Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren van xp met linux dualboot  (gelezen 833 keer)

denjac

  • Gast
installeren van xp met linux dualboot
« Gepost op: 2008/03/13, 22:03:40 »
Hallo ik heb xp geinstalleerd en volgens deze site ubuntu geinstalleerd met die 3 partities maar steeds als ik opstart krijg ik de melding
grub error 21 dus xp kan ik ook niet meer opstarten
en ik krijg het niet voor mekaar om zodat je kan kiezen tussen xp en ubuntu
wie weet wat ik er aan kan doen
ik heb een intel core 2 2,40 ghz 1 gig geheugen 320 gig hd sata
alsvast bedankt groeten dennis

installeren van xp met linux dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/13, 22:16:49 »
Bedoel je aan de hand van deze installatie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/?Deze handleiding heeft bij mij goed gewerkt.Wat je nu kunt doen is het mbr van xp herstellen d.m.v de winxp cd,daarna met hulp van gparted live cd de linux partities wissen, en dan ubuntu opnieuw installeren.Is misschien omslachtig,maar ik weet ook niet hoe je grub handmatig kunt aanpassen zodat het goed opstart.Heb ook weleens een grubfout gehad en dan installeerde ik het zaakje weer opnieuw.Succes :-)
Kubuntu 20.04

Offline Bobbie

  • Lid
installeren van xp met linux dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/13, 22:40:44 »

denjac

  • Gast
installeren van xp met linux dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/13, 23:27:43 »
Citaat van: Bobbie
Kijk een op deze handige site:

http://computertip.googlepages.com/grubfoutmeldingen

gr
ik denk zelf dat het meer temaken heeft met die sata hd dat hij die niet vind ofzo dat je dat misschien anders moet instellen in die grub ik hoop dus dat iemand dit probleem ook heeft gehad en misschien weet wat het probleem is
maar bedankt voor die foutenlijst maar ik ben eigenlijk nog een leek met linux dus wordt het voor mij erg moeilijk om toch zo een oplossing te vinden

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installeren van xp met linux dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/13, 23:28:59 »
Geef eens een exacte opsomming van je harde waren. Vooral je moederbord.

denjac

  • Gast
installeren van xp met linux dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/14, 09:35:24 »
Citaat van: pjotr123
Geef eens een exacte opsomming van je harde waren. Vooral je moederbord.
moederbord is msi model ms-7235 prossesor:intelR Core(tm)2 cpu 6600 @ 2.40Ghz.en een samsung 320 gb sata

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installeren van xp met linux dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/14, 14:03:29 »
Het lijkt erop, dat je te maken hebt met het Jmicron SATA-controller probleem op dit moederbord. Probeer eens dit:
- trek het electriciteitssnoer uit je computer en zorg dat je geen statische electriciteit op je vingers hebt
- open je PC-kast
- trek de SATA-kabeltjes van je harde schijf en je DVD-speler los en stop de stekkertjes in andere SATA-contactjes, en wel in de hoogst genummerde die er zijn. Dus bijvoorbeeld van 1/2 (huidige situatie) in 5/6.

Helpt dit?