Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen dualboot?  (gelezen 892 keer)

Offline corbuntu

  • Lid
Geen dualboot?
« Gepost op: 2010/01/14, 10:37:00 »
Hallo.

Bij de installatie van Ubuntu kwam ik op de pagina zoals onderstaand screenshot:



Met als enige verschil dat ik maar 2 opties had.
*leegmaken en de hele schijf gebruiken
*partities handmatig specificeren

En ik wil nou juist de optie die wel in het screenshot staat, naast elkaar installeren, een dualboot dus.

De schuifbalk stond er ook niet, die was helemaal oranje.

Hoe komt het dat de eerste optie bij mij niet kwam te staan? Ik heb de Ubuntu 9.10 Desktop Edition, ik kreeg via Canonical deze in de post.

Alvast bedankt!
and that's the way the cookie crumbles!

Re: Geen dualboot?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/14, 11:07:07 »
Hallo Corbuntu,

Welkom op dit forum.

Heb je vantevoren de cd op fouten laten controleren? Het lijkt mij, dat dit een "foute cd" is.

Tenzij iemand anders kan zeggen, dat het normaal is, dat dit niet goed gaat.

Groetend,

Steven

Offline DJMR

  • Lid
Re: Geen dualboot?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/14, 11:16:34 »
Hoi,

Wordt er uberhaubt een windows installatie herkend, uitgaande van het feit dat deze er natuurlijk op staat?
Foute cd lijkt me niet, maar even controleren voor de zekerheid kan natuurlijk nooit kwaad.

Wat voor file-system staat er op de schijf?

Gr. Michiel
Karmic Koala 9.10 -> Compaq Presario CQ60-420ED

Offline corbuntu

  • Lid
Re: Geen dualboot?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/14, 11:21:57 »
Ja, Windows XP wordt herkend, net als op de screenshot staat.
De cd heb ik net gecheckt, is prima.
and that's the way the cookie crumbles!

Offline maesjesa

  • Lid
Re: Geen dualboot?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/14, 19:24:25 »
Hoi Corbuntu,

Dit wijst meestal op fouten op de harde schijf. Laat Windows een schijfcontrole uitvoeren, en zijn eigen fouten herstellen.
Als het goed is moet je wanneer je weer de Ubuntu installatie doet, wel de keuze krijgen die je graag wilt, ze naast elkaar installeren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Geen dualboot?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/14, 20:05:05 »
Het kan zijn, dat er al 4 (primaire) partities zijn. De partitioneerder van Ubuntu (gparted) is dan niet in staat om daar automatisch een dual-boot van te maken. Dat gebeurt nl door een bestaande partitie te verkleinen en op de vrijgekomen ruimte, zelf twee extra partities (data + swap) aan te maken. Aangezien er al 4 partities zijn, kan er geen 5e meer bij en dus kan dat niet automatisch plaatsvinden.

Het kán wel, een dual-boot aanmaken, maar dan zul je handmatig aan de slag moeten, bv eerst een partitie verwijderen of verkleinen, op de vrijgekomen ruimte een extended partitie maken en daar dan weer de installatie van Ubuntu plaats te laten vinden.

Om er zeker van te zijn dat je idd 4 partities hebt: plaats even een schermafdruk van die bewuste pagina (bv met een fotocamera maken).
« Laatst bewerkt op: 2010/01/14, 20:08:38 door markba »