt op een eigen partitie van de harde schijf:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Installeer-niet-binnen-Windows-Wubi-methode-maar-op-een-aparte-partitie
(punt 1, linkerkolom)

Xubuntu 12.04 LTS is een goede keuze. Wat ook een goede lichtgewichtkeuze is, is Linux Mint 13 Xfce LTS: www.linuxtips.me

Moet lukken zo. Succes! :)

Re: Ubuntu 1204 naast XP.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/07, 14:37:31 »
Hallo Joris en Pjotr,

Het is gelukt!

Kost wel even moeite en zoeken maar Linux Mint staat er nu volledig op en windows is verwijderd. pfff....zucht.

Het is wel allemaal wennen maar de eerste indruk is overgeweldig. Zo rustig en stabiel het nu is heb ik niet eerder mee gemaakt met een besturingssysteem.
Wel gelezen dat ik moet oppassen. Het kan blijkbaar ook zo mis gaan.

dank voor de hulp en adviezen.