Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account  (gelezen 1437 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Gepost op: 2016/05/16, 10:20:46 »
Ik opende vanmorgen Evolution op mijn pc met Ubuntu Gnome 16.04. Eerder werkte mijn mail en kalender informatie naar behoren, maar vanmorgen kreeg ik een foutmelding. Ik heb eerder mijn google account toegevoegd via "Online Accounts" en dat heeft tot vandaag ook gewerkt. Ik heb de account informatie proberen te bewerken, maar dat werkte niet. Ik heb toen het account verwijderd in Online Accounts en geprobeerd het opnieuw toe te voegen, maar tot dusver geen succes.

Bijgevoegd een plaatje van de foutmelding, op internet zoeken naar de melding gaf geen resultaat, dus ik hoop dat hier iemand een idee heeft hoe dit te herstellen?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/16, 10:35:25 »
Ik gebruik diverse Email adressen in Evolution, werkt zo gemakkelijk in Gnome.
Ik heb hier geen probleem met Google. Misschien een tijdelijke storing?  :rolleyes:

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/16, 10:48:00 »
Ik denk het, ik heb het net opnieuw geprobeerd door in Evolution zelf het google account toe te voegen en nu ging het zonder problemen.... Heel gek, maar waarschijnlijk dus een tijdelijke storing geweest.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/16, 10:53:39 »
Gelukkig, het probleem is vanzelf opgelost  :D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/16, 10:59:16 »
Gelukkig, het probleem is vanzelf opgelost  :D

Nou ja, echt opgelost is het niet. Ik probeer net het google account toe te voegen via "online accounts", maar dat werkt nog altijd niet. Ik blijf dezelfde foutmelding krijgen.
Dus alhoewel mail en agenda wel weer werken in Evolution werken de Google drive integratie etc niet helaas...


DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/16, 11:17:43 »
En dan kan het zijn dat je de volgende emailnotificatie krijgt:

Citaat
   Sign-in attempt prevented   
Hi Maik,
Someone just tried to sign in to your Google Account ************@gmail.com from an app that doesn't meet modern security standards.
Details:
Tuesday, May 3, 2016 7:53 PM (Central European Summer Time)
Belgium*
We strongly recommend that you use a secure app, like Gmail, to access your account. All apps made by Google meet these security standards. Using a less secure app, on the other hand, could leave your account vulnerable. Learn more.

Google stopped this sign-in attempt, but you should review your recently used devices:

REVIEW YOUR DEVICES NOW

Best,
The Google Accounts team
*The location is approximate and determined by the IP address it was coming from.
This email can't receive replies. For more information, visit the Google Accounts Help Center.

Dat gebeurde nadat ik probeerde via de Online Accounts het Google account toe te voegen, inloggen ging eerst wel maar na een reboot werkte het helaas niet meer. Het is niet alleen op Ubuntu dat dit gebeurd maar ook op andere Linux based distributies.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/16, 11:21:54 door Maik »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/16, 12:00:27 »
Zou Evolution niet voldoen aan de veiligheidsstandaard, het is toch een veelgebruikte mailclient?

Maar los daarvan, in mijn google account heb ik aangevinkt dat less secure apps toegang mogen hebben. Anders werkt effectief gezien alleen het Google arsenaal aan apps en tools....

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/16, 13:31:12 »
Zou Evolution niet voldoen aan de veiligheidsstandaard, het is toch een veelgebruikte mailclient?

Maar los daarvan, in mijn google account heb ik aangevinkt dat less secure apps toegang mogen hebben. Anders werkt effectief gezien alleen het Google arsenaal aan apps en tools....
Ik heb hier helemaal geen last van, een her-installatie van Ubuntu is misschien de snelste oplossing  :|

Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/16, 13:53:41 »
Of het is gewoon een poging van Google je nog meer in hun bubble te krijgen. Alles wat niet van hun hand is als less secure te bestempelen en de toegang te beperken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/16, 14:15:54 »
Zou Evolution niet voldoen aan de veiligheidsstandaard, het is toch een veelgebruikte mailclient?
Nee, niet als je Evolution (of Thunderbird of MS Outlook, enz.) je Google wachtwoord laat gebruiken.

Het voldoet wel aan de veiligheidsstandaard als je Authenticatie in twee stappen gebruikt en voor Evolution een app-wachtwoord.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/16, 14:17:41 »
Zou Evolution niet voldoen aan de veiligheidsstandaard, het is toch een veelgebruikte mailclient?

Maar los daarvan, in mijn google account heb ik aangevinkt dat less secure apps toegang mogen hebben. Anders werkt effectief gezien alleen het Google arsenaal aan apps en tools....
Ik heb hier helemaal geen last van, een her-installatie van Ubuntu is misschien de snelste oplossing  :|

Ik had er ook helemaal geen last van tot vanmorgen...

Een herinstallatie is overigens wel erg drastisch voor een niet werkend online account :o

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/16, 14:19:47 »
Zou Evolution niet voldoen aan de veiligheidsstandaard, het is toch een veelgebruikte mailclient?
Nee, niet als je Evolution (of Thunderbird of MS Outlook, enz.) je Google wachtwoord laat gebruiken.

Het voldoet wel aan de veiligheidsstandaard als je Authenticatie in twee stappen gebruikt en voor Evolution een app-wachtwoord.

Ik heb toegang voor minder veilige apps al aangezet, dan zou het gewoon moeten werken zou je zeggen?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/16, 14:32:04 »
Ik heb toegang voor minder veilige apps al aangezet, dan zou het gewoon moeten werken zou je zeggen?
Ja, maar het is minder veilig om apps je Google wachtwoord toe te vertrouwen.
Nogmaals, door Authenticatie in twee stappen in te stellen kan je app specifieke wachtwoorden gebruiken en is het niet nodig (zelfs niet meer mogelijk) toegang voor minder veilige apps toe te staan.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/16, 14:50:17 »
Ik heb toegang voor minder veilige apps al aangezet, dan zou het gewoon moeten werken zou je zeggen?
Ja, maar het is minder veilig om apps je Google wachtwoord toe te vertrouwen.
Nogmaals, door Authenticatie in twee stappen in te stellen kan je app specifieke wachtwoorden gebruiken en is het niet nodig (zelfs niet meer mogelijk) toegang voor minder veilige apps toe te staan.

Ik ga dit eens proberen want die methode is inderdaad veiliger. Maar dit is nog geen oplossing voor het online  account probleem, of kan dat ook met die app specifieke wachtwoorden?
Het handige van dat online account in GNOME is dat ook gelijk je Drive gekoppeld is en contacten beschikbaar zijn. En wat dus tot vandaag ook gewoon werkte....

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/16, 15:23:26 »
Ik ga dit eens proberen want die methode is inderdaad veiliger. Maar dit is nog geen oplossing voor het online  account probleem, of kan dat ook met die app specifieke wachtwoorden?
Het handige van dat online account in GNOME is dat ook gelijk je Drive gekoppeld is en contacten beschikbaar zijn. En wat dus tot vandaag ook gewoon werkte....
Online account werkt ook met Authenticatie in twee stappen :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/16, 15:27:01 »
Ik ga dit eens proberen want die methode is inderdaad veiliger. Maar dit is nog geen oplossing voor het online  account probleem, of kan dat ook met die app specifieke wachtwoorden?
Het handige van dat online account in GNOME is dat ook gelijk je Drive gekoppeld is en contacten beschikbaar zijn. En wat dus tot vandaag ook gewoon werkte....
Online account werkt ook met Authenticatie in twee stappen :)

Ik gebruik Yubikeys icm Lastpass, eens zien of Google ze ook accepteert...

Edit: Helaas, alleen in combi met Chrome zie ik net....
« Laatst bewerkt op: 2016/05/16, 15:31:14 door valk »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu Gnome 16.04; kan niet inloggen op Google account
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/16, 15:43:12 »
Ik ga dit eens proberen want die methode is inderdaad veiliger. Maar dit is nog geen oplossing voor het online  account probleem, of kan dat ook met die app specifieke wachtwoorden?
Het handige van dat online account in GNOME is dat ook gelijk je Drive gekoppeld is en contacten beschikbaar zijn. En wat dus tot vandaag ook gewoon werkte....
Online account werkt ook met Authenticatie in twee stappen :)

Net geprobeerd en het werkt, top!
Bedankt voor deze oplossing want nu ben ik in het geheel veiliger!