Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Avast of andere virusscan  (gelezen 5388 keer)

Offline doffer

  • Lid
Avast of andere virusscan
« Gepost op: 2014/04/06, 14:43:01 »
Hallo,

Wanneer men veilig wil internetbankieren schrijven de banken voor dat de consument een goede geupdate virusscan op zijn pc moet hebben.
Nu heb ik op diverse plaatsen op dit forum gelezen dat bij gebruik van Linux (Ubuntu) een virusscan nut heeft. Toch wil ik aan de voorwaarden van de banken voldoen.

Hoe kan ik een virusscan in Ubuntu installeren en up to date houden?

Mijn voorkeur gaar uit naar bv Avast.
Avast gebruik ik naar alle tevredenheid ook om mijn windows PC.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/06, 14:55:49 »
Waar staan die voorwaarden dan?
Zelf kan ik alleen een advies vinden ...... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline daniel

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/06, 15:04:00 »
Ik sluit me aan bij Ron.
Voor internet bankieren word ubuntu geadviseerd op deze website:
http://www.computeridee.nl/achtergrond/veilig-internetbankieren-in-linux/

ook staat er duidelijk in dat:

Samenvatting:

- Antivirusprogramma’s helpen, maar zijn niet zaligmakend..

- Ook een browser die op Linux draait, wordt door malware bestookt. Alleen: dat valt nu als zaad op de rotsen. De malware herkent binnen Linux niets en kan dus ook niets uitrichten.

- Ubuntu-gebruikers daarentegen installeren programma’s vanuit de zogenoemde repositories. Dat zijn een soort databases vol applicaties die door de omvangrijke Linux-community zijn getest en veilig bevonden.

- De kans dat uw Ubuntu-systeem wordt overgenomen door gangsters is bij normaal gebruik al met al zeer gering. De vraag rijst wel of malware via Ubuntu niet alsnog de Windows-partitie van de harde schijf kan binnendringen.


dus mijn advies is om geen overboddige antivirusscanner te installeren
« Laatst bewerkt op: 2014/04/06, 15:14:14 door daniel »

Offline doffer

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/06, 15:06:06 »
Kan het zijn dat Avast linux niet meer ondersteund?
De downloadlink op deze pagina werkt niet meer.

http://www.ubuntugeek.com/avast-antivirus-for-ubuntu-desktop.html

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/06, 15:11:53 »
Geen antivirus installeren..... Is echt niet nodig, ook niet voor bankieren:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Antivirus hoort bij de barre, boze Windowswereld. Daar ben je nou mooi van af. :)

Offline doffer

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/06, 15:13:42 »
Hier staan de 5 veiligheidsregels voor het internetbankieren:
http://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veiligheidsbeleid-van-de-ing/veiligheidsregels/index.aspx

Onder punt 3 staat als eerst een virusscan
http://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/veiligheidsbeleid-van-de-ing/veiligheidsregels/beveilig-uw-apparatuur.aspx

Ik citeer uit de inleiding:
Houdt u zich aan deze regels, dan krijgt u uw schade vergoed.

Volgens mij is bij radar en kassa al ter sprake gekomen dat banken niet meer hoeven te vergoeden indien de consument zich niet aan deze regels houd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/06, 15:16:32 »
Dan gaat ING daarmee verder dan de richtlijn die de vereniging van banken onlangs heeft vastgesteld. Bizar. Mijn bank, de Rabobank, stelt die eis niet, conform genoemde richtlijn. :o

Is ING trouwens niet die bank die zelf nog tijdenlang, na 8 april, blijft doorgaan met Windows XP op de bedrijfscomputers?

Offline doffer

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/06, 15:16:52 »
Kijk, ik wil de discussie met mijn bank niet aangaan over het eventueel nut van een virusscan.
Het lijkt me simpel om aan de 5 veiligheidsregels te voldoen en ik wil hierom gewoon een ' nutteloze' virusscan op Ubuntu zetten.
Krijg ik nooit een discussie met mijn bank !

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/06, 15:18:13 »
Kijk, ik wil de discussie met mijn bank niet aangaan over het eventueel nut van een virusscan.
Het lijkt me simpel om aan de 5 veiligheidsregels te voldoen en ik wil hierom gewoon een ' nutteloze' virusscan op Ubuntu zetten.
Krijg ik nooit een discussie met mijn bank !
Daar zit wat in.... Tja, we leven in een vreemde wereld.

Frederik

  • Gast
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/06, 15:20:56 »
Zit volgens mij helemaal niks in. Iedere bank weet dat een Linux systeem zonder antivirus draait en iedere bank weet dat dit veilig is.
Dus er komt helemaal geen discussie.

Offline daniel

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/06, 15:24:28 »
Maar wil je toch met een antivirusscanner werken dat niet hoeft dan zou ik zeggen dat je in het software pakket de clamAv virusscanner kunt gebruiken om psychose tegen te gaan.
Ook een pilletje zou kunnen helpen maar daarvoor moet je niet op dit forum zijn maar bij de dokter.
Per slot van rekening krijg je advies maar doe je er niets mee..( een beetje jammer)

https://help.ubuntu.com/community/ClamAV

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/06, 15:24:38 »
@doffer: Ik heb hier naast Linux ook 2 besturingssystemen (eentje op PC-apparatuur, eentje op mijn smartphone) waar helemaal geen virusscanner voor beschikbaar is. Wél worden beide systemen keurig ondersteund door de fabrikant/maker van het OS en krijg ik veiligheidsupdates via de update manager. Krijg ik dan toch een probleem mocht er sprake zijn van phishing (of wat ING door de regels wil voorkomen)? Want ik voldoe niet aan de gestelde regel dan...
(niet om je dwars te zitten, ik ben nieuwsgierig hoe dat zit)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/06, 15:46:33 door Vistaus »

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/06, 15:30:28 »
Avast for linux is not dead:
http://forum.avast.com/index.php?topic=116665.0
De .deb is te downloaden van:
http://files.avast.com/files/linux/avast4workstation_1.3.0-2_i386.deb

Draait bij mij om de door eerder genoemde redenen in deze draad: het is licht van gewicht, en ¨better safe than sorry¨
Er worden nog steeds recente virusdefinities bij Avast opgehaald.

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/06, 15:33:51 »
Draait bij mij om de door eerder genoemde redenen in deze draad: het is licht van gewicht, en ¨better safe than sorry¨

Ik stelde de vraag aan doffer, maar gezien jij ook aan de gestelde regels wilt voldoen, mag jij hem ook beantwoorden ;)
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84006.msg906991#msg906991

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/06, 15:44:27 »
Misschien is een tussen oplossing mogelijk:
Download de DEB file en zet dit ergens op de HD.
Zodra je ontdekt dat je bestolen wordt, installeer je deze en nodig je vervolgens de ICT club van de bank uit, om je PC te testen.
Waarschijnlijk weten ze niet eens wat Ubuntu is .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/06, 15:47:20 »
Ik heb een goed spam/virus blokker

Linux

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/06, 15:48:05 »
Maar wil je toch met een antivirusscanner werken dat niet hoeft dan zou ik zeggen dat je in het software pakket de clamAv virusscanner kunt gebruiken om psychose tegen te gaan.
Ook een pilletje zou kunnen helpen maar daarvoor moet je niet op dit forum zijn maar bij de dokter.
Per slot van rekening krijg je advies maar doe je er niets mee..( een beetje jammer)

https://help.ubuntu.com/community/ClamAV

ClamAV is niet zo bekend buiten Linux om. Ben bang dat de bank dan zal zeggen "sorry, u krijgt niks vergoed want wij kennen die virusscanner niet".

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/06, 15:48:10 »
Misschien is een tussen oplossing mogelijk:
Download de DEB file en zet dit ergens op de HD.
Zodra je ontdekt dat je bestolen wordt, installeer je deze en nodig je vervolgens de ICT club van de bank uit, om je PC te testen.
Waarschijnlijk weten ze niet eens wat Ubuntu is .........
Haha. Dat lijkt me inderdaad verreweg de beste oplossing voor dit rare ING-gedoe.  =D

Offline daniel

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/06, 16:04:37 »
Waarom de veiligste computer gratis is

De Britse Geheime Dienst is zeer goed, zo hebben we de afgelopen maanden geleerd, in het kraken en bespioneren via computers en smartphones, dus als die zelf onderzoek doet naar het veiligste besturingssysteem dan spitsen we de oren. Hun recente advies: gebruik op je computer Ubuntu 12.04, een vorm van Linux. Veel veiliger dan Windows en zelfs beter op veel punten dan de Mac’s. En het is nog gratis ook.

http://www.hpdetijd.nl/2014-01-21/waarom-de-veiligste-computer-gratis/


Offline doffer

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/06, 16:14:35 »
@doffer: Ik heb hier naast Linux ook 2 besturingssystemen (eentje op PC-apparatuur, eentje op mijn smartphone) waar helemaal geen virusscanner voor beschikbaar is. Wél worden beide systemen keurig ondersteund door de fabrikant/maker van het OS en krijg ik veiligheidsupdates via de update manager. Krijg ik dan toch een probleem mocht er sprake zijn van phishing (of wat ING door de regels wil voorkomen)? Want ik voldoe niet aan de gestelde regel dan...
(niet om je dwars te zitten, ik ben nieuwsgierig hoe dat zit)

Hoe ik het zie:
Zolang er niets mis gaat heb je geen probleem.
Zodra er iets mis gaat en de bank komt erachter dat je niet voldoet aan de regels dan kunnen ze (het hoeft dus niet) bij jou de bewijslast neerleggen dat door jouw onschuld fraude is gepleegd. Lukt dit je niet dan hoeven ze geen schade te vergoeden!

Heb je bv een Ipad of iets dergelijks dan gaat de ING ervanuit dat je alleen de ING app gebruikt om te internetbankieren en niet de website van de ING op de tablet.
ING geeft aan dat de app extra beveiligingen heeft.

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/06, 16:46:10 »
@Vistaus

Het gaat denk ik om twee mogelijke standpunten:
1. Linux is veilig, Linux heeft geen last van virussen, dus is een virusscanner is niet nodig
2. Better safe than sorry (en de banken eisen een virusscanner)

Ik heb zelf ClamTK (Ubuntu software Center) en Avast for Linux (zie link in eerdere post) geïnstalleerd, en draai deze met enige regelmaat (daardoor ben ik in te delen bij de tweede groep)
Maar ... ik kan mij niet herinneren dat beide virusscanners ooit iets gedetecteerd hebben ... dus hebben Pjotr en anderen gelijk (in te delen bij standpunt 1 denk ik). Maar de vraag blijft of de gemiddelde bankmedewerker dat begrijpt, of wil begrijpen, of mag begrijpen van de chef...

De laatste tijd lees ik met stijgende verbazing de berichten op Webwereld over de Xpocalypse:
http://webwereld.nl/tag-xpocalypse
Daarin wordt een ontluisterend beeld geschetst van de ICT capaciteiten van de banken en de overheid. Lezenswaardig voor Linux-gebruikers is ook het advies van het Nationaal Cyber Security Center:
http://webwereld.nl/beveiliging/79897-ncsc-linux-en-os-x-zijn-alternatieven-voor-xp

Ik heb wel vertrouwen in het NCSC, dat nauw verweven met  het Team HTC (en iets minder in de ICT capaciteiten van hun chef Opstelten).

De kans is denk ik niet denkbeeldig dat een bankmedewerker de bankvoorwaarden strikt juridisch toepast: namelijk geen virusscanner = geen compensatie bij verlies. Ook al is het maar als trucje om onder compensatie uit te komen ... ;-)

Voor de volledigheid nog even een recent screenshot als bijlage,  van een updatend Avast ... Current version of virus database is nu 140405-4 Hopelijk zijn de lezers die Avast for Linux zoeken er mee geholpen. Nog een wellicht overbodige opmerking: deze virusscanners werken niet on-line / real-time, dus alleen als een stofzuiger op het moment van scannen.


Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/06, 20:08:07 »
Wettelijk geld dat er niet hoeft te worden uitgekeerd als er sprake is van grove nalatigheid.
Dit dient door de bank te worden bewezen. Wettelijk licht de bewijslast dus bij de bank.
De bank kan daar niet omheen. De opgestelde richtlijnen en (bij sommige) regels veranderen daar niets aan.

Echter als de bank moeilijk gaat doen wordt de bewijslast pas van toepassing in een rechtszaak.
In de uitzending van Radar is dat ook behandeld geweest.

Daarbij is ook gemeld dat de richtlijnen vooral gespitst zijn op Windows gebruikers. Simpelweg omdat dat bij de meeste consumenten wordt gebruikt en voor de meeste problemen zorgt.
Banken zijn gelukkig niet geheel onbekend met Linux. Hun servers zijn gelukkig ook UNIX gebaseerde systemen.

Zelf gebruik ik ClamTK om eventuele bestanden te scannen die ik niet vertrouw of als iemand problemen heeft en ik vermoed dat dat systeem besmet is.
ClamTK is een grafische interface om Clam te gebruiken en is standaard vanuit het software center te installeren.

Achterover leunen en denken dat je volledig veilig bent alleen maar omdat je Linux gebruikt is naar mijn mening naïef.
Ja Linux is een stuk veiliger vanuit het ontwerp, maar een (per)ongeluk zit in een klein hoekje. ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/06, 20:11:49 door Erik Krom »

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/06, 20:20:57 »
@doffer: Ja, maar mijn smartphone draait SailfishOS en heeft geen ING-app en die PC waarover ik praatte draait AmigaOS 4.1 (de nieuwste stabiele versie), waar eveneens geen ING-app is en al zeker geen virusscanner voor is. Beiden krijgen echter gewoon veiligheidsupdates. Dus ik vraag je nogmaals: mag ik die twee dan niet gebruiken voor bankzaken? Want technisch gezien voldoe ik daarmee niet aan de regels aangezien er geen virusscanners voor zijn (ondanks dat ik voor beide veiligheidsupdates voor het systeem zelf krijg).

@UbuntuJohan: Waarom ga je op mijn punt in met Linux als voorbeeld? Mijn vraag ging toch duidelijk niet over Linux maar over twee ondersteunde OS'en waar geen virusscanners voor zijn? Aan dat antwoord wat je gaf heb ik dus niks...
« Laatst bewerkt op: 2014/04/06, 20:37:08 door Vistaus »

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/06, 23:29:32 »
@Vistaus reactie (23):

deel 2 @UbuntuJohan.
Vistaus als je terugkijkt zie je dat er in zeer korte tijd veel reacties waren: 21 in totaal van 14u43 tot 16u46. Het is dan onvermijdelijk dat de reacties niet chronologisch op elkaar aansluiten.

Doffer(4): wordt Avast niet meer ondersteund.
Mijn reactie (13):  Avast is not dead, link naar download.

Vistaus (14): reactie op citaat van UbuntuJohan: ¨Better safe than sorry¨
Mijn reactie(21): toelichting op  het citaat van (14)

Vistaus (23) denkt dat reactie (21) betrekking heeft op SailfishOS en AmigaOS zonder virusscanner?? Deze OS  zijn ingebracht in reactie (12 en (20) en daar heeft UbuntuJohan geen verstand van :-) Ik zou overigens alleen de gok wagen met een bankrekening met erg weinig tegoed er op, dan kan je je geen buil vallen aan een eventuele starre juridische opstelling van de bank: geen virusscanner dan ook geen compensatie.

Samengevat, het onderwerp ¨Avast of andere virusscan¨ leeft, en de lezer die op zoek was naar Avast for Linux weet nu waar deze te vinden is ...