Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke is beter: VirtualBox of VMware?  (gelezen 8446 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Gepost op: 2012/11/17, 20:02:21 »
Na jaren en jaren van uitsluitend installeren op het kale metaal, wil ik weer eens wat gaan doen met virtuele machines. Omdat het toch wel makkelijk is om zo diverse distro's uit te proberen....

Welke vinden jullie de beste toepassing daarvoor: VirtualBox of VMware?

Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/17, 20:05:10 »
Op Linux VirtualBox omdat het installeren van VMWare op Linux altijd een ramp is. Ze lopen altijd minimaal 2 kernel-versies achter waardoor je zelf dingen moet gaan patchen (voor jou is dat dan niet zo'n probleem omdat jij bij LTS blijft). Dus wat mij betreft is VirtualBox beter op Linux. Op andere systemen is VMWare net zo goed als VirtualBox.

Offline atomos

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/17, 20:20:06 »
Op Linux VirtualBox omdat het installeren van VMWare op Linux altijd een ramp is. Ze lopen altijd minimaal 2 kernel-versies achter waardoor je zelf dingen moet gaan patchen (voor jou is dat dan niet zo'n probleem omdat jij bij LTS blijft). Dus wat mij betreft is VirtualBox beter op Linux. Op andere systemen is VMWare net zo goed als VirtualBox.

+1

tot nu toe ben ik nog niet echt een distro tegen gekomen die niet werkt onder virtualbox,, zelf OSX ( de laatste ) draaide bij mij.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline joop905

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/17, 20:26:54 »
VMWare Server heeft de voorkeur

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/17, 21:45:46 »
Dank voor de reacties!  :)
Uiteindelijk gekozen voor Virtualbox, en wel de versie die op de webstek van Oracle staat. Tevens de USB-ondersteuning erin gedouwd.

Allereerst: ik heb gemerkt dat ik geen 64-bits-machine kan opnemen (Ubuntu 12.10). Virtualbox meldt namelijk dat mijn processor daarvoor ongeschikt is, omdat-ie 32-bits is. En dat is pure onzin: alles is 64-bits op die machine, inclusief de Lubuntu 12.10 waarbinnen ik de 64-bits Virtualbox heb geïnstalleerd!  :o

Enfin, hij is nou een 32-bits-versie van Ubuntu 12.10 aan het opnemen, en dat gaat goed....

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/17, 21:47:59 »
Wat ik mij wel eens afvraag is of Virtualbox ook op FreeBSD e.d. kan draaien?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/17, 23:19:40 »
Op mijn 1 jaar oude flaptop is de virtuele machine met Ubuntu 12.10, akelig traag en sloom (toegewezen aan de virtuele machine: 1,7 GB RAM en 128 MB videogeheugen, 3D-versnelling uitgeschakeld, swapneiging verlaagd naar 5).

Tips om de prestatie wat te verhogen?

Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/17, 23:27:01 »
Op mijn 1 jaar oude flaptop is de virtuele machine met Ubuntu 12.10, akelig traag en sloom (toegewezen aan de virtuele machine: 1,7 GB RAM en 128 MB videogeheugen, 3D-versnelling uitgeschakeld, swapneiging verlaagd naar 5).

Tips om de prestatie wat te verhogen?
Je kan Compiz config manager installeren en wat compiz effecten uitschakelen, zoals de minimize/maximize effecten, schaduw etc. Ik denk dat dat al een stuk scheelt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/17, 23:30:33 »
Allereerst: ik heb gemerkt dat ik geen 64-bits-machine kan opnemen (Ubuntu 12.10).
Dat is hier geen probleem, is er niet een 32b en een 64b versie van VirtualBox?

Alles loopt soepel, maar ik wijs elke installatie 1GB ram toe.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/17, 23:49:04 »
Allereerst: ik heb gemerkt dat ik geen 64-bits-machine kan opnemen (Ubuntu 12.10).
Dat is hier geen probleem, is er niet een 32b en een 64b versie van VirtualBox?
Ja, maar het is een 64-bits-flaptop, waar ik alleen 64-bits-besturingssystemen op kan installeren. En dus ook alleen 64-bits VirtualBox, wat ook prima lukt.

Alleen als ik met diezelfde 64-bits-VirtualBox een virtuele machine wil aanmaken, dan kan ik ineens alleen een 32-bits-besturingssysteem  gebruiken voor de virtuele machine.... Uitermate vreemd. 

Vervolgens doet de 32-bits-virtuele machine het trouwens prima, daar gaat het niet om... Ik begrijp alleen niet, waarom-ie per se 32-bits moet zijn.  :o

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/17, 23:49:43 »
Op mijn 1 jaar oude flaptop is de virtuele machine met Ubuntu 12.10, akelig traag en sloom (toegewezen aan de virtuele machine: 1,7 GB RAM en 128 MB videogeheugen, 3D-versnelling uitgeschakeld, swapneiging verlaagd naar 5).

Tips om de prestatie wat te verhogen?
Dat 12.10 langzaam draait in vbox  is een bekend probleem: http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-ubuntu-unity-12-10-traag-in-virtualbox-de-oplossing/msg849020/#msg849020
De gepresenteerde oplossing werkt wel (het systeem wordt idd sneller), maar het blijft behelpen. 12.04 werkt beter.

Offline jolo

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/18, 09:32:20 »
Allereerst: ik heb gemerkt dat ik geen 64-bits-machine kan opnemen (Ubuntu 12.10). Virtualbox meldt namelijk dat mijn processor daarvoor ongeschikt is, omdat-ie 32-bits is.
Als je een 64 bits besturingssysteem wilt installeren als gastbesturingssysteem van Virtualbox, zet dan in het BIOS van je pc, de virtualization features op enabled. Loop verder de opties in Virtualbox na, van deze hyperlink amd64 virtual machine in virtualbox.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/18, 12:13:51 »
Ik heb hier een 64bits processor die voor de virtualisatie van 64bits-systemen niet geschikt is. Dat staat los van BIOS-instellingen maar het heeft te maken met een functionaliteit die gewoon niet op de chip zit.
Citaat
CPU:       Dual core Pentium CPU E5200 (-MCP-) cache: 2048 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 ssse3) bmips: 9999.78
Als ik dat toen had geweten, had ik een andere processor gekozen.

Je kan bij Intel zien wat je processor te bieden heeft.

Wat bij mij trouwens nog beter dan een virtualbox werkt, is het starten van een ISO-bestand met Grub. Daarmee kan ik een vlot werkend systeem fromiso booten. (Nadeel: ik moet rebooten als ik een vraag/antwoord wil testen.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/18, 12:50:36 »
@HarzG: Dat heeft wel degelijk te maken met BIOS-instellingen want daar moet Virtualization wel aanstaan.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/18, 13:19:56 »
@HarzG: Dat heeft wel degelijk te maken met BIOS-instellingen want daar moet Virtualization wel aanstaan.
Als ik dat met een BIOS-instelling had kunnen oplossen, dan had ik dat uiteraard gedaan.

Feit 1: Als je een processor hebt die een 64bits guest-OS kan virtualiseren, dan moet je inderdaad deze moederbord-VT-optie aanzetten in je BIOS. Anders lukt dat niet.
Feit 2: Stel je hebt een BIOS hebt met 100 opties en een processor met 50 opties. Als de processor iets niet ondersteunt, dan kan je bij de moederbord-opties aanzetten wat je wilt - het werkt dan gewoon niet.

polemisch voorbeeld: De BIOS heeft de optie om uit de USB-connectoren knakworsten te drukken met een snelheid van 3 per minuut, maar je processor ondersteunt alleen vegetarische commando's. Het zal dan nooit meer kunnen worden dan 3 tofu per minuut. Knakworst zit er niet in.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/18, 13:40:34 »
@markba: helaas maakt jouw suggestie geen merkbaar verschil bij mij. Ik heb 't geprobeerd op diverse manieren: alleen in de gast, alleen in de gastheer en in beide. Resultaat was steeds hetzelfde.... Traag als dikke stroop.  :(

@HarzG: opstarten vanaf ISO is een interessante tip. Dat ga ik eens proberen.... Als het vlot werkt, dan is het een prima alternatief voor virtualisatie.

Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/18, 13:42:48 »
Heb je, zoals ik in mijn vorige post al suggereerde, de compizeffecten al eens verminderd?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/18, 15:19:40 »
[OT]
@HarzG: opstarten vanaf ISO is een interessante tip. Dat ga ik eens proberen.... Als het vlot werkt, dan is het een prima alternatief voor virtualisatie.
Er is helaas in Ubuntu-NL en Ubuntu-DE weinig gedocumenteerd over booten fromiso. In de EN-documentatie staat wel het een en ander.
[/OT]
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/18, 17:19:35 »
Heb je, zoals ik in mijn vorige post al suggereerde, de compizeffecten al eens verminderd?
Helpt inderdaad wel wat, maar het blijft sloom.... Toch bedankt voor de tip.  :)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/18, 17:33:33 »
Om de maximale werksnelheid van virtuele omgevingen te realiseren moet het virtualisatiesysteem in hypervisormodus werken. Als dat niet zo is, krijg je een gewone desktopapplicatie met nefaste gevolgen voor de prestaties.
Hypervisormodus vereist niet alleen een 64-bit processor maar ook virtualisatiecomponenten in die processor zelf. Opgelet dus: niet alle 64-bit processoren van Intel hebben die virtualisatiecomponenten aan boord. Dat is vooral nogal eens het geval bij processoren die bedoeld zijn voor net- of notebooks en voor alles-in-éénmoederborden voor budget-desktoppc's.
Als je processor de virtualisatiecomponenen ondersteunt, moeten ze ook nog aangezet worden in de BIOS-setup. Laat je dat na of biedt je BIOS die mogelijkheden niet, dan werkt het virtuele systeem weer als een gewone desktopapplicatie.
Dat VirtualBox bij jou meldt dat je een 32-bit cpu hebt terwijl je een 64-bit Linux draait, wijst erop dat de virtualisatiecomponenten in je BIOS niet aangeschakeld zijn of dat je BIOS die opties niet biedt.
Deze regels gelden overigens voor alle virtualisatiesystemen, dus ook VMWare, niet alleen voor VirtualBox.

Offline Dave

  • Lid
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/18, 19:54:27 »
Draai al bijna 2 jaar vb op deze machine maar na de laatste software update vorige week van vb kreeg ik pas een melding om dat in het bios aan te zetten.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/19, 22:26:32 »
Er is helaas in Ubuntu-NL en Ubuntu-DE weinig gedocumenteerd over booten fromiso.
Artikel is in aanbouw http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/ISOBoot  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke is beter: VirtualBox of VMware?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/24, 22:13:53 »
Welke vinden jullie de beste toepassing daarvoor: VirtualBox of VMware?
QEMU?
Klik links bovenin op Documentatie