Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: in xubuntu switchen van nederlands naar deens  (gelezen 1359 keer)

Offline rietje

  • Lid
in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Gepost op: 2019/04/08, 10:11:04 »
Xubuntu 18.04 LTS.
Ik probeer mijn systeem om te zetten om in de deense taal berichten en brieven te kunnen schrijven en daarna weer terug te schakelen.
De enige verandering is eigenlijk dat ik een paar aparte deense letters nodig heb. Ik ben zelf al aan het experimenteren geweest, o.a.in taalondersteuning heb ik deens toegevoegd en kan nu resp. deens of nederlands bovenaan zetten in de voorkeursrij.
Als ik deens bovenaan zet veranderd echter ook de taal van mijn systeem. Als ik daarna nederlands bovenaan zet wordt alles weer grotendeels in nederlands  weergegeven, maar niet alles! B.v. Synaptic blijft weergeven in deens en mijn prullebak blijft papirkurv (deens dus).
Verder zoek ik ook nog de juiste layout voor mijn toetsenbord om de 5 typische deense letters te kunnen typen.
Wie kan mij hier helpen?
B.v.d.

Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/08, 12:10:39 »
Hallo, als je meerdere talen gaat activeren, kunnen er inderdaad hier en daar wel wat dingen misgaan ("Papirkurv").

De schoonste (cleanste) oplossing is volgens mij om een tweede gebruikersaccount aan te maken en die geheel Deens in te richten. In LO Writer heb je dan ook je Deense woordenlijst.

Toetsenbord: gebruik het programmaatje Onboard, is standaard aanwezig in Xubuntu. Als je dan in je Deense account een brief wilt schrijven, klik je op het Onboard-icoon in de werkbalk bovenaan (indien eenmaal gestart) en je ziet je Deense toetsenbord in beeld verschijnen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/08, 12:38:14 »
    Ik zie de noodzaak niet een tweede account in het Deens te maken, tenzij je verkiest tijdelijk geheel in een Deense werkomgeving te werken. Het komt er eenvoudig op neer de taalondersteuning voor de gewenste taal erbij te installeren.

    • Op het niveau van tekeninvoer kan je een andere toetsenbordlayout installeren voor de invoer van Deense karakters. Met een sneltoets, standaard Super+Spatie in Ubuntu (mogelijk ook voor Xubuntu), schakel je zeer vlug tussen je gewone Nederlandse toetsenbord en het eventuele Deense toetsenbord. Veranderen van toetsenbord verandert de taal van de werkomgeving niet.
    • Op het niveau van spellingscontrole installeer je de noodzakelijke woordenboeken.
    • Gaat het enkel om 5 karakters, dan zijn er nog enkele andere opties:
      • Misschien voldoet "Gnome characters" ruimschoots. Dit nieuwe Gnome tooltje laat je toe met een klik en enter een teken naar het klipbord te kopiëren. Je tekens komen onder "recent gebruikt" terecht.
      • Kijk eens naar de mogelijkheid van "Compose" toetsen. Deze specifieke Linux feature laat toe met intuïtieve toetsenbordsequenties specifieke tekens in te voeren
      • Gebruik xdotool om aan een toetsenbordcombinatie vreemde tekens toe te wijzen. Zo kan je voor het invoeren van het euroteken volgende commando aan een sneltoets toewijzen: "xdotool sleep 0.2 type €". xdotool zal je wellicht eerst nog moeten installeren.
    .

Offline rietje

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/08, 12:48:47 »
Vanadium, als ik je eerste advies wil toepassen hoe kom ik dan op dit niveau van tekeninvoer. Allen veranderen van toetsenbord is voor mij voldoende voor de enkele keer dat ik een document in deens moet maken.
Zou dit dan ook werken voor een emailaccount?
De methode van Gnome characters lijkt veel op de methode van LO Writer ( Invoegen/Speciale tekens) en is te lastig.


Offline vanadium

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/08, 12:55:07 »
Ik weet niet hoe dit precies in zijn werk gaat in Xubuntu.

swake

  • Gast
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/08, 14:30:28 »
Ga naar instellingen > Toetsenbord
Klik bij toetsenbord op tab Indeling
Bij toetsenbordindeling klik op de knop Toevoegen en kies de gewenste indeling  en klik op de knop OK
Na toevoegen kun je met de pijltjestoets de gewenste indeling bovenaan plaatsen .

Offline rietje

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/08, 14:42:53 »
Waar vind ik dan via toetsenbord het gewenste leesteken?
zoals: å en æ  ø  en de hoofdletters ervan?
« Laatst bewerkt op: 2019/04/08, 14:45:31 door rietje »

Offline peer

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/08, 15:01:27 »
ik heb in kubuntu een compose key toegevoegd. Bij mij is dat de rechter Alt-knop. De knop indrukken en dan tegelijk twee toetsen.
De letters worden dan:
å : [rechts-ALT] aa
Å: [rechts-ALT] AA
æ: [rechts-ALT] ae
Æ: [rechts-ALT] AE
ø: [rechts-ALT]/o
Ø: [rechts-ALT]/O


In Debian LXDE heb ik ook de compose key toegevoegd. Ook hier de rechter ALT-knop. Nu moet echter eerst de compose key indrukken en daarna de twee toetsen.

Ik weet niet hoe je in ubuntu de composekey toevoegd maar er is vast wel iemand die dat weet

Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/08, 15:50:16 »
Ik zie de noodzaak niet een tweede account in het Deens te maken, tenzij je verkiest tijdelijk geheel in een Deense werkomgeving te werken.
Er is ook geen noodzaak; het is een mogelijke aanpak. Voordeel: alle handelingen die je opsomt, worden bij het aanmaken van een tweede, Deens account, al automatisch uitgevoerd.

En je taalomgeving blijft 'schoon' (dus geen papirkurv, etc.). Ik ben sinds een jaar lid van het Gnome vertaalteam en ben daardoor nogal allergisch geworden om meerdere talen te activeren, de ervaring leert dat dat niet altijd helemaal goed gaat.

Maar het doel blijft natuurlijk dat OP's probleem opgelost wordt. Linksom of rechtsom.

Offline vanadium

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #9 Gepost op: 2019/04/08, 19:03:29 »
@Paul, drastisch toch, over gaan naar een gans nieuwe werkomgeving om vijf vreemde karakters vlot te kunnen invoeren. Maar dat komt vast in orde: ik zie dat er concrete aanwijzingen voor Xubuntu aan het komen zijn.

swake

  • Gast
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #10 Gepost op: 2019/04/08, 21:12:03 »
Zo is een deens toetsenbord ingedeelt , ik hoop dat je er iets aan hebt .http://loderi.com/nl/danish-virtual-keyboard-online

Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #11 Gepost op: 2019/04/08, 22:37:09 »
@Paul, drastisch toch, over gaan naar een gans nieuwe werkomgeving om vijf vreemde karakters vlot te kunnen invoeren.
Als dat inderdaad het enige probleem is, dan is dat met Onboard + Deens toetsenbord direct opgelost. Ik begreep dat de OP het systeem wilde omzetten naar Deens (eerste zin), dus ook taalondersteuning erbij wilde installeren. 

Offline rietje

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #12 Gepost op: 2019/04/09, 10:09:41 »
Swake's tip geeft mij al een duw in de goede richting. Nu nog de juiste handelingen om de juiste toetsen te kunnen gebruiken wanneer ik een brief opmaak in bv. Writer. Hoe handel je dan precies? Hoe laat ik mijn toetsenbord de juiste letter produceren?

De andere discussie gaat een iets andere richting uit, nl. het was niet mijn bedoeling om deense zinnen te maken, maar alleen maar het typen van de lastige deense letters. De deense taal beheers ik wel al enigzins.

Offline peer

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #13 Gepost op: 2019/04/09, 10:10:15 »
Het instellen van de compose key staat beschreven op:
https://www.setphaserstostun.org/posts/setting-the-compose-key-on-xfce/
je moet dus in de instellingen even iets intypen.
Maar je hoeft niets te installeren.

Daarna zijn de tekens: åÅæÆøØ heel makkelijk te maken.
Ik heb in kubuntu en debian lxde de rechteralttoets hiervoor gebruikt.

Als ik bv. å wil maken dan doe ik:
in kubuntu: [ALT-r] en tegelijk twee keer de letter a.
in debian: eerst [ALT-r] en daarna twee keer de letter a.

nog even de toetsen:
å : [rechts-ALT] aa
Å: [rechts-ALT] AA
æ: [rechts-ALT] ae
Æ: [rechts-ALT] AE
ø: [rechts-ALT]/o
Ø: [rechts-ALT]/O

Offline rietje

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #14 Gepost op: 2019/04/09, 10:23:28 »
Peer, hoe vind ik dat in mijn nederlandse xubuntu? Ik vind geen compose property onder keyboard-layout.
« Laatst bewerkt op: 2019/04/09, 10:28:21 door rietje »

Offline peer

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #15 Gepost op: 2019/04/09, 10:41:13 »
Sorry, Rietje,
ik gebruik geen xubuntu dus weet niet precies hoe dit moet. Maar er zijn hier zat xubuntu gebruikers die dit zo moeten kunnen uitleggen. Ik hoop dat zij kunnen helpen.

Maar ik heb nog even gegoogled en ik heb de manier terug gevonden die ik destijds bij debian lxde gebruikt heb. Dit zou ook moeten werken bij xfce (dus ook bij xubuntu)
http://duncanlock.net/blog/2013/05/03/how-to-set-your-compose-key-on-xfce-xubuntu-lxde-linux/


Offline peer

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #16 Gepost op: 2019/04/09, 11:03:38 »
ik heb even xubuntu 18.04 gedownload en in gestart.
Als ik naar Settings ga en dan naar Keyboard.
Dan verschijnt er een popup met drie tabbladen: 'Behaviour', 'Application Shortcuts' en 'Layout'.
Ik kies tabblad 'Layout'. Hierin zie ik een vakje waarin ik de Compose Key kan kiezen. Ik moet dan wel eerst het vinkje bij 'System defaults' weghalen.
Dit zijn wel de engelse termen. In de live versie kan ik niet omschakelen naar nederlands.

Hoop dat dit helpt.

Offline peer

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #17 Gepost op: 2019/04/09, 11:07:07 »
ik heb even xubuntu 18.04 gedownload en in gestart.
Als ik naar Settings ga en dan naar Keyboard.
Dan verschijnt er een popup met drie tabbladen: 'Behaviour', 'Application Shortcuts' en 'Layout'.
Ik kies tabblad 'Layout'. Hierin zie ik een vakje waarin ik de Compose Key kan kiezen. Ik moet dan wel eerst het vinkje bij 'System defaults' weghalen.
Dit zijn wel de engelse termen. In de live versie kan ik niet omschakelen naar nederlands.

Ik heb het getest door de rechter alttoets als composekey in te stellen. en het werkt:
[ALT] en daarna  twee keer de a toets geeft inderdaad de gewenste å
Hoop dat dit helpt.

swake

  • Gast
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #18 Gepost op: 2019/04/09, 11:37:49 »
Het meest eenvoudigste , zo bekijk ik het toch .
In mijn post #10 vind je een link met de layout van een deens toetsenbord . Als je dit kan printen, print het dan .
Als je een document wil typen in het Deens , stel dan eerst de juiste toetsenbordindeling in .
Leg het afgeprinte toetsenbord naast jou , en als je één van die deense tekens moet typen, kijk gewoon op de print waar de toets zou staan bij een deens toetsenbord .Gemakkelijker kan toch niet  =) .

Offline peer

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #19 Gepost op: 2019/04/09, 12:33:28 »
maar je vergeet dat de speciale tekens ervoor zorgen dat leestekens en zo ook op een andere plaats komen te staan. Als je grote hoeveelheden tekst moet typen dan kan het heel nadig zijn maar als je af en toe de speciale tekens nodig hebt is het (voor mij) wat omslachtig. Bedenk dat ook de trema' s en dergelijke niet zo makkelijk meer gaan.

De compose key werkt voor mij erg makkelijk. Ik type regelmatig kleine stukjes noors (cursus). Ik hoef geen keyboard te kiezen en het werkt altijd.  Na 10 minuten was ik helemaal gewend. Dus ik vind het erg makkelijk. Ook andere tekens zoals bv. ≠ zijn heel snel te typen.

Het enige lastige is dat je de compose key even moet instellen en dat is afhankelijk van je DE. In kubuntu is het een vinkje plaatsen, in lxde moet je configuratiebestand aanpassen en vandaag heb ik geleerd dat het in xubuntu ook een kwestie is van even  een toets toewijzen.

Maar, gelukkig zijn er in linux altijd meerdere mogelijkheden om hetzelfde resultaat te bereiken.

Offline rietje

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #20 Gepost op: 2019/04/09, 13:32:34 »
Peer, het werkt prima. Ik heb gekozen voor de windowstoets. Dan kan ik voor hoofdletters tegelijk de windowstoets+hoofdlettertoets indrukken met 2 vingers van de linkerhand. (Ik ben altijd met rechts aan het typen).
Bedankt allemaal, ik print deze discussie uit voor het geval dat.....

Offline peer

  • Lid
Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #21 Gepost op: 2019/04/09, 14:50:36 »
mooi!!

Re: in xubuntu switchen van nederlands naar deens
« Reactie #22 Gepost op: 2019/04/14, 16:03:51 »
Sorry dat ik er zo laat op reageer maar ik kwam net toevallig hierover wat te lezen.
Namelijk dat je de compose toets in kan stellen d.m.v.
sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration
Daarmee kan je de instellingen van het toetsenbord wijzigen en op het laatste tabblad wordt gevraagd of je een samensteltoets wil instellen en hoe.

Misschien wel zo handig.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.