Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen na opruimen met FSlint.  (gelezen 2568 keer)

Offline SVW

  • Lid
Problemen na opruimen met FSlint.
« Gepost op: 2010/10/10, 15:40:08 »
Ik was bezig met mijn systeem een beetje op te ruimen met FSlint. Dommigheid van mijn kant maar dat opruimen is een beetje te rigoreus gegaan. Na dat ik wat bestanden had opgeruimd zijn de instellingen van mijn computer nogal veranderd. Ik ben ook een hoop van mijn bestanden kwijt, vnl de ouderen, maar gelukkig heb ik van de belangrijkste een back up.

Toch vroeg ik mij af is het mogelijk om het systeem te resetten naar een oudere configuratie zoals deze was voordat ik met FSlint aan de slag ging? Een systeem herstel?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/10, 16:54:43 door SVW »

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen naar opruimen met FSlint.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/10, 15:50:14 »
Was idd niet heel slim. Dacht dat ik nog in de onschuldige delen van het programma zat maar niet dus. In het programma zelf zit die optie iig niet.

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen naar opruimen met FSlint.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/10, 15:57:15 »
Ja ik heb wel enig idee van wat ik mis aangezien ik weer 50G aan vrije schijfruimte heb ipv 20 :)
Hoe gebruik ik de recovery modus van Ubuntu eigenlijk? Want heb nog niet echt iets concreets op google gevonden nl.

En iets practisch: weet iemand hoe ik er voor zorg dat als ik een toepassing open dat deze te zien is in de bovenste taakbalk?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/10, 16:00:16 door SVW »

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen naar opruimen met FSlint.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/10, 16:11:12 »
En is het dan ook zo dat die dan de standaard wordt voor als ik mijn pc opstart of hoe zorg ik daar voor?

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen naar opruimen met FSlint.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/10, 16:20:25 »
Ik zal het eens testen.

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen naar opruimen met FSlint.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/10, 16:35:50 »
Ik moets volgens mij op Esc drukken ipv shift en dan kwam ik idd in de Grub lijst. Ik heb dat meerdere keren geprobeerd maar mijn bestanden en instellingen kwamen er niet van terug geloof ik. Het zij zo. Ik pas wel alle dingen weer opnieuw aan. Ik geloof dat vandaag de nieuwe distributie uitkomt maar volgens mij zijn in de updatebeheer ook mijn instellingen veranderd dus hoe zorg ik ervoor dat ik 10.10 kan installeren? Want ik zag nl nog geen bericht dat deze beschikbaar was. Miss ben ik iets te ongeduldig.

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen naar opruimen met FSlint.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/10, 16:54:23 »
Ik heb 10.04.
weet niet precies waar ik op Shift moet drukken maar als ik opstart krijg ik eerst het merknaam scherm van mijn netbook met de Del en F11 optie, dan gaat de comp laden en dan moet ik op Esc drukken om in de Grub te komen geloof ik.
Ik heb oudere kernels geprobeerd maar ik zag geen verandering, nog steeds alle bestanden weg.
In de recovery wist ik niet zo goed wat ik precies moest doen. Is er een bepaalde optie die ik dan moet kiezen?


Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen na opruimen met FSlint.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/10, 17:27:52 »
Volgens mij werkt dat niet maar ik moet ook telkens de comp met de knop uitzetten omdat ik daarna niet weet hoe ik verder moet gaan. Ik wacht wel de update af voordat ik weer alles ga veranderen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Problemen naar opruimen met FSlint.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/10, 17:46:18 »
...... ik heb wel enig idee van wat ik mis aangezien ik weer 50G aan vrije schijfruimte heb ipv 20 :)

Met 30 GB meer vrije ruimte lijkt het mij dat er 'iets' meer is verwijderd/gewijzigd dan enkel Ubuntu-bestanden/instellingen  ^-^ , dus die zul je niet terugkrijgen door een andere kernel-versie of herstel-modus te gebruiken.
Aangezien je zegt van de belangrijkste bestanden een back-up te hebben, is een schone installatie van Ubuntu 10.04 (want: ondersteuning tot in april 2013) misschien het overwegen waard. Gaat sneller dan eerst op allerlei manieren proberen of je de oude situatie nog kunt terugkrijgen.

Offline SVW

  • Lid
[OPGELOST] Re: Problemen na opruimen met FSlint.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/10, 17:52:51 »
Ik installeer denk ik 10.10 zodra deze via de update manager beschikbaar is.
Alle bestanden die ik kwijt ben geraakt die heb ik her en der op harde schijven, USB-sticks en Dropbox staan dus dat is tijdelijk miss onhandig maar er is niks verloren. Enige onhandige was dat veel standaard instellingen die ik had aangepast weer naar default zijn teruggedraaid. Kleine dingen zoals schermpjes bij het downloaden en dat soort zaken.
Wine deed het net ook nog niet maar dat zal wel weer aan de praat krijgen. Wel gek overigens dat die 30gig verdwenen is terwijl ik alleen maar opdracht heb gegeven om lege mappen te verwijderen en bestanden met ' slechte namen" , bij dat laatste is het fout gegaan.

Mijn eerste insteek was om mijn systeem op te ruimen wat misschien iets te goed gelukt is. Op zich is mijn computer wel wat sneller geworden. Das dan ook wel weer prettig.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/14, 16:45:51 door SVW »

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen na opruimen met FSlint.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/10, 18:44:14 »
Wel apart overigens dat ondanks dat eigenlijk alles gewist is ik toch 15gig gebruik. Ik heb dat probleem altijd al gehad dat mijn schijgebruik niet goed berekend wordt. Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Re: Problemen na opruimen met FSlint.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/11, 13:59:59 »
Citaat
weet niet precies waar ik op Shift moet drukken

Dat doe dus als volgt:

Van zodra je de pc opstart direct de linker Shift toets indrukken én ingedrukt houden tot je het grub menu te zien krijgt.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline SVW

  • Lid
Re: Problemen na opruimen met FSlint.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/11, 14:01:09 »
Ja dat had ik gedaan maar gek genoeg werkte dat niet. Met esc. kwam ik wel bij het Grub menu uit.