Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wel of niet updaten?  (gelezen 1038 keer)

Offline Ruben

  • Lid
Wel of niet updaten?
« Gepost op: 2009/03/26, 14:02:07 »
Op de computer van mijn ouders staat heel veel. Ik heb voor beide accounts (vader en moeder) een virtualbox voor hun windows XP gemaakt etc etc.. Nu staat dit alles op Ubuntu 7.10, opzich niks mis mee, maar iets meer up-to-date software is ook niets mis mee (8.04). Nu heb ik altijd op mijn eigen pc een fresh install gedaan met Ubuntu. Is een update goed te doen? Wat zijn de risico's? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Gr Ruben

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wel of niet updaten?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/26, 14:18:06 »
Als je een standaard Ubuntu installatie hebt (standaard repositories), dan is updaten zeer veilig. Het is enkel als je zelf een knutselaar bent en veel programma's uit andere repositories of handmatig hebt geïnstalleerd, dat je kans loopt op problemen. Mijn laptop installeer ik altijd vers, maar de desktop heb ik telkens via upgrades van 6.10 tot 8.04 gebracht eigenlijk zonder probleem.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wel of niet updaten?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/26, 14:30:42 »
Ruben: Gebruik je VirtualBox van de Ubuntu pakketbron, de ose versie? Zoniet dan kan het nodig zijn om zelf een nieuwe versie van virtualbox te installeren.

Kies je ervoor om opnieuw te installeren, weet dan dat de root-partitie gewist zal worden. Staan de  virtualbox-systemen (standaard in de verborgen map ~/.VirtualBox) ook op deze partitie dan kan je proberen deze eerst veilig te stellen anders zal je windows ook moeten her-installeren.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ruben

  • Lid
Re: Wel of niet updaten?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/26, 14:50:08 »
Ik gebruik de gewone virtualbox (1.5.2).

De xp installaties staan onder de mappen van de gebruikers (in dit geval /home/marc/.VirtualBox en /home/karin/.VirtualBox)

Ik zal even kijken of de bestanden van de gebruikers op een aparte partitie staan, zo ja dan kan ik gerust een clean install doen lijkt me?

Is het trouwens geen optie om virtualbox in de root te zetten ofzo? iig dat ik maar 1 virtuele machine hoef te maken, waar beide ubuntu accounts op kunnen? Het is nu allemaal zo dubbel :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 14:59:53 door Ruben »

Offline siegi

  • Lid
Re: Wel of niet updaten?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/26, 16:06:21 »
Tuurlijk moet dit gaan, je zou in principe ook gewoon virtualbox bij 1 gebruiker kunnen installeren. En vanuit de tweede gebruikers zijn home map gewoon een link maken naar de .Virtualbox map van de eerste gebruiken.

Even de rechten nog instellen zodat gebruiker 2 mag lezen en schrijven naar die virtualbox map en klaar.


Over de upgrade naar hardy ik zou gewoon aanraden het te proberen, dan ben je weer voor 2 jaar gerust.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wel of niet updaten?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/26, 17:23:42 »
Maak wel eerst een goede backup van alle persoonlijke gegevens!