Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee vragen over Apache2  (gelezen 1967 keer)

Ailurus

  • Gast
Twee vragen over Apache2
« Gepost op: 2008/12/20, 14:06:47 »
Ik heb gisteren apache2 in combinatie met PHP en MySQL geinstalleerd, met als doel het offline kunnen testen van php-scripts en databases. Het is dus niet de bedoeling dat iemand van buitenaf iets kan bereiken, dit is toch standaard wel het geval? Hoe gooi ik het makkelijkst alles dicht voor de buitenwereld?

Als ik een html- of php-pagina wil bewerken die in /var/www staat, en dit met Firefox probeer ("Edit Source"), edit ik een bestandje wat in /tmp staat. Kan ik iets instellen zodat ik rechtstreeks bestanden in /var/www kan editen? Misschien staat dit bij "about:config", maar ik heb nog niks kunnen vinden...

Alvast bedankt!

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Twee vragen over Apache2
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/20, 14:53:53 »
als je gewoon netjes je poorten dicht hebt staan in je router/modem dan kan er niemand bij hoor.

Re: Twee vragen over Apache2
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/20, 16:16:25 »
Ik heb gisteren apache2 in combinatie met PHP en MySQL geinstalleerd, met als doel het offline kunnen testen van php-scripts en databases. Het is dus niet de bedoeling dat iemand van buitenaf iets kan bereiken, dit is toch standaard wel het geval? Hoe gooi ik het makkelijkst alles dicht voor de buitenwereld?
Hallo Ailurus, als je achter ene router zit staat poort 80 sowieso al dicht. Dus als het goed is hoef je niks dicht te gooien.

Als ik een html- of php-pagina wil bewerken die in /var/www staat, en dit met Firefox probeer ("Edit Source"), edit ik een bestandje wat in /tmp staat. Kan ik iets instellen zodat ik rechtstreeks bestanden in /var/www kan editen? Misschien staat dit bij "about:config", maar ik heb nog niks kunnen vinden...
Wil je het per sé met Firefox doen? Is dat een addon dat je html kan editten met FF? Ik zou het met een goeie editor doen (nano oid) of iets als NVU.

Ailurus

  • Gast
Re: Twee vragen over Apache2
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/20, 16:19:26 »
Bedankt voor jullie antwoorden.

@AutoStatic: ik heb in FireFox ingesteld dat ik via Gedit m'n HTML documenten bewerk. Ik vind het wel handig om simpel "View Page Source" te kunnen kiezen, even wat te wijzigen, Ctrl + S, Sluiten, F5, en het resultaat te zien ;).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Twee vragen over Apache2
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/20, 16:19:39 »
Wanneer je Seamonkey installeert, heb je een pakket met Firefox, Thunderbird en NVU als een geïntergreerd geheel.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 16:28:09 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Twee vragen over Apache2
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/21, 11:51:16 »
@AutoStatic: ik heb in FireFox ingesteld dat ik via Gedit m'n HTML documenten bewerk. Ik vind het wel handig om simpel "View Page Source" te kunnen kiezen, even wat te wijzigen, Ctrl + S, Sluiten, F5, en het resultaat te zien ;).
Dan kun je met GEdit net zo goed direct het bestandje in /var/www wijzigen, of vind je dat niet lekker werken?

Ailurus

  • Gast
Re: Twee vragen over Apache2
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/21, 21:47:42 »
Dat is wel zo, maar ik heb niet altijd die map openstaan, en daarnaast is de mappenstructuur vrij uitgebreid. Mijn index.html is een verwijspagina naar de verschillende sites, dus het gaat wat sneller om in FireFox op F6 te duwen, "localhost" in te typen, vervolgens een site kiezen en die gaan bewerken :).

Weet iemand trouwens of het uberhaupt mogelijk is, om dit zo aan te passen...?