Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Avast of andere virusscan  (gelezen 5427 keer)

Offline doffer

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #25 Gepost op: 2014/04/06, 23:32:38 »
Vistaus,

Ik neem voor mijzelf geen risico en zal dus niet internetbankieren op die apparaten die jij noemt.

Of jij het wel aan wil gaan moet je zelf weten.

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #26 Gepost op: 2014/04/06, 23:56:27 »
@Vistaus reactie (23):

deel 2 @UbuntuJohan.
Vistaus als je terugkijkt zie je dat er in zeer korte tijd veel reacties waren: 21 in totaal van 14u43 tot 16u46. Het is dan onvermijdelijk dat de reacties niet chronologisch op elkaar aansluiten.

Doffer(4): wordt Avast niet meer ondersteund.
Mijn reactie (13):  Avast is not dead, link naar download.

Vistaus (14): reactie op citaat van UbuntuJohan: ¨Better safe than sorry¨
Mijn reactie(21): toelichting op  het citaat van (14)

Vistaus (23) denkt dat reactie (21) betrekking heeft op SailfishOS en AmigaOS zonder virusscanner?? Deze OS  zijn ingebracht in reactie (12 en (20) en daar heeft UbuntuJohan geen verstand van :-) Ik zou overigens alleen de gok wagen met een bankrekening met erg weinig tegoed er op, dan kan je je geen buil vallen aan een eventuele starre juridische opstelling van de bank: geen virusscanner dan ook geen compensatie.

Samengevat, het onderwerp ¨Avast of andere virusscan¨ leeft, en de lezer die op zoek was naar Avast for Linux weet nu waar deze te vinden is ...

Het maakt mij niet uit dat jij geen ervaring hebt met die OS'en (je kunt trouwens ook andere OS'en in de plaats zetten zoals Haiku bijv., maar dat gebruik ik niet echt). Ging mij meer over het algemeen: hoe zit het met een besturingssysteem gebruiken dat wél ondersteund wordt met veiligheidsupdates maar geen virusscanners heeft? Hoe heeft dat vat op die regel van ING?

Vistaus,

Ik neem voor mijzelf geen risico en zal dus niet internetbankieren op die apparaten die jij noemt.

Of jij het wel aan wil gaan moet je zelf weten.

Maar het ging mij er niet om of jij dat zou doen of niet, ik wil alleen weten hoe dat zit. Ik gebruik die 2 wel. Geen virusscanner beschikbaar, wel veiligheidsupdates. Dus veilig is het wel. Maar hoe zou ING dat zien?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #27 Gepost op: 2014/04/07, 00:01:45 »
Mijn vraag ging toch duidelijk niet over Linux maar over twee ondersteunde OS'en waar geen virusscanners voor zijn? Aan dat antwoord wat je gaf heb ik dus niks...
Misschien kan/gaat niemand (op dit forum) je garanderen dat je veilig kan internetbankieren met jouw specifieke smartphone/besturingssysteem. Heb jij zelf wel vertrouwen in alle geïnstalleerde software (=zeker geen malware)? Zo ja, wat is je risico als je courante versies gebruikt waarvan je weet dat deze (zelfs) worden voorzien van veiligheidsupdates zoals je schrijft.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #28 Gepost op: 2014/04/07, 01:41:21 »
Ik heb er zelf vertrouwen in. Als ik niet zou vertrouwen wat ik gebruik, zou ik het niet gebruiken hè ;) Ik weet dat ik veilig zit want SailfishOS op mijn smartphone en AmigaOS op mijn AmigaOne 500 krijgen gewoon updates, zowel gewone als veiligheidsupdates. Dus ik voel me er veilig bij :)

Mijn punt is meer dat ik benieuwd ben hoe dat zit met de ING. Ik heb weliswaar maar 1 rekening die ik sporadisch nodig heb (mijn hoofdrekening zit bij de ABN AMRO), maar ik voldoe niet aan hun eis want geen virusscanner. Hier op mijn laptop zit Linux dus daar kan er evt. eentje op. Ga ik niet doen, maar in theorie kan het. Echter, op mijn smartphone en Amiga kan dat want geen virusscanners voor beschikbaar. Hoe zit het dan met die regel? Ik voldoe er niet aan, maar ik kan er ook niet aan voldoen door gebrek aan virusscanners ondanks dat ik veilige, ondersteunde systemen gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/07, 01:52:28 door Vistaus »

Offline daniel

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #29 Gepost op: 2014/04/07, 09:25:11 »
De beste virus is een windows virus (lol)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/07, 09:26:48 door daniel »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #30 Gepost op: 2014/04/07, 10:36:17 »
Clam doet hoofdzakelijk Windows virussen en is bestemd voor mailservers, heb ik niets aan voor mijn eigen systeem.
AVG doet alleen een commandline scanner, OK eens per maand dan, doet ie gelijk de sporadisch gebruikte ntfs partities mee.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline bjeli

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #31 Gepost op: 2014/04/07, 10:57:51 »
Ik zal me niet zozeer mengen in deze discussie (niet genoeg kennis hierover) echter werk ik wel in de verzekeringsbranche. Dat zijn de mannetjes die bepalen of je een uitkering krijgt of niet... Indirect werkt "de bank" op dezelfde wijze.

Ik zal even een praktijk antwoord geven. Ze zullen mogelijk niet specifiek vereisen dat je een anti virus programma hebt. Zoals met veel zaken gebruiken ze de term "als een goede huisvader (of moeder)". Dat zullen ze je wél verplichten / aan houden.

Of dat nou met een anti virus programma is of niet, valt nog te bezien. Je bent wel een goede huisvader als je voorzorgsmaatregelen neemt. Je kan hiervoor als argument gebruiken dat je Linux gebruikt en niet Windows. Anderzijds kun je aangeven dat je en linux en een anti virus programma hebt.

In veel gevallen benaderen ze het als de spreekwordelijke gezegde, waar rook is, is vuur. Is er in jouw situatie geen rook, dan zullen ze ook echt niet mogelijk gaan doen. Als er wel rook is, zullen ze lastige vragen stellen. Dan zal bijvoorbeeld wél een anti virus programma een rol kunnen spelen.

Dussss, geef ze niet een aanleiding.

Wat betreft de bewijslast, het is een utopie dat het bij de rechter komt. Daar zijn (in veel gevallen) de belangen te klein voor. Als ze simpelweg weigeren en je 'claim' afwijzen is het aan jou om overtuigende bewijslast aan te voeren zodat ze er niet omheen kunnen.

Het is grappig hoe de openings post er niet meer toe doet. Ik zou zeggen help de beste man hoe hij een antivirus kan installeren en up to date houden :D

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #32 Gepost op: 2014/04/07, 11:16:07 »
Clam doet hoofdzakelijk Windows virussen en is bestemd voor mailservers, heb ik niets aan voor mijn eigen systeem.
AVG doet alleen een commandline scanner, OK eens per maand dan, doet ie gelijk de sporadisch gebruikte ntfs partities mee.
Precies. Clam heb je helemaal niets aan als deze alleen maar Windows-virussen controleert; nogal nutteloos als je geen Windows gebruikt, toch?

In veel gevallen benaderen ze het als de spreekwordelijke gezegde, waar rook is, is vuur. Is er in jouw situatie geen rook, dan zullen ze ook echt niet mogelijk gaan doen. Als er wel rook is, zullen ze lastige vragen stellen. Dan zal bijvoorbeeld wél een anti virus programma een rol kunnen spelen.
Begrijp ik  het nu goed? Zeg je nu dat als ik een Linux-OS gebruik, betekent dat er dan geen rook is? En het in jouw ogen niet nodig is een AV te installeren?

Citaat
Dussss, geef ze niet een aanleiding.
Wat bedoel je? Is de aanleiding...... Door geen AV te installeren? Of door een OS te gebruiken waar het niet zinnig is om AV te gebruiken?


Offline bjeli

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #33 Gepost op: 2014/04/07, 11:27:27 »
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik geeft alleen aan hoe ze het in veel gevallen benaderen. Rook -> Vuur.

Ik persoonlijk heb ook geen anti virus onder Linux. Mede doordat ik überhaupt weinig op internet bankieren zit via de browser. Via de iPhone of iPad met de app. Eventueel op mijn werk waar we 'strak' qua beveiliging zitten.

Het is vaker in het nieuws gekomen dat Linux het veiligst is. Het is minder rokerig dan Windows. Was er geen onderzoek van de britse geheime dienst hierover?

De aanleiding kan van alles zijn. Ik kan geen aanleidingen benoemen. Als je wel een anti virus systeem gebruikt maar een out-dated systeem gebruikt heb je in principe ook "rook". 

Vergeet niet, dat je daarnaast als particulier verregaande bescherming geniet. Wat bedrijven weer niet hebben. Ze kunnen niet te snel te kort door de bocht zijn. Laten we heel eerlijk wezen, als je geen kaas van computers hebt gegeven en in je omgeving ook niet, hoe kun je weten dat überhaupt je een anti virus programma moet hebben? Ik ken meerdere personen.

Er moet wel een aanleiding zijn willen ze er moeilijk over gaan doen.
Ik kan me voorstellen dat de TS ze niet een aanleiding wil geven.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/07, 11:43:07 door bjeli »

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #34 Gepost op: 2014/04/07, 11:44:56 »
Precies. Clam heb je helemaal niets aan als deze alleen maar Windows-virussen controleert; nogal nutteloos als je geen Windows gebruikt, toch?

Maar dat geldt dan toch voor alle Linux-virusscanners? Want er zijn nauwelijks Linux-virussen dus elke Linux-antivirus scant dan toch voornamelijk op Windows-virussen?

@bjeli: De TS heeft verwijzingen gekregen naar Clam en Avast, dus zijn vraag lijkt me meer dan beantwoord.

Bedankt trouwens voor het verduidelijken hoe dat zit met bewijslast e.d., daarmee is mijn herhaaldelijk gestelde vraag aangaande andere systemen meer dan voldoende beantwoord :) Het maakt dan dus tóch niet uit wat je gebruikt, zolang je maar updates blijft installeren en goed oplet :)

Offline bjeli

  • Lid
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #35 Gepost op: 2014/04/07, 11:58:29 »
Ohja ik lees het. Top!

Graag gedaan. Het maakt (natuurlijk) niet uit wat je gebruikt, je bent weer als consument wettelijk beschermd dat ze je dat niet kunnen opleggen! (en nee ik bedoel geen anti virus programmas maar in het algemeen).
Dus vrijheid van OS, ook virus scanners. Anders kunnen ze je verwijten waarom je uit onderzoek gebleken "slechtste" virus scanner koos. Of webbrowser etc.

Als consument moet je de vrijheid hebben. Zo ook je besturingssysteem.
Zeker. (Zelfs) Windows is net zo veilig als dat je updates installeert.

Waarom denk je dat ze zoveel informatie verstrekken over phishing en wij sturen nooit mailtjes om uw inloggegvens te vragen! Zij dekken zich daarmee in. Want als je ALLE voorzorgsmaatregelen treft maar je zet onbedoeld de voordeur open, heb je ook rook... Maar zelfs dan kunnen ze je vaak niet van je geld onthouden... Net als de skimmers. Ooit gehoord dat men zn geld niet terugkreeg?

Wat Vistaus stelt, updates installeren en goed opletten.
In alle jaren Windows gebruik heb ik volgens mij maar 1 keer (zelfs daar twijfel ik aan) een virus gehad.

Fujitsu Lifebook E752  |  i5-3230M 2.60 GHz  |  Intel HD Graphics 4000  |  4 GB Ram  |  320 GB HDD  |  Linux Mint 17.2  64 bit

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #36 Gepost op: 2014/04/07, 12:03:41 »
@bjeli

Citaat
Het is vaker in het nieuws gekomen dat Linux het veiligst is. Het is minder rokerig dan Windows. Was er geen onderzoek van de britse geheime dienst hierover?

Ubuntu rules the waves:
http://webwereld.nl/beveiliging/81036-britse-geheime-dienst-ubuntu-is-het-veiligst

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #37 Gepost op: 2014/04/07, 12:05:33 »
Precies. Clam heb je helemaal niets aan als deze alleen maar Windows-virussen controleert; nogal nutteloos als je geen Windows gebruikt, toch?

Maar dat geldt dan toch voor alle Linux-virusscanners? Want er zijn nauwelijks Linux-virussen dus elke Linux-antivirus scant dan toch voornamelijk op Windows-virussen?
Klopt. Clam is een voorbeeld maar het geldt idd voor alle AV-scanners....
Volstrekt nutteloos dus om AV te gebruiken op een Linux-systeem (is al meerdere malen genoemd).

Het maakt dan dus tóch niet uit wat je gebruikt, zolang je maar updates blijft installeren en goed oplet :)
Dit valt dan onder "zoals een goed huisvader betaamt". En dat is zelfs juridisch houdbaar: http://jure.nl/als%20een%20goed%20huisvader%20betaamt

En daarmee is de discussie weer terug bij af......
« Laatst bewerkt op: 2014/04/07, 12:08:51 door markba »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #38 Gepost op: 2014/04/07, 13:39:07 »
Ubuntu rules the waves:
http://webwereld.nl/beveiliging/81036-britse-geheime-dienst-ubuntu-is-het-veiligst
Interessant maar als je doorklikt op de achtergrondinformatie van dit artikel:
Several third-party anti-malware products exist which attempt to detect malicious code for this platform.

Welke third-party anti-malware products?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Avast of andere virusscan
« Reactie #39 Gepost op: 2014/04/07, 14:24:25 »
Ubuntu rules the waves:
http://webwereld.nl/beveiliging/81036-britse-geheime-dienst-ubuntu-is-het-veiligst
Interessant maar als je doorklikt op de achtergrondinformatie van dit artikel:
Several third-party anti-malware products exist which attempt to detect malicious code for this platform.

Welke third-party anti-malware products?

Deze:
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware#For_Linux-specific_threats