Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe laptop  (gelezen 3140 keer)

Offline h2o

  • Lid
Nieuwe laptop
« Gepost op: 2019/01/24, 11:31:25 »
Van mijn werk krijg ik morgen een nieuwe laptop. Het is een HP 250 G6. https://www.heutink.nl/artikel/alles-van-heutink/902_HICT2211365  Hierin zit o.a. een 128 MB SSD kaart en 8GB RAM. Nu kom ik op het internet verschillende meningen tegen of hierop een swap partitie moet komen.

Zelf denk ik er aan om mijn DVD speler te vervangen door een bay waarin mijn (oude) SATA 250 GB schijf komt. Betrouwbaarheid gaat bij mij voor snelheid.

Graag jullie mening en reactie.

PS. Ik heb vandaag maar weer eens ingelogd na afwezig te zijn geweest na de crash van dit forum.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/24, 11:45:48 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/24, 12:23:21 »
Citaat van: h2o
PS. Ik heb vandaag maar weer eens ingelogd na afwezig te zijn geweest na de crash van dit forum.
Welkom terug !  ^-^

Ubuntu werkt tegenwoordig met een swap bestand. Ik zou er zeker geen swap partitie meer op nahouden, maar wel nog swapruimte in de vorm van een bestand, zelfs als je 8 GB of meer hebt. Ik heb 16 GB en heb een swapbestand van 1 GB. Wordt in de praktijk praktisch nooit gebruikt, maar als het al eens nodig is, dan heeft het systeem nog even reserve vooraleer het abrupt processen moet afsluiten om geheugen te winnen.

Het voordeel van een swapbestand is dat je dit later gemakkelijk kan aanpassen, of zelfs verwijderen. Werk je met een swappartitie, dan moet je telkens je partities aanpassen om die swap aan te passen.

Moderator edit: quote gerepareerd :lol:
« Laatst bewerkt op: 2019/01/24, 12:36:30 door Ron »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/24, 14:08:10 »
Citaat
Zelf denk ik er aan om mijn DVD speler te vervangen door een bay waarin mijn (oude) SATA 250 GB schijf komt. Betrouwbaarheid gaat bij mij voor snelheid.
Begrijp ik hieruit goed dat je een oude HD betrouwbaarder acht dan een SSD? Ik betwijfel of dat zo is.

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/24, 15:40:16 »
Ubuntu werkt tegenwoordig met een swap bestand. Ik zou er zeker geen swap partitie meer op nahouden, maar wel nog swapruimte in de vorm van een bestand, zelfs als je 8 GB of meer hebt. Ik heb 16 GB en heb een swapbestand van 1 GB. Wordt in de praktijk praktisch nooit gebruikt, maar als het al eens nodig is, dan heeft het systeem nog even reserve vooraleer het abrupt processen moet afsluiten om geheugen te winnen.

Het voordeel van een swapbestand is dat je dit later gemakkelijk kan aanpassen, of zelfs verwijderen. Werk je met een swappartitie, dan moet je telkens je partities aanpassen om die swap aan te passen.

Je bedoelt ongeveer dit verhaal?
Citaat
dd if=/dev/zero bs=1M count=grootte of=output_file

Dus dd if=/dev/zero bs=1M count=4096  of=swapfile

sudo mkfs.swap output_file

/locatie/swapfile    none   swap    loop    0  0
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/24, 15:45:16 »
Citaat
Zelf denk ik er aan om mijn DVD speler te vervangen door een bay waarin mijn (oude) SATA 250 GB schijf komt. Betrouwbaarheid gaat bij mij voor snelheid.
Begrijp ik hieruit goed dat je een oude HD betrouwbaarder acht dan een SSD? Ik betwijfel of dat zo is.
Ik ben conservatief met het gebruik van opslag. Een goede betrouwbare HDD waar ik veel veiliger veel kan beschrijven gaat voor een SSD waarop het gebruik van een swapfile wordt afgeraden. En een HDD van 7200 toeren is mij snel genoeg.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/24, 15:52:13 »
Deze link legt goed uit hoe een swapbestand wordt aangemaakt: https://www.tecmint.com/create-a-linux-swap-file/
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/24, 18:17:26 »
Citaat
Ik ben conservatief met het gebruik van opslag. Een goede betrouwbare HDD waar ik veel veiliger veel kan beschrijven gaat voor een SSD waarop het gebruik van een swapfile wordt afgeraden.
Was dat afraden niet iets voor SSD's van 10 jaar geleden? Bovendien, hoe vaak zal, met 8 GB RAM en de swappiness op 1, naar de swap file geschreven worden?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/24, 18:29:11 »
Er is zeker niets tegen een ruime klassieke HD te gebruiken voor dataopslag zoals documenten, foto's, films. Als je echter voor de installatie van je besturingsysteem zelf de keuze hebt tussen klassieke HD en SSD, dan is de keuze zeer vlug gemaakt. Het besturingssyteem is zo veel vlugger als het draait vanaf een SSD. Een snelle SSD is ook een groot voordeel bij activiteiten met veel schijfinput/output, zoals het bewerken en encoderen van audio/video. Tenslotte zal een databank ook heel wat vinniger reageren als die gehuisvest is op een snelle SSD.

Vóór en tegen, een SSD. In dit geval vind ik het alvast geen slecht idee naast je SSD ook een ruime klassieke HD te zetten. Best of both worlds.

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/24, 19:09:45 »
Ssd werkt lekker snel inderdaad. Ik hoor daarnaast ook nog steeds dat ssd toch nog een kortere levensduur heeft.

Ach, daarentegen heb ik nog steeds usb-sticks tot tien jaar oud in gebruik (ook flash, en een stuk oudere techniek).
Als het toch kan, allebei dan. Lekker draaien op ssd, en ook nog backuppen op de classic hdd (en extern natuurlijk).
« Laatst bewerkt op: 2019/01/24, 19:11:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/24, 19:50:51 »
Net mijn 3 linux bakjes voorzien van SSD schijven, en er is merkbaar snelheidsverschil.
Voor opslag heb ik nog een NAS met een gewone schijf en een USB schijfje.

Voordeel lijkt me vooral dat je nog steeds relatief oude computers kunt gebruiken.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline aartje

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/25, 09:52:02 »
Citaat van: h2o
PS. Ik heb vandaag maar weer eens ingelogd na afwezig te zijn geweest na de crash van dit forum.
Welkom terug !  ^-^

Ubuntu werkt tegenwoordig met een swap bestand. Ik zou er zeker geen swap partitie meer op nahouden, maar wel nog swapruimte in de vorm van een bestand, zelfs als je 8 GB of meer hebt. Ik heb 16 GB en heb een swapbestand van 1 GB. Wordt in de praktijk praktisch nooit gebruikt, maar als het al eens nodig is, dan heeft het systeem nog even reserve vooraleer het abrupt processen moet afsluiten om geheugen te winnen.

Het voordeel van een swapbestand is dat je dit later gemakkelijk kan aanpassen, of zelfs verwijderen. Werk je met een swappartitie, dan moet je telkens je partities aanpassen om die swap aan te passen.

Moderator edit: quote gerepareerd :lol:
Het nadeel van een swap-bestand op bv een rootpartitie of een home-partitie is dat je dat bestand van gigabytes ook met
de backups meeneem. Ik heb gewoon een swappartitie van 4 GB aangemaakt op mijn desktop met 8 GB geheugen en
heb het nog nooit meegemaakt dat het aangesproken werd. Ik heb daar zowel een SSD als HD in zitten en de swap-partitie
op de HD aangemaakt voor geval van nood  ???

Op mijn netbook met alleen een SSD van 128 GB en 2 GB geheugen heb ik ook een aparte swappartitie van 4 GB aangemaakt,
ook nog nooit gebruikt......

Ik zou sowieso wel swap aanmaken (als bestand of partitie). Er kunnen programma's zijn die het bestaan ervan eisen.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/25, 09:54:06 door aartje »

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/25, 11:39:34 »
Die techniek van een virtuele partitie heb ik tot voor kort op mijn thuisnetwerk gebruikt. Dat is dus niet nieuw voor mij en ik heb er eerlijk gezegd niet aan gedacht om dit ook voor swap doeleinden te gebruiken.
Is het dan ook zinvol om bijv. /var/log naar zo'n virtuele drive te verplaatsen? Ik heb wel eens 'klanten' die problemen hebben met vol zittende log bestanden.
Nadeel zou dan zijn dat je dan misschien overbodige schijfruimte gaat gebruiken?

Een andere vraag: Vooropgezet dat die swap niet wordt gebruikt, hoe verhoud een RAM disk zich met een SSD.  Dat zou in theorie toch nog sneller moeten zijn? Dan zou je het 'overtollige' geheugen voor een RAM disk kunnen gebruiken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/25, 15:05:21 »
Je zou zelfs een kleine partitie in kunnen richten waar je de iso op installeert (net als win doet). Dan kun je bij problemen altijd ter plekke herstellen, installeren of wat dan ook. Geen geklooi meer met dvd of usb-stick.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/26, 08:45:20 »
Hoe achterhaal ik de UUID van zo'n block device? Ik heb dus een swapfile bestand in gebruik maar het daarvoor het UUID nodig in het bestand /etc/initramfs-tools/conf.d/resume
Bij het opstarten krijg ik een bekende foutmelding wat te wijten is aan het niet kunnen vinden van de swap locatie.
Als ik de juiste UUID in dat bestandje invul weet ik wel hoe ik die foutmelding kan voorkomen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/26, 09:05:05 »
sudo blkid

nahjo

  • Gast
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/26, 09:33:09 »
Een swapfile geen UUID. Voor gebruik van de slaapstand zal je over moeten gaan op een swappartitie en die heeft wel een UUID   :)
Volgens mij is er vanaf 18.04 al geen (standaard) keuze voor slaapstand meer aanwezig en dus is er gekozen voor een swapfile.
gr. Johan


Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/26, 10:10:41 »
@Vanadium, geen UUID voor de swapfile.
@nahjo, bij het aanmaken van de swapfile zag ik wel een UUID langskomen. Anders maak ik hem wel opnieuw aan.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/26, 12:45:57 »
Ik was weer een beetje te vlug. Inderdaad, het gaat over een swapbestand. En je wil hier hibernatie. Dat maakt het iets ingewikkelder dan met een partitie:
- Je swapbestand moet groot genoeg zijn en mag absoluut niet gefragmenteerd zijn
- De UUID die je in /etc/initramfs-tools/conf.d/resume ingeeft, is de UUID van het volume waarop je swap staat. Daarnaast moet je een "offset" meegeven: dat is het blok (of de sector of nog iets anders) waar de swappartitie begint. Bij het opstarten zijn er nog geen bestandssystemen aangekoppeld: de swapruimte kan dus niet via het bestandssysteem aangesproken worden: dit moet op een "lager" niveau gebeuren.

Hier wordt het allemaal nogal goed uitgelegd.

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2019/02/13, 16:52:14 »
De laptop is eindelijk binnen. Ik draai het nu vanaf een externe schijf via USB3. Nu wil ik de laptop volledig en uitsluitend voor (Debian) Linux gebruiken. Kan ik dan de hele SSD via Gparted volledig wissen en er dan Debian op zetten. Er staat namelijk een EFI systeem partitie op van 260 MB. Niet dat dit mij kopzorgen gaat bezorgen vanwege te weinig schijfruimte, maar wel of dit mijn Linux only systeem dwars gaat zitten.

Even ter aanvulling, mijn laptop kan nu vanaf een externe harde schijf opstarten en ik heb hiervoor gezorgd door de laptop ook in legacy modus te laten starten.

Nog een aanvulling, ik heb secure boot uitgeschakeld.
« Laatst bewerkt op: 2019/02/13, 18:23:57 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2019/02/13, 18:08:32 »
Maak er voor de zekerheid een backup van, dan kan je altijd terug vallen, b.v. in geval van garantie........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2019/02/13, 18:28:28 »
Maak er voor de zekerheid een backup van, dan kan je altijd terug vallen, b.v. in geval van garantie........
Ik ga sowieso een clone van die SSD maken. Nu heb ik al lezend op het Internet gezien dat die EFI partitie nodig is, maar wat als ik (zoals nu) secure boot uit heb staan?

Ik heb nu:
/dev/sda1 EFI System Partition (FAT32)
/dev/sda2 Microsoft Reserved Partition (Unknown)
/dev/sda3 Basic data partition (NTFS) (Windows 10)
/dev/sda4 Basic data partition (NTFS) (Windows RE tools)

Mijn logica zegt dat /dev/sda2, /dev/sda3 en /dev/sda4 er wel af kunnen.

Update, de clone wordt gemaakt via dd naar een externe schijf
« Laatst bewerkt op: 2019/02/13, 18:42:10 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline loti

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2019/02/13, 19:19:54 »
Wanneer je alleen Debian wilt gebruiken  kan je het makkelijkste tijdens de installatie kiezen voor "gehele schijf gebruiken", het installatieprogramma zal dan bepalen wat moet blijven staan en wat verwijderd moet worden.
Het formatteren  wordt ook standaard uitgevoerd met ext4.
Wel eerst in de bios "secure boot" uitschakelen en "uefi only" inschakelen.

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2019/02/13, 19:44:42 »
Wel eerst in de bios "secure boot" uitschakelen en "uefi only" inschakelen.
Secure boot uitschakelen gaat wel, dat werkt, 'uefi only' zorgt ervoor dat er alleen Windows wordt opgestart. Als ik de legacy modus inschakel kan ik vanaf een USB stick in beide modi opstarten.
Ik ga dit nog wel even verder uitzoeken. Bedankt voor zover!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2019/02/13, 19:46:09 »
Maak er voor de zekerheid een backup van, dan kan je altijd terug vallen, b.v. in geval van garantie........

Zou ik zeker doen. Je kan in Windows een usb-installatiestick maken. Krijg je na afloop het bericht of het gelukt is.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO

Zou ik trouwens niet in Ubuntu downloaden!
(Je kan in Ubuntu wel een W10 iso downloaden, maar die is te groot om op een normale DVD te branden...)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline loti

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2019/02/13, 22:02:25 »
Een externe harde schijf waarop een OS is geïnstalleerd kan ik alleen opstarten in legacy  modus.
Een installatie usb met een ISO bestand kan ik echter alleen opstarten in uefi only.
Na installatie moet de betreffende distro ook zo worden opgestart.