Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu /home partitie vergroten ten koste van xp partitie  (gelezen 3147 keer)

Offline mp

  • Lid
ubuntu /home partitie vergroten ten koste van xp partitie
« Gepost op: 2007/11/22, 19:09:33 »
Ik heb een dual boot Gutsy - XP. Nu gebruik ik XP bijna nooit meer, maar zou hem wel graag nog eventjes behouden.
Ik wou echter de XP partitie verkleinen zodat ik mijn /home partitie kan vergroten. Ik heb op de live-cd geboot, partitietool gestart en die wou de XP partitie wel verkleinen (ik heb meeste dingen ervan verwijderd), maar in de ontstane lege ruimte kon ik mijn /home partitie niet vergroten.
Zou het kunnen liggen aan de locatie van de partities: xp (ong. 40 gig waarvan slechts 10 gebruikt) - root (8 gig) - home(30 gig) - swap (1 gig).

Offline eXtreem

  • Lid
ubuntu /home partitie vergroten ten koste van xp partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/22, 19:30:39 »
Om de /home partitie te kunnen vergroten moeten de lege ruimte en de /home partie naast elkaar liggen. Mogelijk dat je dus eerst wat zult moeten schuiven met partities. Hoe zien de partities er nu uit en op welke volgorde staan ze?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu /home partitie vergroten ten koste van xp partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/22, 19:30:47 »
Ligt inderdaad aan de locatie van de partities. Verplaatsen kan, maar is een afrader: verplaatsen kost namelijk soms dagen (sector per sector!).

Dit is veel sneller:
- verklein XP (eerst grondig defragmenteren)
- maak een reservekopie van al je belangrijke bestanden in /home
- vernietig alle Ubuntu-partities en maak ze opnieuw aan, maar dan in de gewenste grootte (hou wel rekening met minimaal 25 % vrije ruimte op de root, om fragmentatie van bestanden te voorkomen).
- installeer Ubuntu opnieuw.

Offline mp

  • Lid
ubuntu /home partitie vergroten ten koste van xp partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/23, 18:25:46 »
Oké, alvast bedankt.

En als ik mijn XP-partitie nu wel eens kwijt zou willen - formatteren ofzo? Is er dan een mogelijkheid om het snel te doen zonder Ubuntu te moeten herinstalleren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu /home partitie vergroten ten koste van xp partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/23, 18:59:55 »
Citaat van: mp
Oké, alvast bedankt.

En als ik mijn XP-partitie nu wel eens kwijt zou willen - formatteren ofzo? Is er dan een mogelijkheid om het snel te doen zonder Ubuntu te moeten herinstalleren?
Jawel, maar laat de partitie als zodanig dan in stand. Dus niet opheffen, vergroten of verkleinen. Formatteer hem in EXT3 en gebruik hem daarna als extra opslagruimte voor foto's en mp3's en zo.