Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voeding kapot?  (gelezen 845 keer)

Offline maxpower

  • Lid
Voeding kapot?
« Gepost op: 2012/03/01, 00:42:58 »
Dit is het enige computer gerelateerde forum waar ik lid van ben, en wou graag even jullie mening hebben over het voglende probleem:
Altijd als ik mijn computer aan zet werkt hij de eerste keer niet, en valt hij na een paar seconden uit. daarna wil hij helemaal niet meer aan. Als ik de kabel er opnieuw in stop van het stroom komt hij vaak na een aantal pogingen toch verder.

Wat opvalt is dat de case verlichting (neonbalkjes/leds on koeler) niet voldoende stroom lijken te krijgen. Of in elk geval niet constant want ze knipperen. Het probleem lijkt echt elke keer erger te worden.

Voordat ik een nieuwwe voeding ophaal: Is dit de voeding, of kan dit ook iets anders zijn, en zo ja: wat?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Voeding kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/01, 07:30:45 »
Maak je kast eens open en hou eens grote schoonmaak :)
Haal al het stof weg (pas op met een stofzuiger ivm statische electriciteit) en controleer alle kabels. Haal ze allemaal los en maak ze weer vast. Kijk ook of het snoer van je kast naar het stopcontact wel goed aangesloten zit.

Werkt het nog steeds niet, koppel dan overbodige dingen tijdelijk los. In ieder geval je kermisverlichting :)
Misschien is die wel kapot...

Pas daarna zou ik gaan kijken of de voeding misschien defect is.

Re: Voeding kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/01, 10:23:59 »
Als aanvulling op Johan's antwoord:

Geef zeker aandacht met dat ontstoffen aan alle ventilatoren die je tegenkomt. Dus zeker met de stofzuiger lang erop zitten en draai met je hand de ventilatoren rond tijdens het ontstoffen.
Mogelijk kan ook een soldering in je voeding een probleem geven.
Maar dat is een werkje voor een elektronicus.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline maxpower

  • Lid
Re: Voeding kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/01, 11:46:46 »
Schoonmaken had ik al gedaan voordat ik hier poste, en ik moet inderdaad zeggen dat iemand met astma er niet bij in de buurt had moeten zijn..  Maar dit heeft het probleem helaas niet verholpen. Verder heb ik al een andere kabel van de wand contactdoos geprobeert. Dit hielp allemaal helaas niet.

Ik heb zojuist alle lichtjes enzo afgekoppeld maar het ziet er naar uit dat als ik dat de computer nog veel meer moeite heeft met starten.. Dus heb ik eventjes een tooltje er bij gepakt om de voltages van de voeding op te vragen. En Deze zit er als windows opgestart is bij alle waarden bijna een halve volt onder.. Namate de computer langer aanstaat gaan ze alemaal langzaam omhoog. Na een tijdje langer zie ik dat voornamelijk de 3.3 en de 5v  constant omhoog schieten naar te hoge waarden..

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Voeding kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/01, 11:59:50 »
maxpower:
Heb je nog ergens een voeding liggen of een vriend waarvan je een voeding kan lenen? Zo kan je testen of het inderdaad de PSU is of dat het misschien het mobo is.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Voeding kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/01, 13:09:55 »
Dan wordt het tijd om de spanning te meten rechtstreeks op de connectoren van de voeding, die moeten altijd binnen de marges liggen, belast en onbelast. 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voeding kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/01, 16:54:03 »
Misschien een loze tip, maar mij heeft het al een paar keer geholpen bij "vage" klachten.
Ga in de BIOS en zet de default instellingen terug.
Probeer het nu nogmaals, hopelijk ben je geholpen ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.