Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microwatt R10  (gelezen 577 keer)

Microwatt R10
« Gepost op: 2016/09/23, 09:27:56 »
Het heeft iets langer geduurd dan de planning maar Microwatt R10 is sinds een aantal uren verschenen.
Microwatt is het broertje van Watt OS  en gebruikt in plaats van LXDE de I3 Window Manager.
Watt OS heeft als doel om de levensduur van een oudere computer wat te verlengen, hiervoor gebruikt men Ubuntu als basis.
De I3 window manager is weer een beetje lichter dan LXDE en is een zogenaamde 'tiler' wat in (sommige gevallen) de productiviteit ten goede komt.
Nu zou je I3 kunnen installeren op bijvoorbeeld een mini.iso, en zelf wat handigheidjes in kunnen bouwen.
Dat is natuurlijk leuk en leerzaam, maar wanneer je de tijd niet hebt of gewoon weinig trek hebt in dit soort dingen is wellicht Microwatt een uitkomst.
Aangezien deze distro behoorlijk afwijkt van de mainstream distro's (waar overigens niks mis mee is) leek mij het wel om dit te vermelden.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Microwatt R10
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/24, 11:11:33 »
Interessant. Wat is de basis van dit is? Ubuntu?

Re: Microwatt R10
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/24, 13:12:42 »
Interessant. Wat is de basis van dit is? Ubuntu?

Jazeker, Ubuntu 16.04 gebruikt men als basis.
Het is geen distro met al teveel toeters en bellen (klinkt logisch als je een distro Microwatt noemt) en past nog op een ouderwets cd-tje :)
Voor iemand die graag Ubuntu als motortje gebruikt en liever met het toetsenbord werkt als een muis is dit denk ik wel een aanwinst. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Microwatt R10
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/24, 14:00:48 »
Ik gebruik zelf arch. Werkt prima, maar heb niet altijd zijn om na een kernel update mijn wifi voor de zoveelste keer te herstellen. Dit zou een optie zijn als vervanger.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/24, 20:13:28 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Microwatt R10
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/24, 19:11:25 »
Ik gebruik zelf arch. Werkt prima, maar heb niet altijd zijn om nee een kernel update mijn wifi voor de zoveelste keer te herstellen. Dit zou een optie zijn als vervanger.

Dan denk ik dat je je hier geen buil aan valt, er zitten wat kleine (systeem)tools in (o.a. netwerkbeheer), pcmanfm, surf (van suckless), leafpad en synaptic. En dan hebben we het eigenlijk wel gehad. I3 is toch meer voor de iets gevorderde gebruiker en die hebben zo hun eigen specifieke keuzes, vandaar dat de maker dit er dus ook niet ingestopt heeft :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Microwatt R10
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/24, 20:14:44 »
Ah. leafpad  en synaptic mogen ze houden. Maar klinkt interessant. Ik ga er eens naar kijken.

Re: Microwatt R10
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/24, 23:53:55 »
Ah. leafpad  en synaptic mogen ze houden. Maar klinkt interessant. Ik ga er eens naar kijken.

Ik kan ook zonder, maar goed het is in elk geval niet veel wat je mag wissen :)
De keuze voor deze programma's is waarschijnlijk gemaakt om het voor de nieuweling iets makkelijker te maken.
Iemand die er al iets langer mee werkt zal denk ik kiezen voor andere methodes/programma's die de muis nog meer met rust laten.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint