Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!  (gelezen 9996 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Na anderhalve week ploeteren is het zover: mijn webstek is nu helemaal geschikt voor Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot (jawel, met Unity!).  :)
https://sites.google.com/site/computertip/

Bijzonderheden:
- de ondersteuning voor 11.04 Natty Narwhal is volledig geschrapt en verdwenen.
- de belangrijkste pagina's (maar niet allemaal!) zijn ook nog geschikt voor 10.04 LTS (staat uitdrukkelijk op de betreffende pagina's zelf).

Het was een hele klus, omdat Ubuntu met 11.10 meer verandert dan ooit tevoren. Maar het is gelukt, en vanavond gaat de fles belletjeswijn open.  =D

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/08, 17:37:05 »
Proficiat met het huzarenstukje Pjotr !

Ik denk dat er vele mensen er een goede referentiebron aan hebben.

Staat in mijn bookmarks.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/08, 17:43:18 »
Toch dan eindelijk de overgang naar Unity! Maar je kan het toch niet laten: als eerste puntje onder A zie ik "De beste Ubuntu voor Linuxbeginners: Xubuntu". Dat vind ik zeer verwarrend voor nieuwe gebruikers, geen uitnodiging om je Ubuntu pagina verder door te nemen, en ik vind dit trouwens geen juiste stelling: ook Unity is zeer gemakkelijk en eenvoudig voor beginners. Beter lijkt het, dit eerste puntje weg te laten, en te starten met "Kies de juiste Ubuntuversie voor u". Daar is het betere moment om ook Xubuntu als mogelijk alternatief voor te stellen.

Denk er ook aan dat teksten als
Citaat
In Ubuntu 11.10 is er geen ontkomen meer aan: de Unity-werkomgeving is de enige die er is. U kunt nog kiezen uit de 3D- en de 2D-Unity, maar daar houdt het mee op.
geen betekenis heeft voor nieuwe gebruikers, die het allemaal nog een beetje moeten uitzoeken.

Los van deze opmerking ook van mij een dikke proficiat opnieuw. Ik blijf in bewondering over je schrijfstijl, en hoe je zelfs meer complexe dingen bijzonder toegankelijk, bevattelijk, en bovendien op een leuke wijze kan aanbrengen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/08, 18:08:32 »
Toch dan eindelijk de overgang naar Unity! Maar je kan het toch niet laten: als eerste puntje onder A zie ik "De beste Ubuntu voor Linuxbeginners: Xubuntu". Dat vind ik zeer verwarrend voor nieuwe gebruikers, geen uitnodiging om je Ubuntu pagina verder door te nemen, en ik vind dit trouwens geen juiste stelling: ook Unity is zeer gemakkelijk en eenvoudig voor beginners. Beter lijkt het, dit eerste puntje weg te laten, en te starten met "Kies de juiste Ubuntuversie voor u". Daar is het betere moment om ook Xubuntu als mogelijk alternatief voor te stellen.

rrrrrrrrr...... Je hebt gelijk. Ik heb het weggehaald.  :P

Citaat
Denk er ook aan dat teksten als
Citaat
In Ubuntu 11.10 is er geen ontkomen meer aan: de Unity-werkomgeving is de enige die er is. U kunt nog kiezen uit de 3D- en de 2D-Unity, maar daar houdt het mee op.
geen betekenis heeft voor nieuwe gebruikers, die het allemaal nog een beetje moeten uitzoeken.

En wederom heb je gelijk. Ik heb ook dit aangepast. Dank voor de adviezen. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/08, 18:12:59 door Pjotr »

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/08, 20:22:57 »
Goed gedaan Pjotr, proficiat! :)
Betekent dit dat je nu ook met Unity werkt? Ik bedoel naast Xubuntu dan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/08, 20:27:48 »
Betekent dit dat je nu ook met Unity werkt? Ik bedoel naast Xubuntu dan?

Ik heb Unity de afgelopen weken intensief gebruikt, zodat ik correcte handleidingen kon schrijven.
Nu is de klus geklaard, en zal ik Unity alleen nog maar "af en toe" gaan gebruiken, om het gevoel niet te verliezen.  :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/08, 21:13:22 »
@pjotr.

In je handleiding gebruik je steeds de muis-manier om de dash op te roepen:
"Klik op het grijze Ubuntulogo (Dash home), bovenin de uitklapbare zijbalk."

Als alternatief of zelfs als primaire optie, zou je ook de Windows-toets kunnen benoemen. Voordeel daarvan is dat dat sneller werkt omdat je dan volledig met het toetsenbord werkt ipv een muis-toetsenbord combinatie wat de workflow onderbreekt.

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/08, 21:18:50 »
@markba: Ja, maar nieuwe gebruikers zijn dat vaak niet gewend. Die zijn meer gewend aan de muis van een ander OS (Win, Mac).

@Pjotr: Ik snap het ;)

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/09, 00:38:52 »
Is dat niet twee weekjes te vroeg? ;-)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/09, 01:29:47 »
Prima werk weer! :)

Wat ik me nog afvroeg, is dat probleem met de parkeerklik slijtage bij harde schijven er nog steeds? Het staat al erg lang in je lijst, en ik vraag me af of dat inmiddels niet al opgelost is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/09, 12:44:32 »
@markba: interessante tip... Dank. ik zal eens kijken.  :)

@crashit: 11.10 komt a.s. donderdag al, hè... En het was in dit geval zo'n grote klus, dat ik ruim de tijd wilde nemen. Bovendien heb ik ook deze klus nog liggen: http://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/

@Thomas de Graaff: ik weet het niet zeker, maar het lijkt me waarschijnlijk dat het parkeerklikprobleem nog bestaat. Juist omdat het eigenlijk een firmware-probleem is, en niet een fout van het besturingssysteem. Enfin, de omzeiling alleen toepassen wanneer je het overmatig klikken merkt, zou ik zeggen....

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/09, 14:29:28 »
Bij het intikken van de zoekterm in het zoekpaneel, maakt het kapitaalgebruik (hoofd- of kleine letter) niets uit. In je documentatie echter gebruik je wel dit onderscheid. Voor een gebruiker kan dit verwarrend werken, want die denkt (niet ten onrechte natuurlijk) dat de zoekterm exact zo ingetoetst moet worden als in de documentatie staat. Het zou eenvoudiger zijn al alles in onderkast op te geven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/09, 14:38:22 »
Lijkt mij echt geen probleem, en zoals het er nu staat, is het elegant. Mocht de gebruiker zich "vergissen", dan komt, zoals je zegt, het gezochte toch naar boven, en dan begrijpt de gebruiker wel, dat het zaakje niet hoofdlettergevoelig is.

Offline Suns

  • Lid
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/09, 17:12:59 »
Proficiat Pjotr  je heb het huzarenstukje weer geklaard en nog ruim op tijd ook :-)
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Tom

  • Lid
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/09, 18:08:07 »
xfce4 datatime plugin   <  Dan heeft u het zelfde als in Ubuntu: datum , jaar , maand , tijd  ( uur en minuut )  en met links klik daarop een kalender.
De default klok - rechtsklik en verwijderen van het paneel.
Die tip had ik bij Xubuntu nog er bij gezet ,voor de rest weer prima.

« Laatst bewerkt op: 2011/10/09, 18:12:44 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/11, 00:12:40 »
Pjotr,

wat ik een beetje 'mis' is een advies over het gebruik van de pauzestand met laptops (voornamelijk);
je hoeft maar weinig of niet te booten, dat vindt je harde schijf leuker dan elke keer een koude start te maken, en bovendien veroorzaakt die stand
een batterijdrainage wat eigenlijk heel goed is voor je laptop. (in die stand gaat je batterij ongeveer 8 a 9 uren mee)
Dus simpel; sluit je laptopdeksel en laat je laptop in pauzestand gaan, en met het openen ben je binnen 5 seconden terug online. Wachtwoorden en locks kunnen gemakkelijk omzeild worden met een kunstgreepje (via GUI) zodat het vervelende wachtwoordvragen vermeden kan worden.

Persoonlijk had ik er geen goede ervaring mee met 10.04LTS maar met 11.04 loopt het super.

Het is maar een suggestie.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/11, 00:28:13 »
"een batterijdrainage wat eigenlijk heel goed is voor je laptop. (in die stand gaat je batterij ongeveer 8 a 9 uren mee)"

Op mijn schoollaptop zelfs langer. Ik heb hem laatst het hele weekend op batterij in de pauzestand gehad en toen ik hem 's maandags opendeed, kon ik er nog steeds een 45 minuten op werken :o

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/11, 08:39:25 »
Wat slaapstand en hibernatie betreft met linux, wil het op een behoorlijk percentage van laptops nog wel eens fout lopen, helaas.

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/11, 09:04:45 »
MIjn huisgenoot had ook een probleem met de hibernate modus.
Een BIOS-update heeft het probleem verholpen.

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/11, 10:09:50 »
@Vistaus: ik had maar die tijd ongeveer getest. Maar ik had hem gisterenavond eens eraf gegooid in pauzestand gezet en inderdaad dat kan zelfs nog véél langer die stand mijn batterij was slechts een tiende gedaald in waarde.

Ik heb die pauzestand nu getest op 8 recente laptops (op het werk) en bij allemaal loopt dat zeer goed.

Hybernate is helaas nog steeds een no-show, daar loopt het nog wel eens fout.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/11, 10:36:51 »
Wat slaapstand en hibernatie betreft met linux, wil het op een behoorlijk percentage van laptops nog wel eens fout lopen, helaas.

+1

Heeft te maken met niet-standaard-implementaties van het energiebeheer in het BIOS. Elke fabrikant flanst z'n eigen BIOS in elkaar....

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/11, 12:47:45 »
Pjotr, bedankt voor de update weer, ik ga het eens doornemen!


Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/13, 15:56:05 »
Ik weet trouwens niet of ik wel goed gekeken heb, maar ik kon zo geen verwijzing vinden naar de Nederlandse Ubuntu gemeenschap op jouw site? Lijkt mij persoonlijk wel handig voor een site met tips voor beginners. Zeker als men tegen problemen aanloopt die niet op jouw site worden uitgelegd is het doorverwijzen naar de gemeenschap nuttig denk ik. Ook wordt er verwezen naar de het Engelstalige ubuntu.com om Ubuntu te downloaden, wat misschien ook niet voor iedereen even prettig is? Sterker nog, als ik op jouw site zoek naar "ubuntu-nl" dan vind ik alleen een verwijzing naar "met dank aan Gandyman van Ubuntu-NL".

Ik krijg bijna de indruk dat Ubuntu-NL op jouw site bewust vermeden wordt, is dat zo? Dat zou ik wel jammer vinden, want volgens mij kan de Nederlandse Ubuntu gemeenschap voor beginnende Linux, Ubuntu gebruikers waarop jouw site gericht is zeker een meerwaarde hebben.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/13, 16:04:41 »
Citaat van: computertip
N. Hulp vragen

1. Vriendelijke en snelle Nederlandstalige hulp bij uw problemen met Ubuntu Linux, vindt u onder andere op de volgende fora:
- forum van Ubuntu Nederlands
- Computer!Totaal-forum (onderdeel OS Linux)
- Nedlinux-forum

2. Als u goed Engels leest en schrijft, dan kunt u tevens het internationale Ubuntuforum proberen: Ubuntuforums.org.

Re: Mijn webstek is nu helemaal geschikt voor 11.10 Oneiric Ocelot!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/13, 17:00:30 »
A, niet goed gekeken dus. :)