Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu tekst-based installer swap laten gebruiken  (gelezen 647 keer)

[Opgelost] Ubuntu tekst-based installer swap laten gebruiken
« Gepost op: 2010/08/30, 14:07:34 »
Hoi hoi,

Ik ben hier aan het proberen om terug leven te blazen in een verouderd laptopje. Bedoeling is om een minimale ubuntu installatie met een command-line interface te draaien, dus niets grafisch (=> haalbaar met maar 64MB). (DSL e.d. heb ik voorlopig geen zin in) Maar ik zit vast in het installatie proces.

Specificaties:
Proc.: Pentium III
RAM: 64MB
HDD: PATA 60GB (<-- nee dit is niet de SSD die in mijn signatuur staat :P)
Geen ethernet poort

Gezien ik geen netwerk-verbinding kan gebruiken tijdens de installatie, kan ik geen gebruik maken van de MinimalUbuntu mini.iso. Daarom gebruik ik de Ubuntu 10.04.1 alternate versie. Bij het booten kies ik dan ook de volgende opties:
F4 -> Install a command-line system
F6 -> Expert mode
Tijdens het installeren heb ik o.a. ook de optie "lowmem" genomen om zo veel mogelijk geheugen te sparen. Echter blijft hij vast lopen bij het partitioneren. parted_server kan niet meer in het ram-geheugen en wordt door de kernel gekilled.

# free
             total       used       free     shared    buffers
  Mem:       56692      50820       5872          0          0
 Swap:           0          0          0
Total:       56692      50820       5872
Nu zie ik echter dat er geen gebruikt wordt gemaakt van swap. Er is echter een linux swap-partitie (ik heb 2GB voorzien) op de schijf aanwezig (sda3). Is het mogelijk om aan de (debian-) installer aan te geven dat hij swap moet gebruiken, en indien ja, hoe?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/30, 14:54:10 door ShadowDragon »
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Re: Ubuntu tekst-based installer swap laten gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/30, 14:52:50 »
Oké, never mind. Door een extra parameter "lowmem=2" mee te geven in de bootregel (voor de --), en beperkte selectie aan modules kon ik net de partition manager draaien en een swap partitie aangeven. Vanaf dat moment gebruikt hij de swap-partitie en dit ik dus waarschijnlijk goed voor de rest van de installatie. :)
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB