Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met netwerk/pakketbeheer.  (gelezen 738 keer)

Offline Jopie

  • Lid
Probleem met netwerk/pakketbeheer.
« Gepost op: 2008/04/13, 00:20:05 »
Ik weet niet goed waar ik het probleem moet onderbrengen, dus ik hoop dat ik goed zit.

In ieder geval, ik wilde net gaan regelen dat m'n laptop met Vista de Ubuntu-pc kan bereiken en vice versa. Ik startte dat "gedeelde mappen" op in beheer en kreeg gelijk de vraag of ik NFS en/of SMB wilde installeren. Dat wilde ik, maar toen kreeg ik deze foutmelding:
E: Encountered a section with no Package: header
E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/ppa.launchpad.net_awn-testing_ubuntu_dists_gutsy_main_binary-amd64_Packages
E: De pakketlijst of statusbestand kon niet worden ingelezen.
E: _cache->open() failed, please report.

Dezelfde foutmelding krijg ik als ik Synaptic open.

Mijn vraag is dus: wat houdt dit in en wat doe ik eraan ;).

De reden dat ik de vraag in het netwerk-forum stel is dat toen ik de eerste keer die foutmelding kreeg, m'n verbinding er ook mee kapte. Ik kon niet eens m'n modem meer in; ik had kennelijk geen ip-adres meer. Dit is me ook één of twee keer eerder overkomen terwijl er updates aan het downloaden/installeren waren.

Ter verduidelijking, ik heb een dsl-modem/router die als dhcp server staat ingesteld en in de Ubuntu-pc zit een 3com 3c905B netwerkaart (een ouwetje).

Ik hoop dat iemand me kan helpen en alvast bedankt.

Offline Jopie

  • Lid
Probleem met netwerk/pakketbeheer.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/13, 00:53:08 »
Ok, nieuwe aanwijzing. Als ik het "installeren/verwijderen" open onder het toepassingen menu krijg ik de volgende melding:

Dit is een zeer ernstige fout in uw pakketbeheersysteem. Controleer met synaptic op gebroken pakketten, controleer de toegangsrechten en correctheid van het bestand  '/etc/apt/sources.list' en herlaad de pakketinformatie met 'sudo apt-get update' en 'sudo apt-get install -f'.

Aangezien ik net een week Ubuntu gebruik, zegt me dit niet zo veel ;). Enige ideeën?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Probleem met netwerk/pakketbeheer.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 01:07:58 »
Open maar eens een terminal, en tik de volgende dingen in en post de uitkomst ervan hier op het forum tussen [code][/code] tags

1. cat /etc/apt/sources.list
2. sudo apt-get update
3. sudo apt-get install -f

ik kijk morgen wel wat de problemen zijn als niemand mij voor is natuurlijk, hoe eerder je geholpen wordt hoe beter
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Jopie

  • Lid
Probleem met netwerk/pakketbeheer.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 02:04:06 »
Dank je voor de tip. Had zelf ook al bij de uitleg over de terminal zitten kijken op de documentatiepagina's. Ik heb wat zelf toegevoegde regels uit die sources.list weggehaald en toen die andere twee commando's in de terminal gegeven. Hierna deed alles het weer.

Ik ben vergeten de uitkomsten de kopiëren, sorry. Maar goed, synaptic e.d. doet het weer, dus het lijkt me dat er nu geen problemen meer zijn.